La Comissió Europea ha multat Meta amb 200 milions d’euros i Apple amb 500 milions per infringir la Llei de mercats digitals (DMA, per les sigles en anglès). La CE subratlla que les sancions s’han imposat “després d’un ampli diàleg” amb les dues companyies tecnològiques. De fet, les multes són força inferiors a les quanties que preveien en l’inici del litigi.
En el cas de Meta, la CE diu que va vulnerar la DMA amb el model de publicitat binari de “consentiment i pagament” que va introduir el novembre de 2023, pel qual els usuaris de Facebook i Instagram europeus podien triar entre consentir la combinació de dades personals per a anuncis personalitzats o pagar una subscripció mensual per un servei sense publicitat. La infracció estaria en el fet que Meta no oferia als usuaris l’opció específica necessària per optar per un servei que utilitzés menys dades personals però que fos equivalent al servei d’“anuncis personalitzats”.
El novembre de 2024, Meta va introduir una altra versió del model d’anuncis personalitzats gratuïts que ofereix una nova opció que suposadament empra menys dades personals per mostrar anuncis, la qual actualment està sent avaluada per l’Executiu comunitari.
La multa imposada a la matriu de Facebook i Instagram és per al període que va de març de 2024, quan les obligacions de la DMA van passar a ser jurídicament vinculants, a novembre de 2024, quan Meta va introduir el nou model.
Pel que fa a Apple, la Comissió Europea assenyala que la companyia ha incomplert la DMA al no permetre que els desenvolupadors d’aplicacions informin gratuïtament els usuaris sobre ofertes alternatives fora de l’App Store, dirigir-los a aquestes ofertes i facilitar-los la possibilitat de fer compres externes. Així, la CEha ordenat a la companyia que elimini les restriccions tècniques i comercials i que s’abstingui de continuar amb l’incompliment en el futur.
L’Executiu comunitari subratlla que es tracta de les primeres decisions d’incompliment adoptades en el marc de Llei de mercats digitals.
Meta suprimeix el sistema de verificació de dades