La Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona i la Cadena SER organitzen el Congrés Internacional de la Ràdio, els dies 15 i 16 de novembre, al CaixaForum de Barcelona.

Amb el lema Present i futur de l’àudio, el programa s’estructurarà en sis àrees temàtiques i comptarà amb més de 20 taules de ponències a càrrec de professionals i experts. El Congrés es dirigeix dirigit a professionals de la indústria radiofònica: periodistes, comunicadors, docents i investigadors del mitjà, gestors i directius de mitjans de comunicació, publicistes i empreses proveïdores de serveis tecnològics, entre d’altres.

A més, l’esdeveniment s’incorpora als actes commemoratius del centenari del naixement d’EAJ-1 Ràdio Barcelona, l’embrió de Cadena SER.

L’objectiu de la iniciativa és “debatre sobre el present i el futur d’aquest mitjà, on la ràdio tradicional ja conviu, entre altres, amb la intel·ligència artificial, els pòdcasts, els smartphones o la influència de les xarxes socials”, assenyala Jaume Serra, delegat de Prisa Media a Catalunya, director dels actes del centenari de la SER i codirector del Congrés.

Per la seva part, Enric Marín, degà de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB i codirector del Congrés, destaca sobre l’esdeveniment “la importància de la formació de qualitat i especialitzada dels futurs professionals de la ràdio en un entorn disruptiu, tant en la forma de presentar com de consumir la informació i l’entreteniment en els mitjans de comunicació”.

Una àmplia varietat temàtica

Les sis àrees en què s’estructura el Congrés Internacional de la Ràdio, són: Una indústria en transformació; Model de negoci i publicitat; Les noves relacions amb les audiències; El servei públic en el segle XXI; Oportunitats i riscos del nou entorn tecnològic, i El nou ecosistema de distribució.

Així doncs, entre d’altres, s’hi abordarà el futur de la difusió broadcast i el DAB a Espanya; els drets de propietat intel·lectual; la sostenibilitat dels models de negoci; les noves formes de narrativa i llenguatges per atraure les audiències joves; la gestió de la creativitat i el talent; l’impacte de la IA en la producció d’àudio; com veuen les empreses tecnològiques la ràdio, i la distribució en plataformes pròpies i la relació amb les plataformes d’àudio, entre d’altres.

El mitjà tradicional amb “millor expectativa” de futur

“Entre els mitjans tradicionals, la ràdio és el que té millor present i futur”, afirma Jaume Serra. “La ràdio ha sabut adaptar-se en tots els temps i totes les noves tecnologies, com va fer davant la televisió o internet. La ràdio, entre els actuals mitjans, és el que té millor expectativa de futur i per això la importància que s’hi vagin incorporant joves professionals”, afegeix.

Enric Marín remarca “la importància de la investigació i la recerca de noves formes de comunicació en el mitjà radiofònic, on la comunitat acadèmica ha d’aportar coneixement per mantenir el lideratge de la ràdio en la comunicació social i afrontar el desafiament d’incorporar al mitjà a les noves generacions”.

En el comitè organitzador del Congrés també participen la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, així com Associació Catalana de Ràdio, el Clúster Audiovisual de Catalunya, el Col·legi de Periodistes, el Consell de l’Audiovisual, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, RTVE, la Xarxa Audiovisual Local o la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya, entre d’altres.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram