Des de que existeix el Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, el percentatge de lectors que consumia diaris en català mai havia arribat al 30%, però en la tercera onada del 2011 aquesta barrera s’ha trencat i ha assolit el 31%. Fins ara, el percentatge més alt havia estat el 29,9% obtingut en la sisena onada del 2009 (corresponent a l’any natural) i en la primera del 2010 (any mòbil març 2009-febrer 2010); el més baix era el 27,1% corresponent a l’any 2007. Però després, s’havia oscil·lat entre el 28,4 i el 29,4% fins al salt del 31% actual.

Durant aquest temps, el percentatge de lectors de diaris que els consumeix en castellà s’ha mantingut estable en aproximadament un 84%, excepte en les tres onades anteriors, quan es va arribar al 85%.

Segons el director general de la Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura (FUNDACC), Joan Sabaté, aquest augment del consum de diaris en català és a causa del llançament de l’Ara al novembre i la sortida de La Vanguardia en català al maig. Tot i que cap dels dos no ha fet el recorregut d’un any natural per aparèixer en els rànquings d’audiència del Baròmetre, el seu impacte sí que s’hauria començat a notar almenys en l’aspecte lingüístic del consum de diaris.

Amb tot, es tracta d’una tendència a l’alça que també afecta les revistes, la ràdio i la televisió en català, ja que totes elles han batut el seu rècord en aquesta tercera onada del Baròmetre.

Així, el percentatge de lectors de revistes i publicacions periòdiques que les consumeix en català ha estat del 49,4%, el més alt fins ara. En la segona onada del 2008 (maig 2007-abril 2008), les revistes en català van aconseguir el seu mínim històric, amb un 35,4%, però des d’aleshores han anat pujant onada a onada, especialment des de la tercera del 2010 (juliol 2009-juny 2010), fins arribar al 49,4% actual.

En aquest cas, el consum de revistes i publicacions periòdiques en castellà, ara situat en un 77,1%, no s’ha vist afectat, i durant el mateix període ha anat pujant i baixant lleugerament sense un patró aparent.

Pel que fa a la ràdio en català, en aquesta tercera onada del 2011 també ha batut el seu rècord, amb un 56,8% d’oients, molt allunyat del 43,2% assolit en la segona onada del 2008. La remuntada va començar a partir de la tercera del 2009 (juliol 2008-juny 2009), quan va obtenir un 47,4%, i des d’aleshores no ha deixat d’augmentar fins al 56,8% actual.

En aquest cas, sí que s’observa que els oients que han consumit ràdio en castellà han disminuït lleugerament al llarg del darrer any. En aquest sentit, en les dues primeres onades del 2011 el mitjà radiofònic en llengua castellana va assolir un mínim històric del 59,9%, malgrat que en la tercera ha guanyat tres dècimes i es situa en un 60,2%.

Pel que fa a la televisió en català, el 57,2% d’espectadors assolit en la darrera onada també ha estat el seu rècord particular. El seu mínim, 46,1%, també de la segona onada del 2008, és l’únic percentatge per sota de 50. Després ha oscil·lat entre el 52 i el 53%; fins a aquest 2011, quan en la primera onada va marcar un 54,9%, i en la segona un 55,9%, abans del 57,2% d’ara.

En el mitjà televisiu en castellà, el percentatge de telespectadors també ha aconseguit el seu rècord des de que el Baròmetre ofereix dades, amb un 86,6%. De fet, el seu salt es va produir amb la cinquena onada del 2009 (novembre 2008-octubre 2009), quan les seves marques habituals, entre el 75 i el 77%, van fer un salt fins al 84,6%.