Foto: Televisió del Ripollès

Les televisions locals catalanes han tornat a ser la referència informativa de proximitat durant les eleccions municipals d’aquest 2023. Els canals pràcticament han aturat la producció habitual de programes per centrar-se en la convocatòria electoral, amb la producció de centenars de debats i entrevistes. Aquest esforç s’ha traduït en unes xifres d’audiència molt altes. Només el dia de les eleccions, unes 500.000 persones van seguir algun dels 31 canals de televisió local durant la nit electoral del 28-M, segons les dades que ha fet públiques La Xarxa.

Durant els 15 dies de campanya electoral, les televisions locals han produït més de 160 programes especials. Debats, entrevistes, cares a cares, reportatges i un seguiment exhaustiu als informatius de totes les cadenes ha permès apropar la informació als seus ciutadans.

La campanya de les municipals és un dels moments més importants per a les teles de proximitat. Els periodistes d’aquests mitjans tenen un coneixement ampli del dia a dia dels municipis on treballen, i és precisament aquesta perspectiva la que permet donar un tractament diferencial al de la resta de mitjans de comunicació. Ens hem fixat en el desplegament que han fet diversos canals durant aquests dies.

Corisa Media Grup: líders a la Garrotxa i el Ripollès

Foto: Olot TV

Televisió del Ripollès i Olot Televisió, les dues televisions locals que formen part de Corisa Media Grup, han estat els mitjans de referència al Ripollès i la Garrotxa. De fet, són dos dels canals locals catalans que registren les audiències més altes del conjunt de teles de proximitat del país. L’audiència que tenen aquests dos mitjans al llarg de la temporada es multiplica durant les eleccions municipals i, conscients d’aquesta realitat, es paralitza gairebé tota la graella per dedicar tots els esforços a la convocatòria electoral.

TV Ripollès ha produït 19 debats electorals, un per cada poble de la comarca, a més de les entrevistes als candidats a l’alcaldia de Ripoll, sobrepassant les 25 hores de contingut. En el cas concret del debat a la capital ripollesa, l’audiència es va disparar fins als 16.350 televisors connectats, en una comarca de 25.000 habitants.

L’audiència es multiplica durant les eleccions municipals i, conscients d’aquesta realitat, es paralitza gairebé tota la graella per dedicar tots els esforços a la convocatòria electoral

Olot TV ha seguit el mateix criteri amb la producció de 21 debats electorals, un per cada poble de la Garrotxa, i també entrevistes a tots els candidats a l’alcaldia d’Olot, fregant les 30 hores de contingut electoral. El debat a la capital de la Garrotxa va fregar els 9.500 televisors connectats, en una comarca de 58.000 habitants. Una dada remarcable si tenim en compte que aquella nit va coincidir amb la semifinal de la Lliga de Campions entre el Manchester City i el Reial Madrid.

L’aposta informativa s’ha completat amb un seguiment a tots els municipis per part dels dos canals durant els 15 dies de campanya electoral, i la producció d’un perfil de cada candidat de totes les forces polítiques per conèixer els alcaldables i els seus objectius de campanya.

El colofó final, el programa especial de la nit electoral, s’ha traduït en un directe de gairebé cinc hores de durada i seguit per 11.980 persones al Ripollès i 13.872 a la Garrotxa. En els dos casos, el seguiment té una particularitat: el programa no acaba fins que s’han entrevistat tots els candidats guanyadors a les urnes, un fet que només es dona a la televisió local. És remarcable l’audiència dels informatius de l’endemà de les eleccions: l’espai Les notícies d’Olot TV va fregar els 10.400 espectadors únics, i el Comarca informatiu de TV Ripollès, els 9.400.

Canal TE: 350 hores de producció pròpia

Foto: Canal Terres de l’Ebre

Canal Terres de l’Ebre és amb tota probabilitat un dels canals que més producció pròpia ha fet durant aquesta campanya electoral, amb 350 hores. La direcció de la cadena ha estructurat un seguiment exhaustiu dels 52 municipis ebrencs que ha consistit en 62 entrevistes, prop de 25 perfils de candidats, sis programes d’anàlisi i la retransmissió de quatre debats, un per cada capital de comarca, coorganitzats amb el Col·legi de Periodistes de Catalunya, a més d’un cara a cara entre els candidats de la capital del Montsià.

