El portal Poblet.info ha publicat un estudi on es constata que la presència del valencià a les xarxes socials ha experimentat una “tendència creixent positiva” en els darrers anys, gràcies a les iniciatives, individuals i col·lectives, encapçalades per creadors de contingut i altres entitats.
L’Informe Poblet 2024, elaborat per Aitor Muñoz Hortelano, coordinador del web, analitza amb dades quantitatives i qualitatives 296 perfils en valencià registrats en diferents plataformes; detalla l’evolució de la presència del valencià; i planteja reptes, propostes i oportunitats per augmentar l’ús de la llengua en l’espai digital i professionalitzar el sector.
Instagram és la xarxa líder
L’estudi indica que Instagram és la xarxa que creix més i també la que té més seguidors. El juliol de 2024, els influenciadors valencians tenien 896.207 seguidors a Instagram, un increment del 34,51% respecte al gener. Per la seva part, a TikTok van augmentar un 9,67% (fins a 568.443 seguidors) a YouTube el 5,98% (83.774 subscriptors), i a Twitch un 3,03% (11.977 seguidors).
El document assenyala que, malgrat l’increment de les xifres de seguidors durant el darrer any, el ritme es ralentitza en comparació amb la crescuda entre 2022 i 2023. En concret, a Instagram va ser del 183,45%, a TikTok del 41,12%, a YouTube del 17,2% i a Twitch del 15,41%.
Vot de confiança als creadors
“L’espenta voluntària que practiquen cada dia els creadors de contingut continua sent el motor essencial de la supervivència del valencià a les xarxes socials. Junts, superen en seguidors a qualsevol mitjà, entitat o plataforma en l’àmbit valencià”, remarca l’autor de l’informe.
Per això, Muñoz insta institucions, entitats, associacions i col·lectius a donar-los un vot de confiança i “posar a prova el seu potencial a través de campanyes i projectes on puguen prendre partit”. En paral·lel, alerta que “si l’actitud voluntària de tots els creadors no existira, no hi hauria res que assegurara la supervivència del valencià a les xarxes socials”.
El treball també constata que cada vegada hi ha més casos de professionalització de la tasca dels influenciadors valencians a través de col·laboracions, patrocinis i la programació de pòdcasts en viu i xerrades presencials.
Reptes i oportunitats
L’Informe Poblet 2024 sostè que el primer repte és creure’s que comunicar en valencià a les xarxes socials “és igual de digne que fer-ho en qualsevol altra llengua. Les xarxes no només poden tindre una mirada global, sinó que també són necessàries per a connectar-nos entre els més propers i enfortir l’ús de la llengua”.
Un altre repte esmentat és la necessitat d’entrenar el logaritme perquè recomani amb més facilitat contingut en valencià i donar-los així major visibilitat.
Per altra banda, Aitor Muñoz insta els creadors que vulguin professionalitzar-se a moure el seu projecte. “Existeixen moltes associacions, entitats, empreses i agrupacions que necessiten o necessitaran l’ajuda d’agents en les xarxes socials per a arribar als públics que desitgen. En aquest sentit, els influencers valencians són els millors aliats per a col·laborar amb ells”, apunta al respecte.
“Crear contingut en valencià a les xarxes socials està ple d’oportunitats per a gaudir”, defensa l’autor de l’estudi. “Resulta estratègicament lògic, més enllà de la vinculació sentimental, pensar que un projecte en la nostra llengua pot generar més interès que el mateix projecte en castellà o anglès, per exemple, ja que probablement ja existeixen desenes, centenars o milers de canals que facen el mateix tipus de contingut en aquestes llengües”, argumenta.