Una aplicació perquè els alumnes i els professors de diferents etapes educatives creïn contingut, el comparteixin i puguin establir un espai de comunicació i col·laboració dins la comunitat educativa. Aquesta és l’essència de Peerpod, un projecte d’Aina Serra, estudiant de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), presentat a la final del programa d’emprenedoria SpinUOC 2022.

L’aplicació fa possible l’ús de pòdcasts en l’aprenentatge i aconsegueix superar la manca d’un espai digital segur en què els menors puguin ser protagonistes de la societat amb la seva pròpia veu i les seves opinions. A més, Peerpod facilita i potencia el desenvolupament d’habilitats, perquè els estudiants organitzen els seus propis continguts mentre treballen la creativitat, el pensament crític, l’oratòria i la capacitat de debat i escolta.

Serra, que és estudiant del grau d’Antropologia i Evolució Humana (interuniversitari: URV, UOC), dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC i la Universitat Rovira i Virgili, i professora d’idiomes a secundària, explica que va desenvolupar l’aplicació amb un altre soci perquè els interessaven les qüestions de comunicació i la manera “com aprenem a comunicar-nos, a escoltar i a entendre’ns”. Aquest interès, lligat a l’experiència de la pandèmia, la va conduir a mostrar una inclinació cap al món dels pòdcasts. “Durant la pandèmia, ens sentíem molt sols i els pòdcasts ens ajudaven a tenir algú que ens parlés una mica de tu a tu, fet que ens permetia recuperar aquesta intimitat i humanitat que ens faltava, aspecte que s’ha perdut en el món digital, però que tornem a recuperar gràcies a aquests recursos”, explica.

El pòdcast trenca amb la fredor de la comunicació digital

El pòdcast, en opinió de Serra, trenca amb una comunicació digital que ha estat “una mica freda fins ara” i permet recuperar la comunicació més basada en “el diàleg, com abans; a aturar-nos a escoltar per parlar”. Aquesta característica és el que va fer pensar a Serra que seria interessant traslladar aquest format en l’àmbit educatiu. “No solament per a mi com a professora, sinó també deixant que els alumnes el fessin servir per explicar-se coses entre ells”, comenta.

Peerpod parteix de la base que el professor pot tenir una eina per explicar alguna matèria des de la tranquil·litat de casa seva i que després els alumnes ho podran escoltar “tantes vegades com els calgui” a qualsevol lloc. Això permet fer altres coses a classe, explica Serra. A més, l’objectiu també és que els alumnes es puguin explicar les matèries entre ells en pòdcasts i puguin recollir aquest material i recuperar-lo des de casa.

Serra va fer una recerca i va comprovar que hi ha centres que ja fan servir els pòdcasts i que és un instrument que motiva molt l’estudiantat, “no tant pel fet d’explicar les matèries, sinó perquè els permet explicar el que vulguin”. Això es deu al fet que, “dins la societat, realment hi ha pocs espais en què els menors puguin participar, perquè vivim en societats molt ‘adultcentristes’, en què els nens de menys de 18 anys no tenen veu ni vot”.

Reivindicar que el jovent té coneixements per aportar

Amb Peerpod també es reivindica que els menors “tenen veu i opinió, coneixement i interessos”, però, “en canvi, en la societat no hi ha lloc per a ells, i menys un espai digital per poder-ho compartir”. Peerpod dona llibertat a cada centre escolar per introduir l’eina al seu dia a dia de l’aula. “Si un grup considera que pot fer servir aquesta eina per repassar la matèria, cap problema; altres grups la poden concebre com una eina per donar llibertat als alumnes per expressar-se”, afirma Serra. La promotora del projecte considera que Peerpod és una eina útil per facilitar l’expressió dels alumnes en un entorn segur, “amb un monitoratge, de manera que s’ensenya a explicar bé una cosa i a fer la recerca adequada”. Tot el material es pot guardar en categories en un mateix lloc i és recuperable en qualsevol moment.

Serra es mostra molt satisfeta d’haver participat en el programa d’emprenedoria SpinUOC, perquè tant ella com el seu soci provenen del món de la docència i els faltava coneixement sobre “el món d’emprendre negocis”. “Ens ha anat bé per poder establir una base sòlida, en termes de donar a conèixer el projecte, i esperem que a través de l’SpinUOC puguem establir aliances per fer col·laboracions amb altres persones que desenvolupin productes complementaris”, afirma la impulsora del projecte. Serra es refereix a persones interessades en la creació de continguts i en els drets dels menors a disposar d’espais per expressar-se i estar ben representats.

L’SpinUOC

Peerpod ha estat un dels vuit projectes finalistes de l’edició 2022 de l’SpinUOC, el programa anual d’emprenedoria i transferència de coneixement de la Universitat. És una iniciativa impulsada per la plataforma Hubbik, encarregada de dinamitzar projectes innovadors i emprenedors que provinguin d’estudiants, alumnis, professors, investigadors, professors col·laboradors i personal de gestió de la UOC.

 

Article publicat a UOC News.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram