Presentació de l’estudi d’InfoAdex a l’Espai Línia [foto: Maria Cerezuela].

La inversió publicitària generada pels anunciants de Catalunya va ser de 845,4 milions d’euros, un increment del 4,6% respecte de l’any anterior, fet que suposa el 20% sobre el total de l’Estat espanyol. A més, la inversió rebuda pels mitjans convencionals de Catalunya ha arribat als 222,1 milions d’euros.

Aquestes són dues de les dades de l’Estudi InfoAdex de la inversió publicitària a Catalunya 2023, que elabora InfoAdex, l’empresa referent en el control i la investigació del sector publicitari, i que s’ha presentat a l’Espai Línia. L’acte l’ha organitzat el Gremi de Publicitat, Comunicació i Màrqueting.

Segons l’estudi d’InfoAdex, un 16,1% dels anunciants de l’Estat espanyol són de Catalunya. El nombre d’anunciants a Catalunya el 2023 va ser de 7.199. En els darrers tres anys, els anunciants de Catalunya han invertit un 27,1% més en publicitat respecte de l’any anterior.

Catalunya, per darrere de Madrid

Catalunya, amb 845,4 milions d’euros, és la segona comunitat autònoma per volum d’inversió publicitària generada –que representa un 20% del total–, després de Madrid, que suma 2.187,5 milions d’euros –i que representa un 51,6%–. Per distribució provincial, Barcelona (amb el 74,6% de la inversió generada) continua liderant el sector a Catalunya, seguida de Girona (11,1%), Lleida (7,3%) i Tarragona (7,1%).

El top 5 de sectors a Catalunya concentra el 58% de la inversió generada i cal destacar que presenten a la comunitat catalana una participació més gran que la mitjana. Cal destacar que, de la inversió generada des de Catalunya (845,4 milions d’euros), el 14,3% prové del sector de distribució i restauració, que va generar 121,2 milions d’euros.

La inversió mitjana per anunciant al mercat total es va situar el 2023 en 94,5 milions d’euros. En el cas dels anunciants catalans aquesta xifra és de 200 milions d’euros aproximadament. Volkswagen Group España Distribución torna a ser el primer anunciant per inversió a Catalunya, amb el 5,6% de la inversió generada per empreses amb seu social en aquesta comunitat.

Laia Rogel, durant la seva intervenció [foto: Maria Cerezuela].

El 2023, la inversió publicitària dels anunciants de Catalunya als mitjans de la pròpia comunitat va ser de 108,9 milions d’euros, que suposen un 12,9% sobre el total de la inversió generada a Catalunya, i presenta una tendència a l’alça del 6% respecte de l’any 2022.

Les dades, segons InfoAdex, s’apropen a les xifres de 2019 d’abans de la pandèmia. L’estudi ha estat presentat per Patricia Sánchez i Pedro Villa, d’InfoAdex.

Rogel: “L’estudi ens permet entendre millor tendències i oportunitats”

La presidenta del Gremi de Publicitat, Comunicació i Màrqueting, Laia Rogel, ha posat en valor l’estudi d’InfoAdex. “A través d’aquest estudi podem entendre millor les tendències i les oportunitats que ofereix el sector i, també, identificar les àrees de creixement i desenvolupament”, ha subratllat Rogel. “En definitiva, ens proporciona l’estat de salut dels anunciants”, ha reblat. La presidenta ha agraït que InfoAdex hagi tornat a presentar l’estudi a Catalunya de bracet amb el Gremi.

La presentació de l’Estudi InfoAdex de la inversió publicitària a Catalunya de 2023 ha anat acompanyada d’una taula rodona on experts del sector han analitzat les dades i l’estat de salut del sector de la publicitat i el màrqueting.

L’anàlisi de les dades segons els experts: el digital i l’exterior treuen el cap

Eli Rigau (IKI Media), Mª Pilar Urquijo (Exterior Plus), Philipp Furst (Medialog), Gloria Carreras (We24), Patricia Sánchez (InfoAdex), Pedro Villa (InfoAdex), Laia Rogel (el Gremi), Josep Maria Picola (Facultat Blanquerna) i David Rubio (&Beyond) [foto: Maria Cerezuela].

Eli Rigau, representant d’Iki Media, ha assegurat que “actualment no es contempla una estratègia en la qual no convisquin els mitjans tradicionals i el digital”. Quant al format exterior, María Pilar Urquijo, d’Exterior Plus, ha subratllat que “si tu vols crear marca i que el teu missatge es consolidi s’ha d’apostar pel format exterior. Exterior té moltes virtuts, però pots fer un campanya molt petita amb una rendibilitat molt gran”.

D’altra banda, Gloria Carreras, de We24, ha dit que “la contribució de la publicitat al PIB està per sota el 0,9%. Formem part d’un sector especialment conservador, molt sensible, i la incertesa i la inestabilitat política no ens ajuda”. Mentrestant, Josep Maria Picola, professor de Publicitat a la Facultat de Comunicació Blanquerna, ha dit que “la paraula màgica per a l’anunciant és el retorn de la inversió. La incertesa fa que el sector sigui més poruc”.

Finalment, David Rubio, de &Beyond, ha dit que “la televisió continua sent un referent, no la matem, encara. El digital és un calaix on tot hi té cabuda, les marques s’hi estan posicionant cada cop més”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram