El Consell de Ministres ha aprovat una primera versió de l’Avantprojecte de llei de consum sostenible, amb la qual limitarà l’anomenada “publicitat de la por”, així com els anuncis de combustibles fòssils, entre d’altres.

El text regula la publicitat que basa la seva efectivitat en presentar escenaris extrems o improbables –com ara robatoris violents o vulnerabilitats catastròfiques–, per tal de generar una sensació d’urgència o vulnerabilitat en les persones.

L’objectiu del Govern espanyol és defensar un “entorn publicitari responsable” i que la promoció de serveis se centri a oferir una “informació objectiva”, on destaquin els beneficis reals sense recórrer a “tàctiques de manipulació emocional”.

Així doncs, l’Avantprojecte de llei estableix que les comunicacions comercials s’hagin d’acompanyar d’informació quantitativa o estadística per permetre als consumidors fer una “valoració real del risc”.

El document aprovat per l’Executiu també preveu prohibir qualsevol tipus de publicitat sobre productes energètics formats exclusivament per derivats d’origen fòssil i els quals no compten amb components renovables. La limitació s’aplicaria quan els anuncis fossin emesos per empreses del sector del carbó o del petroli, quedant exclosa de la prohibició el gas.

L’Avantprojecte també contempla la prohibició de la publicitat dels vols curts quan existeixi una “alternativa més neta” i que no suposi augmentar el trajecte més de dues hores i mitja. Aquesta mesura només s’aplicaria amb trajectes que tinguin l’origen i el destí dins del territori peninsular.

Finalment, la prohibició també afectaria la publicitat dels vehicles que estiguin impulsats exclusivament per combustibles fòssils i, per tant, siguin més contaminants.

La normativa combat l’ecopostureig

Amb la nova normativa, el Govern espanyol també vol combatre les actituds conegudes com a ecopostureig o greenwashing, termes que fan referència a les tècniques de comunicació enganyoses o al·legacions mediambientals emprades per publicitar productes o serveis com a sostenibles sense que aquestes suposades qualitats tinguin un suport científic.

Així doncs, per limitar aquesta pràctica, l’Avantprojecte preveu prohibir que les empreses realitzin afirmacions genèriques i no comprovables sobre la sostenibilitat dels seus productes o en el seu etiquetatge, com ara respectuós amb el medi ambient, amic del medi ambient, verd o biodegradable, entre d’altres.

El text de l’Avantprojecte de llei de consum sostenible ara entra en fase d’audiència i informació pública. Posteriorment tornarà a ser debatut al Consell de Ministres abans de ser enviat al Congrés dels Diputats per sotmetre’l a votació.

Influencers promocionen una agència de viatges que hauria estafat desenes de persones
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram