Catalunya va ser l’escenari de rodatge de 3.612 produccions el 2022, gairebé 10 al dia repartides al llarg de l’any. D’aquestes, més de 7 es concentren a Barcelona i, per tipologia, tan sols el 3,2% són llargmetratges (ficció i documentals) i sèries de televisió. La resta són rodatges publicitaris, programes de televisió o curtmetratges, entre altres tipus de producció més petita, segons dades de l’Institut Català de les Empreses Culturals analitzades per l’ACN. Més enllà de la capital catalana, les ciutats que més produccions van acollir van ser Terrassa, El Prat de Llobregat, Tarragona, Sabadell, Girona, l’Hospitalet de Llobregat i Mataró. Vilanova de Sau també es va colar entre els primers 15 municipis com a escenari de 25 produccions.

Coincidint amb el Raindance Festival, en què Catalunya és convidada d’honor, l’Agència ha analitzat les dades de l’últim any quant a rodatges al país. Dins d’una tendència estable des del 2015 (exceptuant l’any 2020, per la pandèmia), el nombre de produccions rodades a Catalunya l’any passat representa un descens de l’entorn del 6% respecte al 2021. En xifres absolutes, 174 menys a Barcelona i 61 menys a la resta del territori.

Tanmateix, els que han crescut lleugerament el darrer any són els rodatges de llargmetratges de ficció per a cinema, de 49 a 52 (essent tots dos els valors més alts dels últims quatre anys), i també els de sèries de televisió, de 25 a 30. Alguns exemples de films rodats a Catalunya l’any passat són Creatura, d’Elena Martín, ambientada i rodada majoritàriament a l’Escala, guanyadora el premi a la millor pel·lícula europea a la Quinzena dels Cineastes del Festival de Canes; La imatge permanent (Laura Ferrés), rodada al Prat de Llobregat i que va competir a la secció oficial del Festival de Locarno, i Upon Entry (Alejandro Rojas i Juan Sebastián Vásquez), premi Fipresci del Tallinn Black Nights Film Festival.

Les plataformes també han estat aparador de les localitzacions catalanes, amb llargmetratges com Bird Box Barcelona (Álex Pastor i David Pastor) a Netflix, o Awareness (Daniel Benmayor) a Prime Video. I també de sèries, com la recentment estrenada El cuerpo en llamas (Jorge Torregrossa, Laura Mañá) a Netflix, i Selftape (Bàrbara Farré), a Filmin, o la popular The Crown (Netflix), de la qual l’any passat es van rodar a Barcelona escenes per a un capítol de la sisena temporada.

Llargmetratges i sèries, una petita part del total

Amb tot, aquestes ‘grans produccions’ (en l’argot de la indústria fa referència al metratge i no a la dimensió econòmica de la producció) són de fet una petita part de tot el que es roda a Catalunya al llarg de l’any. Concretament, amb dades de l’ICEC corresponents al 2022, els llargmetratges de ficció per a cinema, els telefilms i minisèries, els llargmetratges documentals i les sèries de televisió, suposen només un 3,2% del total, o el que és el mateix: 115 dels 3.612 rodatges que es comptabilitzen.

 

Així, el gran gruix de produccions audiovisuals que es roden anualment són formats com els espots publicitaris (290 dels 839 rodatges del 2022 fora de Barcelona, segons les dades disponibles), curtmetratges de ficció (61) i documentals (13), programes de televisió i reportatges (114) i audiovisuals amb finalitat artística com videoclips o vídeos per a espectacles (41 en total), entre els més destacats.

Barcelona i els altres escenaris de Catalunya

Barcelona es manté com el gran plató de Catalunya, ja que acapara el 76% de totes les produccions rodades el 2022 (3.612), això és, uns 8 dels gairebé 10 rodatges diaris, que resulten de dividir el total de 3.612 rodatges entre els 365 dies de l’any. Aquesta proporció es manté força estable des del 2015 fins ara, amb la capital catalana com a seu del 77,5% dels rodatges fets durant aquest període.

A la capital catalana s’hi ha rodat una mitjana de 2.900 produccions anuals durant els últims vuit anys. L’any amb menys rodatges va ser el 2020 (inici de la pandèmia), amb 1.969, i el que més produccions rodades registra és el 2015, amb 3.311. Les darreres dades són de 2022, amb un total de 2.773.

A la resta de Catalunya la mitjana dels últims vuit anys és de 886 rodatges anuals. L’any més fluix va ser també el 2020, amb 540, i el més nombrós és just l’anterior, el 2019, amb 1.008. Fora de Barcelona, els grans centres de gravació l’any 2022 van ser Terrassa, El Prat de Llobregat, Tarragona, Sabadell, Girona, l’Hospitalet de Llobregat i Mataró, segons el llistat elaborat per l’ICEC en base a la informació que faciliten els municipis.

 

El municipi amb més rodatges el 2022 –Barcelona al marge– és Terrassa, amb 126 i una mitjana de 107 a l’any des del 2015. La ciutat vallesana acull tant l’escola de cinema ESCAC com el Parc Audiovisual de Catalunya, un espai de més de 50.000 metres quadrats amb quatre platós, diverses localitzacions, serveis auxiliars a la producció, magatzems, etc.

No obstant això, des del 2015 el municipi català amb més rodatges fora de la capital és El Prat de Llobregat, que en suma 995 (Terrassa 862) i una mitjana de 124 a l’any des del 2015. En el llistat de les 15 poblacions amb més rodatges l’any passat hi va irrompre Vilanova de Sau amb fins a 25 produccions, mentre que els vuit anys anteriors no n’hi ha cap de documentada.

 

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram