El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha alertat sobre la sobreexposició dels menors d’edat a la publicitat que fan els influencers d’aliments alts en greix, sucre o sal, així com de begudes ensucrades, a les plataformes de vídeo i les xarxes socials. Segons un informe del CAC, promocionar aquests aliments i begudes a internet pot ser perjudicial, ja que se’n fomenta el consum immoderat i s’associa a actituds de sedentarisme davant les pantalles.

L’ens regulador assenyala que això es veu agreujat pel fet el 58% dels vídeos de la mostra analitzada contenen publicitat encoberta, ja que els influencers inclouen els missatges promocionals dins el seu relat sense cap indicació sobre el seu caràcter comercial.

El president del CAC, Roger Loppacher, ha instat les plataformes a evitar la sobreexposició dels menors a aquesta publicitat, tal com estableix la Directiva europea, i ha demanat una normativa més clara i exigent. “Atenent a les dades cada vegada més preocupants d’obesitat infantil, hi ha un consens europeu generalitzat que cal reduir l’exposició dels menors d’edat a aquest tipus de publicitat. I com mostra l’informe, la publicitat dels influenciadors és massiva i, en la majoria de casos, encoberta. Cal que les plataformes adoptin les mesures pertinents per evitar la sobreexposició esmentada i cal adoptar de manera urgent una nova normativa clara i exigent que ho garanteixi”, afirma.

Consum excessiu i associació amb activitats sedentàries

L’informe del CAC s’ha elaborat amb una mostra de 50 vídeos publicats a YouTube, Instagram, Twitter, TikTok i Twitch que contenen publicitat d’aquests productes. Les peces acumulen 30 milions de visualitzacions i estan allotjades en canals que tenen un total de 127 milions de seguidors.

Els vídeos analitzats fan publicitat, principalment, de productes com ara aperitius salats i patates fregides, galetes i brioxeria industrial, llaminadures i begudes energètiques. L’informe indica que en el 75% dels casos l’influenciador hi apareix consumint aquests productes, una acció que acompanya amb un missatge positiu i de complaença.

El treball conclou que el 32% de les peces fa un discurs entorn dels aliments alts en greix, sal o sucre susceptible de promoure’n un consum excessiu, compulsiu o immoderat per part dels menors d’edat.

El document del CAC assenyala que en el 48% dels vídeos de la mostra el discurs associa activitats sedentàries amb el consum d’aliments no saludables. En concret, jugar a videojocs i visionar continguts audiovisuals o retransmissions esportives.

A més, en alguns continguts de la mostra (el 8%), el discurs publicitari menysté la importància d’adoptar hàbits saludables, com l’exercici físic o una dieta rica en verdures, que es presenten com a aliments poc apetitosos en contraposició amb els processats. Alguns dels vídeos analitzats presenten l’aliment promocionat –patates fregides, dolços i cereals ensucrats– com a substitutiu d’algun dels menjars principals.

L’estudi mostra també que la promoció d’aquests productes en l’ecosistema de les plataformes de vídeo i les xarxes socials es duu a terme instant els infants i adolescents a acceptar reptes, principalment l’enregistrament de coreografies o escenes amb els productes en qüestió.