Foto: Ràdio Occitània

Esther Mimart Rangel (Tolosa de Llenguadoc, 1977) és la coordinadora de Ràdio Occitània. És una ràdio local associativa fundada el 1981 que té com a objectiu la promoció de la llengua i la cultura occitanes. Formada professionalment com a informàtica, va treballar a la seu d’Airbus a Tolosa fins al 2014. En l’última dècada s’ha dedicat a consolidar el projecte radiofònic en occità. A Comunicació 21, Mimart reivindica les llengües minoritzades com l’occità a través dels mitjans de comunicació.

Quin és el seu primer lligam amb Ràdio Occitània?
El meu pare sempre ha estat vinculat al món de la ràdio. A finals dels 70, quan l’exprimer ministre francès François Mitterrand va impulsar la liberalització de les ràdios a França, els meus pares van impulsar Ràdio Occitània. Així que, des de ben petita respiro la ràdio pels quatre costats. Soc filla de Ràdio Occitània! [riu].

Fa una dècada va decidir deixar la seva professió d’informàtica per apostar per la ràdio. Per què va fer aquest pas?
Tot i treballar com a informàtica, la ràdio la porto en el meu ADN. A partir d’aquí, vaig creure que aleshores era el moment d’implicar-m’hi totalment, perquè tenia la sensació que si no m’hi posava, el projecte se’n podia anar en orris. Som una ràdio associativa, molt petita i familiar, però té una funció molt clara: promoure la llengua i la cultura occitanes. I només per això, ja paga la pena.

Quina és la seva funció dins la ràdio?
Faig absolutament de tot! [riu]. Quan és el temps d’elaborar les sol·licituds de subvencions, em tanco al despatx i estic uns dies allunyada del micròfon. Al cap d’un temps, torno al directe, que també m’hi sento molt a gust.

Occitània és una ràdio associativa. Què comporta?
Entre altres coses, que no podem tenir més del 20% del pressupost en publicitat. Això implica tenir una gran capacitat d’equilibrar els números. Comptem amb una plantilla de quatre professionals i la resta són voluntaris que estimen la ràdio i que posen el seu granet de sorra amb un programa.

A França hi ha molta tradició de la ràdio associativa.
Sí, som ràdios amb un model molt semblant, amb una estructura petita i amb una capacitat de supervivència molt gran. Per això, la millor opció és crear sinergies amb altres ràdios associatives del territori, amb qui  ens uneix la missió de projectar llengües minoritzades, com és el cas de Ràdio Arrels amb el català a la Catalunya Nord. Amb aquestes emissores hi  tenim un vincle directe, compartim recursos i continguts.

“Històricament, des de Tolosa hem mirat més cap a París quan hauríem de redirigir la mirada cap a Barcelona”

Quina és la programació de Ràdio Occitània?
A Ràdio Occitània emetem programes diaris únicament en occità d’afers regionals, nacionals i internacionals (amb dos magazins al matí i al vespre). Majoritàriament, la nostra programació és en occità, tot i que també hi conviuen el francès i el català. Es pot escoltar a través de les ones i per estríming. Hem de dir amb orgull que vam ser la primera emissora de ràdio de Tolosa en emetre per internet!

Quines són les freqüències d’emissió?
Comptem amb quatre freqüències d’emissió: 98.3 a Paìs Tolsan;  89.4 a Comenge; 106.1 a Lauragués-Arièja, i 93.6 a Roèrgue. A mitjà termini tenim la intenció d’incrementar la nostra presència al territori amb uns estudis a Sent Gaudenç, un municipi situat a 90 kilòmetres de Tolosa on hi tenim molta demanda.

Quina és l’audiència que té Ràdio Occitània?
En el darrer estudi d’audiència, Ràdio Occitània compta amb una mitjana de 6.700 oients regulars, que escolten l’emissora cada dia o gairebé; 38.400 oients l’escolten un mínim d’un cop a la setmana, i 80.300 oients l’escolten menys d’un cop per setmana.

