Laia Servera és la cara visible de l’InfoK del canal Super3, el programa infantil per excel·lència de Televisió de Catalunya. Llicenciada en Comunicació Audiovisual a la Universitat Ramon Llull, es va incorporar a TV3 fa gairebé 20 anys. És a l’InfoK des del primer dia i ha fet tots els papers de l’auca: redactora, reportera, editora fins a ser-ne la presentadora. Servera assaboreix a Comunicació 21 el moment més dolç que viu l’InfoK en una setmana explosiva.

L’InfoK acaba de sumar un rècord històric al maig sent el programa més vist de TV3alacarta, amb més de 173.000 usuaris únics i 434.000 reproduccions. Com s’expliquen aquestes xifres espectaculars?
És al·lucinant! Té molt mèrit, perquè competim amb programes molt potents de la casa, tenint en compte que és dirigit a un públic molt concret com és l’infantil. Ara bé, l’InfoK és un producte de consum per a les escoles i el confinament ens ha afavorit a obtenir aquests bons resultats. No és el mateix una visualització per a 25 infants en una aula de l’escola que 25 visualitzacions des de casa.

Durant el confinament han adaptat els continguts del programa.
Sí, ens hem adaptat a les necessitats dels infants per la Covid-19. Sense perdre l’essència de la informació, des de fa unes setmanes com a novetat incentivem els infants a mantenir-se actius des de casa explicant-nos les seves aficions. Tenint en compte que arran del confinament han perdut el component social, els demanem que interactuïn amb el programa, cosa que ha tingut molt bona acollida. Tots aquests factors han provocat que l’audiència digital de l’InfoK s’hagi disparat. N’estem molt contentes.

Al marge de les xifres, què hi ha al darrere de l’InfoK que expliqui aquest èxit?
L’honestedat, el tractament de la informació, l’aprenentatge diari i, sobretot, la participació dels infants. Tenim molta llibertat en la tria dels continguts i això marca un segell propi.

El programa s’emet des de 2001 i vostè hi és des del primer dia. S’imaginava acabar presentant el programa?
No pas, i li diré més: no em considero presentadora. Soc una persona molt vergonyosa i em sento molt més còmode treballant des de la redacció o la realització. Però quan l’aleshores presentador, Jordi Gil, va fer el salt al departament d’esports, vaig acceptar l’encàrrec que em van fer com un gran repte personal. A l’hora de posar-me davant la càmera m’ha ajudat moltíssim conèixer bé el producte i saber la intenció que volem donar-hi.

Gairebé dues dècades després es manté l’essència de l’InfoK?
Sí, tot i que el programa ha canviat moltíssim des del primer dia. I és així per molts factors: l’equip de persones que realitza el programa, les motivacions canviants dels infants i les eines que utilitzem són molt diferents. Hi ha un fet rellevant: la tria de continguts ja no es fa consultant els diaris de paper, sinó les xarxes socials i els webs. Amb tot plegat, i l’experiència que alguns ja acumulem al programa, fa que el producte sigui més dinàmic, distès i potser no tan encarcarat com en els inicis.

L’InfoK és, sobretot, un espai pedagògic. Quins continguts atrauen més als nens i nenes d’avui?
Aquells continguts que també podrien aparèixer en els informatius dels adults. L’InfoK fa que infants i adolescents trobin l’espai idoni per rebre una informació a la seva mida. Aquells que tenen un lligam a les xarxes socials i vinculats a l’àmbit tecnològic. Abans, la tecnologia dels infants era exclusivament per als videojocs. Ara, en canvi, el ventall s’ha ampliat d’una manera abismal. Els nens i nenes tenen una mirada molt més àmplia del món. Els infants conviuen a les xarxes, especialment a Instagram i a TikTok.

S’imposa el rigor però amb un ritme diferent al d’un Telenotícies.
Sí, a l’InfoK el ritme és més reposat, hi ha menys temes i ho expliquem amb més profunditat. La gran diferència és que, mentre en un Telenotícies s’explica el que acaba de passar, a l’InfoK posem l’accent en explicar per què ha passat. És un informatiu amb molta intenció, amb l’única missió d’ajudar els infants a aprendre millor tot allò que passa en el nostre entorn.

Aquesta intenció de l’InfoK ha estat criticada pels grups parlamentaris de l’oposició davant de la CCMA, sobretot per com van explicar dues dates assenyalades del procés. Com ho va encaixar l’equip?
La primera polèmica va sorgir amb motiu de la Via Catalana, en la qual des del programa vam entrevistar nens i nenes que hi participaven. Tot es va dimensionar quan un diari va publicar en la seva portada les imatges dels nens i nenes que havien sortit a l’InfoK i se’n va fer un gra massa. Amb aquesta experiència, en la segona, amb motiu del referèndum de l’1-O, tot i fer una distorsió editorial per evitar més polèmica per als infants, va ser diferent. En tots dos casos, l’anàlisi dels continguts fet per l’òrgan corresponent de la Corporació ens va donar la raó. Rebem crítiques, però majoritàriament són constructives. Ara, vist amb perspectiva, puc dir que aquelles crítiques es van fer des de la ignorància, la mala llet i amb l’únic objectiu de treure’n un rendiment polític.

S’hi veu tota la vida presentant l’InfoK?
Soc una persona que m’agraden molt els canvis, però és cert que professionalment sumo molts anys a l’InfoK. Té una explicació clara: aprenc i gaudeixo moltíssim cada dia. Ara bé, hi ha reptes llaminers com fer o dirigir un InfoK per a adults o recuperar una passió que sempre m’havia motivat molt: una corresponsalia.

Té alguna zona geogràfica que la motivi especialment?
El Pròxim Orient. He estudiat Història i un màster sobre el món àrab i l’islam i sempre he tingut en compte que podria ser molt interessant poder-ho explicar in situ. Alguna vegada ha sorgit aquesta possibilitat, però he de reconèixer que estic gaudint moltíssim presentant l’InfoK.

En temps de confinament,ha presentat Volem saber a TV3, un informatiu especial sobre la crisi sanitària de la Covid-19. Tindrà recorregut o és puntual?
És una mena d’InfoK per a adults. Un programa que té com a prioritat posar context a l’actualitat, amb un expert o savi com a convidat, ja sigui des d’un vessant científic com hem fet fins ara o d’altres qüestions que marquin l’actualitat. Que tingui continuïtat dependrà de la direcció de TV3. Em consta que ha agradat molt i, a més, ha tingut bones audiències. Dos factors que ajuden a ser optimista.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram