Sergi Nebot (Barcelona, 1969) és periodista i el responsable de la delegació a Barcelona de la revista Ctrl Control Publicidad. Graduat en Periodisme i Publicitat a l’Olivet College de Michigan, als Estats Units, va ser corresponsal de la revista Ctrl Control Publicidad a l’Amèrica del Nord. En l’àmbit publicitari va treballar en diverses agències com ara TBWA, Alta Definición, McCann i Lowe Lintas FMRG, però el seu àmbit d’actuació sempre ha estat lligat d’una manera o una altra a Ctrl Control Publicidad, una publicació de referència en el sector a l’Estat espanyol fundada el 1962 per Javier San Román. Actualment el seu fill és l’editor i director. A Comunicació 21, Nebot reivindica el paper creatiu de Barcelona dins el sector i aposta pels continguts de qualitat de la seva publicació.

Ctrl Control Publicidad és l’herència professional del teu pare, Enric Nebot?
El meu pare és qui va inspirar-me a dedicar la meva carrera professional al periodisme i a la publicitat. Tant jo com el meu germà ho vam viure molt intensament. Durant 40 anys el pare va ser el director de la revista Ctrl Control Publicidad i la meva mare la directora comercial de la publicació a Barcelona. Fins i tot el dia de Nadal a casa parlàvem de feina [riu].

La teva formació acadèmica va ser als Estats Units.
Així és. Sempre m’ha agradat viatjar i Estats Units és un país que m’apassiona. Vaig tenir l’oportunitat de graduar-me a l’Olivet College a l’estat de Michigan, i vaig viure durant quatre anys en ciutats com Chicago o Nova York. Aquella experiència m’ha marcat tota la meva vida. Aprendre bé l’anglès em va convertir en el traductor del meu pare quan havia de participar en actes internacionals, com ara una entrevista amb William Tragos, un dels grans publicistes nord-americans de la història i CEO de l’agència TBWA.

De tornada a casa t’endinses definitivament en el món publicitari i de les agències.
Fruit de la trobada amb Tragos m’incorporo a TBWA en el departament de negoci i d’enllaç internacional, on m’adono que el que realment m’apassiona de la publicitat és el vessant creatiu i em posiciono com a copy. D’aquesta manera és com passo a treballar per a diverses agències de publicitat, però no m’hi acabo de sentir a gust. Així és com juntament amb el meu germà Marc Nebot i Raimon Bragulat posem en marxa la revista Edición Limitada DVD, especialitzada en cinema i DVD, fins que torno definitivament a Ctrl Control Publicidad, d’això ja fa més de deu anys.

És el moment en què assumeixes la direcció de la revista.
Sí, durant deu anys em va tocar viure a cavall entre Barcelona i Madrid. Així que viatjava amb l’AVE amunt i avall! Com que el motor del sector de la publicitat era a Madrid, vam creure oportú que el director hi havia de ser de manera permanentment, i així és com Javier San Román va assumir-ne la direcció i jo vaig liderar la publicació des de Catalunya.

Una publicació històrica que es manté en format paper, tot i que té una forta presència digital.
En els darrers anys s’ha fet una aposta forta en el format digital i una evolució molt clara en l’aspecte visual de la publicació. Tenint en compte que som un segell petit al costat d’altres monstres editorials que tenen molts més recursos, tenim com a missió oferir un producte de qualitat i molt elaborat en tots els aspectes. Cada cop es llegeix menys i l’aspecte visual hi juga un paper determinant. Apostem per continguts potents, de collita pròpia i que siguin un aspecte diferenciador respecte a la resta.

“Les agències de Catalunya no tenen prou capacitat per dedicar temps ni recursos a explicar-se de portes enfora. És una de les assignatures pendents que té el sector”

Fruit de la teva experiència, si analitzem el sector,quins factors han provocat que Madrid hagi pres el lideratge de Barcelona?
Hi ha un factor determinant: els grans anunciants són a Madrid i no a Barcelona. I és així perquè el poder polític i econòmic que acaba adjudicant els grans contractes publicitaris es concentren a Madrid. Més enllà de quatre marques que pots comptar amb els dits d’una mà, Barcelona ha quedat desplomada d’agències de publicitat. El pastís a repartir a Barcelona és molt petit i la reducció de pressupostos ha estat una llosa per a moltes agències. Així i tot, hi ha agències petites i mitjanes a Catalunya que estan treballant amb grans marques i que creativament són molt potents.

Què ha de fer Barcelona per recuperar l’hegemonia de la publicitat que va tenir fins a finals del segle passat?
És una batalla perduda. Actualment Barcelona és a anys llum del potencial que té Madrid, que no deixarà perdre’s l’hegemonia. És David contra Goliat. Un cop assumit això, crec que Barcelona s’ha de posicionar com a hub creatiu de referència al món. Per això totes les iniciatives que puguin generar-se des del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya i l’Associació Empresarial de Publicitat només serviran per enfortir el sector. I també cal una aposta decidida des del Govern de la Generalitat.

Tens la percepció que el sector publicitari a Catalunya viu aïllat, tancat de portes endins?
No viu aïllat, però és cert que les estructures d’aquestes agències acostumen a ser força petites i el dia a dia no els permet dedicar prou temps ni recursos per explicar-se de portes enfora. És probablement una de les assignatures pendents que tenen aquest perfil d’agències. De fet, un dels meus objectius, precisament, es que Ctrl Control Publicidad sigui el seu altaveu perquè se’ls conegui més.