L’aposta diferenciadora de Canal Terres de l’Ebre ha estat posar en marxa un número de WhatsApp, rebent desenes de missatges (vídeos i fotografies de l’audiència) durant tota la jornada electoral

Aquest esforç ha tingut un retorn directe dels espectadors de Canal TE, amb una audiència mitjana de 13.584 teleespectadors diaris i un total de 84.972 minuts diaris consumits. L’aposta diferenciadora de Canal Terres de l’Ebre ha estat posar en marxa un número de WhatsApp durant tota la jornada electoral de diumenge amb l’objectiu de motivar la participació ciutadana enviant vídeos i fotografies relacionats amb les votacions. La iniciativa, que va néixer durant la pandèmia, ha tornat a ser un èxit i s’han rebut desenes de missatges.

Lleida TV: desplegament sense precedents

Foto: Lleida TV

Per a Lleida Televisió, les eleccions municipals són un esforç humà i tècnic important, perquè representa cobrir informativament un territori molt extens durant 15 dies. El canal ha organitzat debats electorals a les capitals de les deu comarques, a més d’un cara a cara i un debat al Conselh Generau d’Aran, produint una dotzena d’espais informatius de gran format. A més, s’han realitzat entrevistes als caps de llista de la Paeria i blocs informatius al Notícies Lleida del migdia i el vespre. La traca final ha estat la nit electoral, amb un programa de més de cinc hores de durada, en directe, i amb més de 40 professionals treballant des de primera hora per poder arribar a tots els racons de la demarcació.

Com a particularitat, Lleida TV ha fet una enquesta a peu d’urna que ha encertat els resultats finals de Lleida. Com a novetat, enguany les enquestes també s’han fet en altres capitals de comarca com Tàrrega, Balaguer, Mollerussa, Cervera i les Borges Blanques.

Lleida TV ha fet una enquesta a peu d’urna que ha encertat els resultats finals a Lleida, i també a Tàrrega, Balaguer, Mollerussa, Cervera i les Borges Blanques

Lleida TV ha produït, en xifres globals, més de 25 hores de contingut electoral, i ha aconseguit ser la referència informativa al territori. Els debats han sumat un total de 62.000 espectadors acumulats, sent el de Cervera el més seguit, amb 6.908 espectadors, i el de Lleida amb 5.627 espectadors. La nit electoral va arribar als 27.350 espectadors, sent a les 22.35 el minut d’or (màxima audiència), just quan el candidat Fèlix Larrosa (PSC de Lleida) feia la primera aparició en públic com a guanyador dels comicis. Aquesta audiència multiplica per deu la d’un programa habitual de Lleida TV i es converteix en l’espai més vist de l’any, superant la retransmissió de la cavalcada de Reis de Lleida, que va sumar gairebé 10.000 espectadors. En xifres totals, la programació especial de Lleida TV amb motiu de les eleccions municipals ha sumat 116.350 espectadors per la TDT, 3.376 consultes als vídeos en línia i 2.737 connexions en streaming.

ETV: un referent al Baix Llobregat

Esplugues Televisió ha focalitzat l’atenció informativa durant els 15 dies de campanya en els debats electorals a les principals ciutats de la comarca. És el cas de Molins de Rei, Sant Feliu de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Just Desvern i Sant Andreu de la Barca.

A ETV els debats electorals han fregat els 60.000 espectadors únics i l’especial del 28-M els 25.500

L’audiència total d’aquests programes ha fregat els 60.000 espectadors únics. La culminació de la feina ha arribat amb el programa especial de la nit electoral, amb una marató que es va acabar una vegada es va completar l’escrutini de tots els consistoris, i una audiència acumulada durant l’especial per sobre dels 25.500 espectadors únics.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram