Cisco Farràs a l’exposició amb el llibre ‘Nelia. Un dolç fracàs’ (foto: Marta Lluvich / ACN).

Al llarg dels anys 20 van aparèixer una sèrie de personatges publicitaris que, amb el temps, han esdevingut autèntiques icones de la publicitat comercial a l’Estat: el majordom Netol, la nena de Tintes Iberia, l’entremaliat Chiquilín o el vailet Freixenet. Però el personatge més popular del seu temps va ser la nena Nelia, que seria la imatge d’aquesta marca de xocolates. Ara, l’exposició Nelia. Un dolç fracàs repassa la campanya publicitària de la marca durant els anys 20. Cisco Farràs, responsable de la mostra, ha dit que es tracta de la campanya de publicitat “més creativa i excèntrica” feta a Catalunya durant aquesta època, per coses com fer volar una avioneta per la platja de Barcelona llençant petits paracaigudes amb xocolatines.

De l’exposició també se n’ha fet un llibre que repassa la història d’aquesta fàbrica de xocolates que va néixer a Barcelona l’any 1923. Per Farràs va revolucionar el mercat i va ser de les més “modernes i innovadores” dels anys 20. Amb la creació de la mascota de la nena Nelia per Lluís Garcia Falgàs, dissenyador gràfic valencià, van començar un seguit d’accions per donar a conèixer aquests xocolates.

La modernitat de la campanya publicitària de les xocolates Nelia es veia en els envasos, ha narrat Farràs, i ha afegit que “eren molt luxosos, com si es tractés d’un perfum de l’època”. Un producte curiós que es pot veure a l’exposició és un caramel amb un pal. Sisco Farràs ha destacat la curiositat del producte i ha dit que tothom es pensa que la marca Chupa Chups van ser els pioners en enganxar un caramel a un pal, però la marca Nelia ja ho va fer més de 30 anys abans.

Nelia va ser innovadora també pels col·leccionables de cromos personalitzats, pels anuncis, pels regals, i fins i tot pels concursos. Farràs ha dit que la majoria de nens de l’època anaven amb un patinet Nelia regalat per aquesta marca de xocolates. Aquest patinet es pot veure a l’exposició que estarà durant tot aquest any a les Botigues Museu de Salàs al Pallars Jussà.

De l’exposició també n’ha sortit un llibre on es poden llegir totes aquestes curiositats. El seu autor, Sisco Farràs, ha detallat un dels sortejos més innovadors que van fer per l’època. Farràs ha narrat que al costat del bar Núria de Barcelona, al costat de la font de Canaletes, la marca de xocolates va instal·lar una guardiola transparent gegant plena de diners. Els clients havien d’enviar embolcalls de les xocolatines intentant endevinar l’import exacte de diners. Qui ho encertava s’emportava la meitat de l’import.

Com bé indica el títol tant de l’exposició com del llibre, Nelia. Un dolç fracàs, va ser el resultat d’una campanya publicitària “molt moderna per un país que no ho era” ha indicat Farràs. El relat publicitari de Nelia estava molt basat en el text raonat i Farràs creu que l’Espanya dels anys 20, amb alts percentatges d’analfabetisme, els anuncis més persuasius eren aquells amb la imatge gràfica com a suport. Aquest aspecte, unit a “la inexperiència empresarial” de la família que va crear la fàbrica, va fer que ja als anys 30 acabés desapareixent la marca de xocolates Nelia i aquella dolçor del naixement de l’empresa es convertís en un fracàs en pocs anys.