Aquest mes de novembre se celebra una nova edició del Fòrum 10 que, des de 1991, fa de la població berguedana de Puig-reig un espai de reflexió del món de la comunicació. Un esdeveniment de concepció nacional que, juntament amb el MAC de Granollers situa per uns dies la capitalitat del batec comunicatiu català fora de Barcelona. Una realitat consolidada any rere any gràcies a l’empenta de Josep Genescà, ànima de Ràdio Puig-reig.

Enguany, com ja va fer-ho fa vint-i-cinc anys, el Fòrum 10 es dedica monogràficament al paper de la dona a i des dels mitjans de comunicació. Si el 8 de novembre inaugurava les seves sessions amb Xantal Llavina, i el 12 es programava Neus Bonet o Marta Corcoy (anul·lat pels talls a les carreteres), la reflexió sobre l’assoliment de reptes col·lectius comptarà aquest divendres 15 a Sor Lucía Caram i Núria Picas com a protagonistes, i es clourà a finals de mes amb Bel Olid. Tot un estol de propostes i idees transversals sobre la societat i els seus mitjans de comunicació que no afecten les dones només, sinó tothom.

Des d’aquella jornada de 1994, que comptà amb protagonistes com Maria Gorgues, Isabel-Clara Simó, Mònica Terribas o Maria Matilde Almendros, no només han passat molts anys sinó que el procés de normalització de les dones, tant com a protagonistes dels continguts informatius com actores i autores de l’espai mediàtic, ha progressat. Però, com afirma la mateixa presentació del Fòrum 10, “la lluita per la dona per assolir el lloc que li correspon a la societat continua”. Un lloc que no hauria de ser menor a la paritat amb els homes i que encara és lluny de ser una realitat. Al recent Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat es va presentar un estudi, elaborat per l’entitat basca Elhuyar, sobre tres mitjans escrits d’Euskadi, segons el qual les dones només són presents en un 27% de les informacions –amb un millor percentatge per a la premsa de proximitat. I, encara més greu, només un 18% de les notícies tenen a dones com a protagonistes; amb una molt baixa presència en àmbits de prestigi social com la tecnologia o l’economia.

De ben segur, com s’apunta des del Fòrum 10, un dels processos necessaris passa perquè les dones incrementin i molt la seva presència als espais de direcció, de decisió, dels mitjans de comunicació. Això, i també la normalització imprescindible d’aquesta igualtat de gènere a la resta d’àmbits de la nostra societat que, de retruc, els mitjans han de donar-hi el protagonisme corresponent. I aquí, el que passi a la capital del país i a les grans corporacions i institucions serà determinant, però també serà imprescindible el que passi al territori i de l’efecte motriu que generi cap a Barcelona, en aquesta Catalunya en xarxa somiada políticament durant la Mancomunitat i que ara se situa com una realitat incontestable.

Tornant al Berguedà, la recent constitució de l’associació de dones empresàries i directives ACEBsuma és un exemple d’aquest impuls, imparable, per assolir aquesta igualtat de gènere arreu, del qual els mitjans locals, de proximitat, en seran amb tota seguretat un factor clau de projecció, dinamització i –esperem que en un futur gens llunyà– definitiva consolidació.

Daniel Condeminas i Tejel, consultor en comunicació.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram