
Tot i que no havia canviat la normativa, el juliol de fa dos anys, l’Agència Tributària sí va modificar el criteri en la deducció de l’IVA de les radiotelevisions públiques (excepte RTVE), establint que només es podien deduir la part empresarial de la seva activitat, excloent-ne doncs les aportacions públiques.
Per això, fa uns mesos, Hisenda va començar a reclamar retroactivament a diferents corporacions autonòmiques i locals la devolució dels diners ja abonats de liquidacions ja aprovades per l’Agència Tributària. En el cas de la CCMA, la reclamació puja a 80,5 milions d’euros.
En la modificació de la normativa de l’IVA aprovada pel Congrés, s’introdueixen els canvis necessaris perquè les ràdios i les televisions públiques puguin deduir tot l’impost a partir de l’1 de gener sense possibilitat d’altres interpretacions. Ara, però, caldrà veure què passarà amb el període 2012-2014, amb procediments ja oberts per l’Agència Tributària.
El president de la CCMA, Brauli Duart, ha assenyalat en diferents ocasions que la reclamació d’Hisenda es pledejaria als tribunals fins al final, tot recordant un cas semblant del 2005, quan la justícia europea va acabar donant la raó a les televisions autonòmiques. En aquest sentit, la FORTA ja ha iniciat a Brussel·les un procediment per aclarir la legalitat de la mesura del Govern espanyol, ara esmenada.


