El 17 de juny, al Palau de la Generalitat es va constituir la Federació d’Associacions d’Editors de Premsa, Revistes i Mitjans Digitals en Català, formada per l’Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), l’Associació de Publicacions Periòdiques en Català (APPEC) i l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC).

Aquesta nova federació vol agrupar tota la premsa, revistes i mitjans digitals en llengua catalana. Les tres entitats, tot i que per a determinats temes tenen interessos semblants i en altres defensen posicions i interessos diferents, han estat capaces, amb la signatura de la fundació de la federació, de mostrar un alt grau de responsabilitat i visió de futur.

L’objectiu bàsic d’aquesta nova entitat que representa més de 500 capçaleres en català és donar resposta als reptes de futur immediat dels editors, actuar com a patronal del sector, i defensar i donar visibilitat a la realitat d’aquest col·lectiu i el seu paper com a estructura fonamental de dinamització, difusió i normalització de la llengua i cultura del país.

I és que aquesta Federació neix amb la voluntat de sumar, de buscar avantatges en tot allò que ens és comú, tot mantenint la independència i lllibertat d’acció de cada associació. Ens cal la unió per organitzar coses i organitzar-les bé i plegats, en la mesura que sigui possible. Estudiar i elaborar projectes conjunts i dur-los a la pràctica. Seguir fent el que fem, però sobretot ser capaços d’anticipar-nos i fer i plantejar coses noves. Anar per davant, en definitiva. Ja hem posat fil a l’agulla i els resultats són prou prometedors.

Tant el Quiosc com l’iQuiosc.cat ja són projectes compartits. Com ho ha estat també la Nit de les Revistes i la Premsa en Català. Un Banc de Continguts Multimèdia és un dels projectes en què estem treballant de ferm i que ben segur ha de ser una font de recursos i d’idees per a tots els associats de les tres entitats. Una altra possibilitat que se’ns obre és la captació de nous recursos econòmics, basats tant en la publicitat com en el patrocini.

Cada vegada més, els mitjans abandonen la definició única per convertir-se en plataformes multimèdia on l’avantatge competitiu està en els continguts i els serveis i no en l’etiqueta d’allò que era i potser ja no és. I així ja es veu i convé que es vegi més encara des del món de la gran empresa amb responsabilitat social. Un autèntic i definitiu Llibre Blanc dels Mitjans de Comunicació Catalans és un altre dels reptes que la Federació haurà d’afrontar. Que sigui capaç de fer una diagnosi global i, alhora, específica de cada branca. Una eina útil per a tots els professionals als quals els calen eines totals i definitives.

Des de l’AMIC pensem també en altres projectes que potencialment podrien ser compartits entre les associacions, com són Jornades Internacionals de Premsa, que s’han anant celebrant amb èxit els darrers anys i que obertes a les tres entitats podrien ser una font immillorable d’aprenentatge per al conjunt d’editors. Potenciar la lectura de premsa i de revistes a les escoles per estar a prop dels futurs lectors, fent-los partícips i actors ja avui. I algunes idees més que en aquest camp ens hem posat ja a treballar i elaborar projectes.

La formació continuada i específica dels nostres professionals és un tema que ben segur podem fer més i millor junts que per separat. En aquest camp, les necessitats són cada vegada més creixents i les redaccions dels nostres mitjans demanden persones amb formació sòlida, multimèdia i multisectorial.

No cal ser cap gran analista per endevinar que una Federació que aplega prop de 500 capçaleres tan diverses i heterogènies com arrelades al país representa un pou d’exploració per al món universitari, al qual tenim el desig d’obrir-nos com mai i explorar camins de col·laboració conjunts que ens beneficiïn mútuament.

Ajuntar esforços en l’elaboració de comunicació conjunta, de caràcter immediat com reclamen els temps i les audiències actuals. I ara que el nostre país comença a viure un procés engrescador que ens ha de dur a una més gran quota de llibertat en tots els àmbits, deixeu-me dir encara, no pas per tancar aquest ventall de possibilitats, sinó més aviat per obrir-ne de noves, una major presència, i sobretot continuada i no com a convidats de pedra, sinó com a actors i impulsors, a les entitats d’àmbit europeu de la comunicació en general i en l’àmbit de les llengües minoritzades. I per les mateixes raons, obrir-nos més que mai als territoris de parla catalana, signant convenis de col·laboració i oferint prestacions on calgui per coadjuvar el desenvolupament i manteniment del català allà on es trobi en perill.

Com va dir el nostre president, el Sr. Alfons Udina: “El camí és llarg i tot just avui signem el compromís de fer-lo plegats. Benvinguda, doncs, la Federació d’Associacions d’Editors de Premsa, Revistes i Mitjans Digitals en Català”.

Josep Ritort i Ferrús. Secretari General de l’AMIC.

Columna publicada en el núm. 1 de la revista Comunicació 21 (juliol 2014, segona època).