Vuit de cada deu mitjans de comunicació del País Valencià estan dirigits per dones, segons l’estudi Sostre de vidre al periodisme valencià, realitzat per la periodista Ana Maria Ioanas, en el marc de la sisena beca d’investigació Emili Gisbert, convocada per la Unió de Periodistes Valencians.

El treball indica que en el següent graó de responsabilitat (altres càrrecs de direcció i subdirecció), la presència de dones creix fins al 31,6%, i en el tercer (caps de redacció, informació, edició o producció) arriba al 44,7%. En els càrrecs de responsabilitat de les diverses àrees informatives (caps de secció), el percentatge de dones torna a baixar fins al 31,9%.

Del total de 214 posicions de direcció i responsabilitat dels 24 mitjans analitzats, només el 37,9% estan ocupats per dones. D’aquestes 81 directives, més de la meitat treballen a À Punt Mèdia. Ioanas subratlla les diferències que es detecten entre els mitjans privats i els públics. En aquest sentit, apunta que tant en el cas d’À Punt com en el de RTVE els càrrecs de responsabilitat estan distribuïts de manera “més igualitària” que en les empreses privades.

L’autora radiografia l’estat de la qüestió en les principals redaccions periodístiques valencianes, i posa el focus en les barreres invisibles per les quals les dones estan infrarepresentades en els càrrecs directius de les empreses periodístiques.

L’estudi conclou que, en la majoria de mitjans, les dones són minoria a les redaccions, no només en els llocs de responsabilitat. “Les dades evidencien que, en general, les redaccions dels mitjans són prou masculines i que, a poc a poc, les dones han anat feminitzant la comunicació corporativa i institucional”, destaca Ioanas.

Els mitjans analitzats són 20 minutos, À Punt, ABC, Comarcal, Cope, Efe, El Mundo, El País, El Periódico Mediterráneo, El Temps, elDiario.es, Europa Press, Información, La Ocho TV, La Razón, Las Provincias, Levante-EMV, Levante TV, Marina Plaza, Onda Cero, Ràdio Vila-Real, RTVE, Superdeporte i Valencia Plaza.