Imatge d’‘Aterrizaje de emergencia en tu corazón’.

Primer, les històries d’amor provinents d’Amèrica Llatina; després, les turques, i ara les coreanes. A Espanya el gènere de la telenovel·la ha aconseguit grans audiències i ara s’endinsa en el continent asiàtic. Però és un fenomen global. Segons Netflix, en només quatre anys –entre 2018 i 2022– la quantitat de visualitzacions globals de les històries d’amor coreanes de Netflix es va triplicar. Per què ens enganxen les telenovel·les amoroses? “Els estudis diuen que la pandèmia ens va fer inclinar-nos de manera natural cap a les històries reconfortants que ens fessin sentir bé. En general, el públic d’aquesta mena de narratives, que tendeixen a especialitzar-se segons el nínxol al qual es dirigeixen, és molt transversal. Ara, el segment més emergent és el dels zetes, que estan polvoritzant registres d’aquest gènere tant a Netflix com a Prime, dues de les plataformes que més inverteixen a desenvolupar formats d’aquest tipus”, explica Elena Neira, professora col·laboradora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

Enamorats dels continguts coreans

Els drames amorosos coreans reben el nom de k-drames. S’engloben en un fenomen que es coneix com l’onada coreana o Hallyu, i han portat a un major interès en la cultura i l’entreteniment coreans. Segons el director general de Netflix, Ted Sarandos, el 60% dels usuaris de la seva plataforma han vist algun títol coreà. Pel que fa al gènere romàntic, només el 2022 més del 90% d’aquests visionaments provenien de llocs fora de Corea del Sud. Estem en un procés d’acostament a la cultura asiàtica? “El k-drama és un fenomen clar de globalització. Gaudia de bones estadístiques entre els immigrants de segona i tercera generació, però l’impuls definitiu ha vingut de la mà de les plataformes de reproducció en continu globals, que han acostat aquest contingut a les llars”, explica Neira. Alguns d’aquests continguts compten amb la participació d’estrelles del k-pop –el pop coreà, que compta amb milions de seguidors–, que repercuteixen positivament en aquests títols. A més, la influència de les xarxes socials i les comunitats en línia ha tingut un paper important en la difusió dels k-drames.

De fet, a l’abril, Netflix va anunciar que invertiria 2.500 milions de dòlars a Corea en els pròxims quatre anys, tant en sèries de televisió com en pel·lícules i programes no guionitzats.

Un amor a llarg termini

Aterrizaje de emergencia en tu corazón, Woo, abogada extraordinaria o Propuesta laboral són alguns dels títols que més adeptes a l’amor coreà han tingut. “Són històries universals amb una factura visual impecable i ben desenvolupades narrativament. En general, tenen format de minisèrie, la qual cosa evita que llangueixin per estirar-les innecessàriament”, detalla Neira.

Netflix presentarà sis noves sèries romàntiques coreanes en els pròxims cinc mesos. “La producció coreana s’ha convertit en un eix estratègic de la reproducció en continu. És una indústria potent amb capacitat per produir a gran escala. Això, juntament amb la gran viatjabilitat internacional que tenen els continguts, expliquen aquest nivell d’aposta”, explica Neira. La disponibilitat de subtítols i doblatges en diversos idiomes ha permès que aquests programes trenquin barreres idiomàtiques entre els espectadors d’arreu del món. De fet, quan El juego del calamar, una de les series de televisió coreanes més famoses de la trajectòria de Netflix, es va estrenar, va provocar un rècord de vendes de xandalls verds (els que porten els personatges principals) als Estats Units i un augment de les vendes de sabatilles Vans (que també vesteixen els personatges) de gairebé un 8.000%. Segons els experts, no es preveu un canvi de rumb en els pròxims anys. “Netflix és la plataforma que està marcant el full de ruta i ha incrementat de manera notòria el pressupost en aquest territori, així que no veig cap raó que anticipi un palanquejament de la tendència; al contrari”, conclou Neira.

 

Article publicat a UOC News.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram