L’any passat, l’ACPG es va marcar com a missió esdevenir una associació al servei d’empreses de mitjans de comunicació del país, amb uns objectius com són defensar l’ofici del periodisme, promoure el rigor empresarial i la innovació, la rendibilitat dels mitjans i la responsabilitat social. Per assolir-ho es va proposar actuar amb criteris de patronal d’editors i impulsar accions per al conjunt de mitjans del país.

Un any després, aquesta missió pren més sentit i avança amb la proposta aprovada per unanimitat a la XVI Assemblea de l’ACPG d’iniciar el procés per constituir la Federació catalana d’empreses de premsa, revistes i mitjans digitals amb les altres associacions catalanes que també ho estan valorant en les seves assemblees.

En uns temps de revolució en el mapa dels mitjans de comunicació, que precipita la fragmentació de les audiències dels grans mitjans, l’aparició de nous mitjans digitals i l’emergència de les xarxes socials, tot plegat provoca que els grans mitjans estatals es facin petits, perdin influència o vagin desapareixent.

En aquest nou escenari, des de l’ACPG veiem que les empreses editores de proximitat, geogràfica o temàtica, tenen una gran oportunitat si treballen juntes i construeixen una marca de marques líders en els seus àmbits territorials o d’especialització temàtica, i que a més a més aquest treball conjunt porti en el seu ADN la potenciació d’uns valors de responsabilitat amb la societat. Els mitjans no només han de construir grans audiències, tenir molts lectors i informar bé, sinó que al mateix temps han de donar més benestar a la societat que els envolta.

El mapa de mitjans de comunicació és més variable que mai, no sabem quines novetats tindrem d’aquí a molt poc temps, però sí que sabem que seguiran sent necessàries les empreses de mitjans que informin bé els seus lectors. I amb la pèrdua inexorable d’influència dels mitjans de comunicació estatals en la societat, les empreses editores de premsa de proximitat, per primer cop en molts anys, tenen una gran oportunitat que hem de saber aprofitar.

L’ACPG sabrà estar a l’altura de les circumstàncies que visqui el país

A la clausura de la XVI Assemblea de l’ACPG, el president Sr. Alfons Udina, en el final del seu parlament va afirmar que l’ACPG és una part intrínseca i activa de la societat: “Per descomptat que tant les nostres capçaleres com els nostres associats són totalment lliures i representen ideologies i creences ben diverses. Tanmateix, com a associació professional i patronal representativa de la societat catalana, som conscients que ens devem al país i al seu batec. En aquesta cruïlla històrica que ens tocarà viure, sàpiguen tots vostès, Govern, associacions, institucions, entitats, ajuntaments, universitats i empresaris, que l’ACPG forma part inequívoca d’aquesta societat civil que tant se’n parla. I que ningú dubti que, com a tal, sabrem estar en tot moment a l’altura de les circumstàncies que visqui el país i que entenem que se’ns demani. Ho puc dir més alt, però gairebé més clar ja no”.

Josep Ritort i Ferrús. Secretari general de l’ACPG.