Les imatges són més explicatives en tots els aspectes que qualsevol text, per molt ben treballat, redactat i puntuat que sigui, i això a internet no és cap excepció. Per això focalitzo aquest article en dues eines molt importants per a particulars que volen endinsar-se en el món de les imatges virtuals, però, sobretot, per a les empreses que volen que aquest cromatisme esdevingui un rendiment afegit molt important per als seus guanys com a companyia o negoci.

Abordarem, doncs, el fenomen de Pinterest i Instagram, dues eines per compartir fotos que col·lectivament atrauen com a usuaris a més de 200 milions de persones cada mes. Aquests dos programes o sistemes ja els utilitzen moltes marques innovadores, sobretot al continent americà, amb l’epicentre als EUA i al Canadà, com una forma d’arribar als clients, crear consciència de marca i reforçar les vendes i la promoció. L’avantatge de Pinterest i Instagram és que són eines fàcils d’utilitzar per usuaris novells.

Pinterest és un lloc web molt útil que permet els usuaris crear taulers d’anuncis en línia per organitzar, compartir i descobrir contingut. Instagram és una aplicació simple: una càmera per a mòbils que permet els usuaris prendre, compartir i descobrir les fotos. Pinterest ens ajuda a trobar moltes coses, sense necessitat d’haver-les previst immortalitzar prèviament. Instagram ens fa, a la vista dels resultats, semblar uns bons fotògrafs.

En la seva forma més simple, Pinterest és una manera de no perdre de vista les coses que es desitgen trobar més tard. És com una caixa de receptes o d’un àlbum de retalls. Els usuaris creen taulers d’anuncis per a qualsevol tema que volen o seguir consells d’altres usuaris. Quan un usuari troba una pàgina web interessant i la vol desar (com per exemple una recepta, un quadre d’exercicis físics o qualsevol altra cosa) la poden fixar al seu tauler. S’hi poden trobar des de consells i idees per anar de vacances a suggeriments de la productivitat, moda friki, gestió de patrimoni, gossos, gats i altres mascotes, automatització de màrqueting, fotografia del paisatge, i gairebé qualsevol cosa imaginable. També hi ha una versió de l’aplicació per al mòbil, o sigui que és fàcil per als usuaris en tots els aspectes.

Instagram encara és més simple. Comprat per Facebook en una operació valorada en 1.000 milions l’abril de 2012, és una aplicació de càmera per a telèfons mòbils que permet els usuaris fer fotos, editar amb diferents filtres i enfocaments, i després compartir amb els seus seguidors. L’aplicació inclou una versió web que és principalment un arxiu de les fotos que els usuaris han compartit.

Tant Instagram com Pinterest permeten les relacions socials no recíproques. Això significa que es pot seguir qualsevol persona que es vulgui (sempre que els seus arxius o comptes siguin públics) i qualsevol persona se’n pot beneficiar de moltes maneres. No hi ha cap requisit per connectar-s’hi o fer-s’hi amic com passa a Facebook o LinkedIn. Una altra característica comuna és l’etiqueta amb el símbol coixinet (#hashtag). Quan aquest es col·loca al davant d’una paraula en la descripció de les fotos Instagram i Pinterest, les etiquetes creen un vincle interactiu amb les mateixes etiquetes, tal com passa a Twitter de manera molt semblant. És una forma molt útil per ser trobat per altres interessats en els temes que comparteixes i una gran manera de descobrir les persones interessades en les coses rellevants per la seva marca. Ja se sap que una imatge val més que mil paraules (i que mil signes, tot sigui dit).

Santi Capellera i Rabassó. Periodista. perinnolligams.blogspot.com