Quin és el perfil de l’audiència?
Està molt igualat per sexes. Segons aquest estudi, un 54,6% de l’audiència són homes, mentre que un 45,4% són dones. Per edats, la nostra audiència es concentra majoritàriament en la franja dels 50 anys i més (amb un 45,5%). La resta són d’un 25,7% la franja entre 35 i 49 anys; un 16,8% la de 25 a 34 anys, i un 12% la de 13 a 24 anys.

Foto: Ràdio Occitània

Quina zona geogràfica abraça Ràdio Occitània?
Occitània és una regió del sud-est de França, creada amb la reforma territorial de 2014, per la fusió de les antigues regions de Llenguadoc-Rosselló i de Migdia-Pirineus. És la tercera regió més extensa de França (després de Nova Aquitània i la Guaiana Francesa), i Tolosa de Llenguadoc és la ciutat més gran.

Què va comportar aquesta fusió de territoris?
Precisament, aquesta fusió va reagrupar les regions culturals i històriques del Llenguadoc, de la Catalunya Nord i del comtat de Foix, així com les parts occidentals de l’antiga Gascunya. Culturalment, aquesta nova regió és íntegrament de tradició llatina (occitana i catalana), que connecta en la seva immensa majoria a Occitània.

Quina és la incidència que té actualment l’occità?
Actualment, a la regió d’Occitània l’ús de l’occità és d’un 7% de la població. Ara bé, hi ha altres llocs del món on es parla occità, com ara a la Vall d’Aran, en una zona de Torí (Itàlia) i, fins i tot, en algunes antigues colònies franceses. Tot i ser minoritzada, l’occità continua sent una llengua viva. Fa 40 anys, l’occità era vista com la llengua dels pagesos. Actualment, aquesta tendència està canviant. Tot i viure en un món extremadament global, l’occità està arrelant en els més joves.

Quins són els reptes que té a curt i mitjà termini Ràdio Occitània?
A banda dels estudis a Sent Gaudenç, des de fa un temps hem consolidat l’emissió en vídeo a través de les càmeres als estudis de Tolosa. En aquest sentit, el repte és desenvolupar aquesta emissió per vídeo, fent la ràdio molt més audiovisual. Així és com podem captar nous públics, que li sigui més atractiva. També tenim pendent l’aposta per les xarxes socials, però mentre no tinguem més recursos, la prioritat continuarà sent posar tota l’energia en la programació i els continguts.

“Majoritàriament, la nostra programació és en occità, tot i que també hi conviuen el francès i el català”

L’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC) té previst impulsar un projecte que reforci els mitjans d’Occitània. Quina mirada hi posa en aquest projecte?
És un projecte molt engrescador i necessari. En primer lloc, perquè a través de l’AMIC hem de ser capaços de connectar millor la realitat comunicativa entre Catalunya i Occitània, entre Barcelona i Tolosa passant per Perpinyà. Hem d’enfortir el vincle comunicatiu entre Catalunya i Occitània, també entre mitjans.

De quina manera?
Especialment, enfortir la informació de proximitat i la mirada local. En un món tan global, cada vegada el valor de la proximitat té molta més força. I aquest és un dels valors que podem aportar entre les sinergies que establim els mitjans catalans i occitans. Històricament, França sempre ha estat un país molt centralitzat. Això fa que des de Tolosa hem mirat més cap a París quan hauríem de redirigir la mirada cap a Barcelona.

Es pot trencar aquesta tendència?
Sí, ho hem vist amb l’aposta de l’Euroregió, que ens ha obert una finestra d’oportunitats entre territoris. Per això, l’AMIC Occitània també ha d’actuar com a motor de promoció de l’occità i del català, respectivament. I al mateix temps, també ha de ser una eina que ens ajudi a enfortir la viabilitat i la consolidació dels mitjans d’Occitània amb els quals ens associem. Som llengües i pobles germans, ens hem d’ajudar mútuament [somriu].

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram