comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Daniel Condeminas i Tejel | Actualitzat el 18 Gener 2017 a les 09:38

Si no hi ha cap sorpresa de darrera hora, els diners que el director de TV3 Jaume Peral va demanar en seu parlamentària per mantenir la competitivitat de la cadena en el prime time televisiu, no arribaran aquest 2017. L’increment de l’aportació pública dels actuals pressupostos respecte els del 2015 no anirà més enllà de l’IPC. Certament s’ha aturat la dinàmica de retallades de fa uns anys i, pels pèls, TV3 ha mantingut el lideratge el 2016, patint però un descens del 9% en la seva audiència.

Com tots sabem, la competència és cada cop més ferotge amb la irrupció de nous operadors que no provenen de l’oferta de la TDT, sinó per internet, que ja representen més del 10% del consum a la pantalla del menjador... i espera’t. I tornant a la TDT, la gran distància entre les audiències del conjunt de canals de la CCMA amb les dels dos grans grups privats espanyols penalitza molt l’accés al mercat publicitari, en el qual després de passar el rasclet el duopoli Atresmedia-Mediaset en queda ben poca cosa, i és tot un repte aconseguir encara alguns bons contractes; especialment si recordem que la gran majoria de les decisions de compra publicitària passen per despatxos que són a 600 km de Barcelona.

Un mercat publicitari vinculat als continguts audiovisuals que, no només significa molts ingressos als canals de televisió o a les plataformes d’internet, sinó que està revolucionant tot el mercat de la comunicació comercial i la mateixa producció de programes, i fins i tot canals: des dels branded content, que se situen en un altre estadi dels clàssics espots, patrocinis de programes o accions de product placement, fins al creixent protagonisme de la compra programàtica de publicitat digital, on el vídeo és i serà encara més el protagonista a les pantalles dels mòbils i les tauletes, després de fer-ho ja fa uns anys amb les dels PC.

Per tant, no ser part d’aquests canvis és quedar al marge de la definició dels consums audiovisuals i dels recursos que els faran possibles. I el duopoli privat espanyol és insaciable. Ara fa poc més de dos anys es creava una gran plataforma digital de compra programàtica per a anunciants i agències de mitjans, AUNIA, on els qui ofereixen els espais són... Mediaset España i Atresmedia. Ells dos, ben juntets, volen ser els únics i grans referents del mercat de la publicitat programàtica digital. D’un mercat que inclou Catalunya, tant ara com en un futur més o menys proper, siguin quins siguin els canvis que s’esdevinguin.

I si el contingut és el rei, la seva distribució/difusió/emissió és la reina. És en aquest escenari bidimensional on l’advertiment de Peral, que si no arriben més recursos econòmics a TV3 “la situació serà dramàtica”, pren tot el seu sentit. Si com encertadament reclamen els comitès d’empresa de la CCMA, aquesta s’ha de convertir en una gran “plataforma d’emissió”, això vol dir també importants inversions en l’apartat tecnològic de la casa, cap endins i cap enfora. Si fa més de 10 anys TV3 va ser de les primeres televisions europees en oferir un portal VOD amb el 3alacarta, ara caldria prendre nota dels esforços que estan plantejant les televisions franceses per fer front als grans operadors mundials, com Netflix, així com poder destinar recursos a fer més i més apostes per continguts transmèdia, que reforcin la marca TV3 per al cada cop més complex i competitiu món de les xarxes socials i del consum audiovisual al mòbil, on moltes corporacions internacionals estan ja volent fer tots els papers de l’auca, arraconant el protagonisme que han tingut els broadcast en el mercat audiovisual des de la meitat del segle passat fins avui mateix.

Daniel Condeminas i Tejel. Consultor en comunicació.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Sanchis vol donar més agilitat al 'mamut' de TV3

En les primeres declaracions com a nou director de TV3, Vicent Sanchis ja va apuntar que un [...]

La residència Faber ofereix una estada a professionals per desenvolupar projectes periodístics

La residència interdisciplinària Faber d'Olot ha obert una convocatòria per realitzar una [...]

El Servei Meteorològic de Catalunya premia la tasca d''El Temps' de TV3

El Servei Meteorològic de Catalunya ha guardonat Televisió de Catalunya "en reconeixement a [...]

L'auge dels videojocs protagonitza les jornades tecnològiques del CAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya organitza el proper dimarts la novena sessió de les [...]

Heraldo negocia la compra de Lainformación.com

El grup Henneo, el nou nom que el grup Heraldo va adoptar al setembre, negocia la compra del [...]

Acció Cultural reclama la reciprocitat de TV i ràdios en llengua pròpia

Amb motiu de la diada del 25 d'abril, Acció Cultural del País Valencià ha decidit recuperar [...]

Prisa es proposa créixer en el sector dels mitjans quan vengui Santillana

El grup Prisa no es planteja "en cap cas" realitzar més desinversions un cop culmini el [...]

L'ICEC convoca subvencions a produccions audiovisuals per a TV

L'Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) ha obert la convocatòria de dues línies [...]

TVE Catalunya i Ràdio 4 col·laboren en un programa de música en directe

RTVE estrena Músics, un programa de música en directe elaborat conjuntament per TVE Catalunya [...]

Minoria Absoluta estrena una plataforma de continguts per a les xarxes

El consum de vídeos curts a les xarxes segueix creixent, especialment entre el públic més [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.