Gairebé 50.000 visitants procedents de 180 països estan participant en la darrera edició del Mobile World Congress (MWC) de Barcelona, la principal fira de telefonia mòbil del món, la qual, aquest any, ha reunit 1.300 expositors, 120 més que en la convocatòria del 2009. Són xifres que evidencien que, malgrat el to dubitatiu de la temporada anterior, ara per ara, aquest sector es manté immune a la crisi que està castigant l’economia mundial.

Les principals marques d’arreu aprofiten la trobada al recinte de Montjuïc per presentar els seus productes estrella. En aquesta ocasió, les aplicacions per als dispostius portàtils, això és, petits programaris que els usuaris poden descarregar-se als seus aparells per tenir funcions extra, han estat la principal novetat.

De fet, els serveis derivats d’aquests desenvolupadors han contribuït a espantar l’amenaça de la crisi de la Fira de Barcelona. L’altra gran promesa del MWC, molt menys evident, però igualment poderosa, ha estat l’extensió de la telefonia mòbil als països del tercer món. Nombrosos professionals i experts consultats admeten que, a més de treballar en les zones riques, la indústria està centrant la seva atenció en les àrees més deprimides per estendre-hi la seva activitat.

Així, ja hi ha corporacions com The Qtel Group que han aconseguit construir un imperi a l’Àfrica i l’Àsia: per Algèria, Iraq, Jordània, Kuwait, Cambodja, Laos, etc. O països emergents com Kènia, on aquest negoci ha deixat de ser una il·lusió per esdevenir una realitat tangible que dóna bons resultats a firmes com Safaricom.

Televisió en moviment

Establiments com el Marketplace de Microsoft, l’Ovi Store de Nokia o l’App Store d’Apple aquests dies estan fent les delícies d’aquells interessats a gaudir d’aplicacions d’allò més variat, per exemple, tenir mapes actualitzats o esbrinar com aprimar-se des del mòbil. Barcelona està sent un aparador mundial per a aquests productes, tan cridaners com la televisió mòbil, amb terminals preparats per rebre vídeo en streaming, és a dir, sense necessitat de descarregar arxius, i solucions de televisió a la carta.

No obstant això, aquestes ofertes i altres relacionades amb avançats sistemes operatius estan destinades a un mercat amb un cert poder adquisitiu. En canvi, també s’està parlant, i molt, d’una bateria capaç de durar fins a un mes. Aquest “prodigi” de Samsung, segons l’han qualificat diversos analistes a la capital catalana, està pensat per convertir-se en tota una bomba, tant tecnològica com ecològica.

Les grans marques (Sony Ericsson, Nokia, Motorola, LG, HTC, Samsung…) estan presentant nous models, la majoria tàctils, i alguns amb teclat lliscant. Però, sobretot, el que més està agradant als assistents són les funcionalitats vinculades a internet i, dins d’aquest entorn, les xarxes socials: Facebook, MySpace, Twitter, etc. I és que, segons un informe elaborat per la companyia Comuware entre 22 operadores de tot el món, en els propers cinc anys, el trànsit de dades a través de la banda ampla del mòbil es multiplicarà per 50. Un altre argument perquè el sector de la telefonia segueixi ignorant la crisi que afecta alguns dels seus aliats, per exemple, els mitjans de comunicació.