L’Ajuntament de Barcelona posarà en marxa dos concursos públics per adjudicar l’explotació publicitària a l’espai públic: d’una banda, per a la gestió de prop de 4.600 elements del mobiliari urbà, dels quals 2.058 admeten publicitat, i de l’altra, la gestió dels 276 quioscos de premsa que hi ha a la ciutat més enllà dels situats a la Rambla. Els nous contractes suposaran el canvi de 250 espais per a publicitat en paper per d’altres de digitals i l’impuls de formes més sostenibles i respectuoses amb el medi ambient.

La Comissió d’Economia i Hisenda ha aprovat inicialment el plec de clàusules que regiran la gestió dels suports publicitaris a l’espai públic. La proposta ha rebut el vot favorable de PSC, Junts i ERC, i l’abstenció de Barcelona en Comú, PP i Vox.

Després de sotmetre aquest acord a informació pública i elevar-lo a definitiu, l’Ajuntament endegarà el concurs públic per adjudicar-ne la concessió mitjançant procediment obert i ordinari, amb la previsió que el nou contracte entri en vigor l’1 de novembre de 2025.

Novetats en l’explotació del mobiliari urbà

El principals canvis es produeixen en la concessió d’us privatiu per al subministrament, instal·lació, conservació i manteniment dels gairebé 4.600 elements de mobiliari urbà que hi ha a la ciutat, així com l’explotació publicitària de 2.058 d’ells, ja siguin marquesines, columnes singulars, plataformes d’accés als autobusos, pals de parada, lavabos o d’altres suports publicitaris.

En concret, el nou concurs vol afavorir les inversions que millorin progressivament el mobiliari i que aquest s’adapti a les noves necessitats del servei. Per aquest motiu es contempla que el termini de la concessió sigui de deu anys prorrogables quatre més, enfront de la fórmula de 2+2 que regeix actualment.

Per aconseguir la gestió d’aquests 4.600 elements de mobiliari urbà, les empreses interessades hauran de pagar com a mínim un cànon de 13,5 milions d’euros l’any durant la propera dècada i, a banda, garantir una inversió d’1 milió anual per a manteniment. A més, durant els primers tres anys de la concessió hauran d’aportar un total d’11,5 milions d’euros addicionals en la modernització dels suports (1,5 milions el primer any, 6,5 el segon i 3,5 el tercer).

Aquestes inversions estan pensades per substituir 250 cares de publicitat en paper per d’altres de digital; la renovació dels 768 panells d’informació que hi ha a les parades d’autobús i la instal·lació de 80 panells més; la retirada de 100 columnes de lliure expressió i la renovació de les 200 restants; la possibilitat que aquestes columnes i les marquesines puguin utilitzar-se com a suports d’elements de telecomunicacions per a la xarxa 5G; i la substitució de 30 taulells d’anuncis municipals per d’altres de digitals.

Explotació publicitària als quioscos

Pel que fa al concurs per a la gestió de la publicitat en els 276 quioscos de premsa que hi ha a la ciutat fora de l’àmbit de la Rambla, així com el seu manteniment i neteja, la principal novetat és que el nou concurs diferencia en funció de la dimensió dels quioscos. La concessió tindrà una durada de quatre anys, a raó de 2,82 milions d’euros anuals. Les cares de publicitat explotables sumen un total de 728, tenint en compte el número de cares laterals i posteriors de cadascun dels models de quiosc.

Barcelona aprova la regulació dels quioscos que permet ampliar l’oferta de productes i serveis
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram