Els analistes no es posen d’acord. Els fabricants de dispositius portàtils i de programari satisfan les peticions que els fan arribar els productors de continguts? O potser les indústries culturals s’esforcen per crear material susceptible de ser explotat en les plataformes mòbils? Doncs bé, la resposta és al Mobile World Congress (MWC), la cita mundial per excel·lència en aquesta especialitat, celebrada a Barcelona aquests dies: mana la tecnologia, els continguts van a remolc.

Fins fa ben poc, la imatge en tres dimensions era una promesa de futur. Tenint en compte els plans presentats per LG durant la darrera edició de l’MWC –l’Optimus 3D podrà pujar vídeos al canal en tres dimensions de YouTube–, ja es pot considerar una tendència de present. Fins i tot ho és la realitat augmentada –la fusió d’elements físics i virtuals en temps real– amb el cercador Junaio, de la casa Metaio.

Les ‘tablets’ aconseguiran el 10% del mercat dels ordinadors

Samsung, que el 2010 ja va anunciar a Barcelona una de les joies del seu catàleg, la gamma Galaxy, ha perfeccionat una tablet d’allò més competitiva per posar les coses difícils al totpoderós iPad d’Apple. RIM, el fabricant de Blackberry, s’ha afegit a la lluita amb el PlayBook. Per complicar encara més la decisió del client potencial, Motorola compta amb la Xoom, un model que estrena sistema operatiu (Android 3.0) i que ha estat dissenyat per un dels convidats més destacats d’aquest any: Google.

En aquest tipus de producte, gairebé imprescindible als maletins i motxilles dels assistents al recinte de Montjuïc de la Fira de Barcelona, es perfilen les característiques que s’assentaran en els propers mesos a escala internacional: les pantalles que tenen entre 7 i 10 polzades i la connectivitat múltiple, sobretot wi-fi i 3G. Per això, es calcula que les tablets es faran amb un 10% del mercat dels ordinadors personals fins al 2014.

Innovacions com aquestes han demostrat el que s’apuntava l’exercici anterior: aquest sector viu aliè a la crisi que està castigant pràcticament totes les indústries. I, a més, gaudeix d’un èxit indiscutible, tant a les principals potències del món –Japó, Estats Units, Europa–, com als països en vies de desenvolupament –especialment a Àsia i l’Àfrica subsahariana–, tot passant per les economies emergents –Índia, Brasil, Xina–.

Igualment, aquesta trobada, que en cada edició és capaç de ser més atractiva per a un nombre creixent de companyies, professionals i visitants, ha permès observar els primers resultats en 4G, la tecnologia de quarta generació, gràcies a marques com HTC o Samsung.

El negoci mòbil prové de la publicitat als mitjans

L’optimisme ha començat a contagiar-se als autors i distribuïdors dels continguts. A l’MWC, una joia cobejada per altres ciutats com París, Milà o Munich, s’ha constatat que, a diferència del que ocorre amb les tablets, el negoci purament mòbil no prové de les aplicacions de pagament, sinó de la publicitat en els mitjans de comunicació i empreses anàlogues en el camp de la cultura.

La majoria d’aquestes firmes està creant versions optimitzades de pàgines web finançades amb anuncis o patrocinis. Gegants com Apple (amb iAd) o Google estan animant aquest mercat. Per exemple, el 60% del trànsit mundial del cercador procedeix dels smartphones.

La quantitat d’espais mòbils per comercialitzar segueix incrementant-se. La varietat de formats és notable, però els anunciants prefereixen la publicitat basada en les cerques i els anuncis gràfics. Necessiten ser dins de les aplicacions per captar l’atenció del consumidor i, a continuació, fidelitzar-lo.

Sigui com sigui, els pioners en aquest terreny no tenen cap vincle amb els mitjans. Són companyies que poden proposar transaccions directes, com ara les asseguradores, les quals es promocionen interactivament amb un servei click-to-call: els clients veuen el seu anunci, agafen el telèfon i els truquen.

Pel que fa al negoci mediàtic, no és fàcil posar en circulació una nova generació d’aplicacions amb continguts tan excepcionals que propiciïn que els usuaris acabin pagant per ells. Els experts consultats assenyalen que, com ja s’ha vist a la televisió, l’àmbit de l’esport pot ser el que ajudi a superar aquesta barrera psicològica i econòmica. El més probable és que es doni una fórmula multiproducte, amb una pàgina web mòbil general que sobreviurà gràcies a la publicitat i una sèrie d’aplicacions verticals de pagament o patrocinades.

La mida de les pantalles determina l’estratègia

Les dues grandàries de les pantalles en el cas dels telèfons –de 3 a 4 polzades– i de les tablets –entre 7 i 10– determinen distintes estratègies de desplegament. Les expectatives de consum i interacció dels navegants no coincideixen quan agafen un smartphone i quan manipulen un iPad. Els mòbils acompanyen les persones a tot arreu, per aquest motiu funcionen millor en els serveis pràctics, les alertes d’informació… Les tablets, en canvi, mantenen el seu avantatge en l’oci i l’entreteniment.

I si la qüestió de les pantalles és complexa, encara ho és més la dels sistemes operatius. L’Android de Google, que progressa a un ritme de 200.000 nous usuaris al dia a costa de l’iOS d’Apple, serà el gran beneficiari dels quioscs digitals que, segons els participants a la fira, naixeran en mercats no anglosaxons el 2011.