El Consell de Ministres va aprovar dimarts un pla d’ajuts als mitjans de comunicació dotat amb 124,5 milions d’euros, en el marc del Pla d’acció per la democràcia impulsat pel Govern espanyol. Inicialment, s’havia anunciat que el paquet seria de 100 milions. L’objectiu és “enfortir digitalment el sector dels mitjans d’informació i comunicació per preservar la seva competitivitat i que pugui oferir informació veraç a la ciutadania”.
Les ajudes aprovades “facilitar que els mitjans de comunicació que basen el seu model de negoci a proporcionar a la societat informació plural i veraç aprofitin les oportunitats i enfrontin els desafiaments que presenta l’onada tecnològica i digital”. És a dir, que puguin competir i sobreviure en un mercat erosionat a causa de la irrupció de les plataformes tecnològiques d’abast mundial i l’aparició de mitjans digitals amb estratègies comercials basades en el pescaclics.
Sis programes de suport als mitjans
El paquet d’ajuts aprovat per l’Executiu espanyol està format per sis programes. Dos són convocatòries d’ajudes que s’obriran a través de l’entitat pública empresarial Red.es. La primera és un programa per a la consolidació digital de la premsa, dirigit a la incorporació tecnologies digitals en mitjans impresos (amb una dotació de 65 milions). La segona és un kit digital per enfortir els periòdics locals (dotada 5 milions).
El tercer dels sis programes és per enfortir les capacitats de ciberseguretat dels mitjans i accions de formació en aquest àmbit (dotat amb 15 milions), que es vehicularà des de l’Institut Nacional de Ciberseguretat (INCIBE) mitjançant convenis de col·laboració.
Per la seva part, la Secretaria d’Estat de Digitalització i Intel·ligència Artificial impulsarà dues convocatòries d’ajudes: una per finançar projectes de recerca i desenvolupament per a la integració de la IA en la cadena de valor de capçaleres grans i mitjanes (10 milions) i l’altra per al foment de la innovació basada en la compartició de dades (10 milions).
El darrer programa són préstecs per a projectes de digitalització i eines tecnològiques de difusió i gestió de continguts per als mitjans de comunicació (amb una dotació de 19,5 milions), que seran gestionats des de la Societat Espanyola per a la Transformació Tecnològica (SETT).
Les 10 mesures del Govern espanyol per als mitjans



