Foto: David Rodríguez Andrés

Àlex Ladrón de Guevara (València, 1981) és el director de València Extra i Castelló Extra, i juntament amb David Rodríguez Andrés són els editors de les dues publicacions. Llicenciat en Periodisme, Ladrón de Guevara va ser guionista a laSexta. En la seva tornada a casa, va treballar al desaparegut Canal 9 i fa quatre anys va impulsar el digital València Extra. L’any passat va eixamplar la seva presència amb Castelló Extra.

Què els va empènyer a posar en marxa València Extra?
Arran de la desaparició de Canal 9, vam detectar que a la majoria de veïns dels diferents barris i pobles de l’entorn de València els mancava la informació de proximitat en llengua valenciana. Aquest nínxol és, des de fa quatre anys, el lector de València Extra i hi hem apostat fermament. No tenia cap sentit fer un producte en castellà perquè hi ha molta oferta. En canvi, on hi ha una mancança és en els mitjans en valencià, el ventall és molt més reduït.

On posen l’accent?
En la política, la cultura i les festes des de la informació, l’anàlisi i l’opinió. Des del primer dia ho fem, alhora, amb contingut audiovisual. Tot plegat conforma part de l’essència del que som; és a dir, un diari digital de proximitat en valencià, tot i que també tenim una versió en castellà.Tenim com a prioritat oferir continguts d’interès en valencià. Tothom ha de tenir la possibilitat d’escollir la seva llengua.

Fer-ho en valència és una declaració d’intencions?
Sí, tot passa en l’intent de normalitzar el valencià i viure plenament en valencià. El tancament de Canal 9 va provocar un retrocés de la llengua valenciana, perquè aquells qui volen consumir l’actualitat en la seva llengua no tenien cap accés. En aquest sentit soc optimista, perquè cada dia sento parlar molta més gent pel carrer en valencià. Tant de bo València Extra hagi contribuït en el fet que la nostra llengua tingui més presència al carrer.

Aquesta contribució es visualitza en l’espai que emeten per als infants i les famílies?
Sí, és una barreja d’historietes amb il·lustracions i dibuixos que fomenten les bones pràctiques en valencià. A més, posem l’accent en les endevinalles i els jocs populars en valencià, perquè els infants aprenguin noves paraules i convisquin des de petits amb el valencià. És un producte que elabora la periodista Tania López i, evidentment, és una aposta perquè els infants es familiaritzin amb el valencià.

Una altra aposta és l’espai Converses, que converteix València Extra en un mitjà transversal.
Converses és un espai d’entrevistes que vam impulsar fa poc més d’un any i que ha tingut molta acceptació entre els lectors. A través de tres càmeres s’ofereix una conversa amb un convidat que pot ser des de la redacció o en un altre espai, com ara un mercat. És un producte elaborat, amb una postproducció, fet amb els recursos que disposem. Hi hem convidat des del president Ximo Puig, la periodista Carolina Ferre o la cantant Samantha, que va participar en la darrera edició d’OT.

I de València a Castelló. La fórmula l’apliquen des de fa un any.
Sí, l’any 2019 vam posar en marxa Castelló Extra, que s’ha convertit en el germà petit de València Extra. He de subratllar que, en qüestió de números, està tenint més bona acollida Castelló Extra si ho comparem amb els inicis de València Extra. Per tant, estem satisfets perquè, de moment, la fórmula està quallant.

Quin és el secret de les dues edicions?
Els qui hi treballem cada dia, la polivalència de tots. Actualment som vuit professionals a la plantilla, sis periodistes, a més dels dos editors. En la redacció tothom fa de tot. A banda de les dues edicions digitals a València i Castelló, també tenim una segona línia de negoci que és l’àrea de gabinets de premsa. Oferim els serveis de comunicació a ajuntaments amb menys recursos. Aquesta branca també ens ha donat més estabilitat.

Com sobreviuen als efectes de la pandèmia?
Malauradament el sector al País Valencià està patint moltíssim. Els ingressos en publicitat s’han reduït, tenint en compte que hi ha molts actes i esdeveniments que fruit de la pandèmia s’han deixat de fer. Això ens obliga a reinventar-nos i, per això, farem una aposta clara en potenciar la figura dels subscriptors. Volem crear una comunitat, que ja existeix, i oferir-los continguts exclusius. Tenim previst posar-ho en marxa a principis de l’any vinent. A més, farem una revisió completa del disseny del web. Són dues accions que ens han de permetre fer un pas endavant per adequar-nos als nous temps.