Fernández, Juanola, Rubio i Esteban, l’equip digital d’‘Eufòria’ (foto: Quim Miró / Comunicació 21).

La segona edició d’Eufòria, el programa estrella de TV3, es troba en les seves últimes setmanes d’emissió. Aquesta setmana tenen lloc les semifinals i, aquest cop, els pronòstics per saber qui serà la successora de Mariona Escoda estan més oberts que mai. La consolidació d’un programa musical d’èxit ha obert els ulls cap al món digital. Després de l’aprenentatge de la primera temporada, l’estratègia a les xarxes socials ha agafat embranzida i s’ha fixat el creixement a TikTok com la fita més ambiciosa. Dirigit per Enric Esteban, l’equip que se n’encarrega ha explicat a Comunicació 21 com es cuina, es viu i s’explica. Són Roger Juanola, Pau Fernández, Carla Rubio i Nadine Romero.

La primera edició va abaixar el teló a mitjans del mes de juny de 2022, coronant Mariona Escoda com a guanyadora, i havent sacsejat la graella d’entreteniment de TV3. Durant prop de tres mesos, els espectadors van conèixer els concursants, però també van descobrir que podien seguir-los amb el telèfon mòbil.

Aquesta aposta, més completa i més propera, va connectar amb el públic més jove. La segona edició d’Eufòria ho ha fet amb novetats. La principal és que les gales es desenvolupen totalment en directe, i que l’estratègia digital també ha madurat. És per això que s’ha anat a buscar el públic de TikTok.

A través de tendències, vídeos i desafiaments que funcionen en aquesta xarxa, Eufòria vol fer-s’hi un lloc. En aquest sentit, el subdirector d’Eufòria i director de continguts, Enric Esteban, explica que “la nostra tasca ha estat crear una marca, una referència que a la xarxa ja fos present”. I els números del perfil d’Eufòria a TikTok reforcen aquest gir: cada setmana, el programa guanya una mitjana de 1.800 seguidors i, actualment, en comptabilitza més de 22.000.

Un pas més enllà de Sant Joan Despí

Infografia: Marga Moreno / Comunicació 21

Les xifres de consum de televisió en el mode convencional han demostrat un fet: cada cop més, els espectadors trien i escullen quan volen veure els programes que els interessa. Eufòria no s’escapa d’aquesta tendència, i l’equip digital n’és conscient. Per això, Enric Esteban explica que “aquest consum de TDT ja no és tan important per a nosaltres, volem que els joves sàpiguen que dins la Corpo hi ha un tipus de contingut que poden consumir i comentar com en qualsevol altre tipus de canal”.

El format del programa ha trencat l’estereotip clàssic i ha permès que els espectadors puguin saber com estan els concursants en qualsevol moment de la setmana. Que els mateixos concursants tinguin xarxes socials n’és el punt clau, i és que connecten amb la seva audiència, aquella que comencen a guanyar-se i que els serà fidel quan abandonin Eufòria. Roger Juanola, que treballa els continguts de TikTok, ho exposa: “Saben que el premi és l’exèrcit de seguidors amb què sortiran” i per això no posen problemes a gravar qualsevol vídeo o seguir alguna tendència. Enric Esteban hi coincideix reblant que “la carrera que podrien fer en deu anys, la fan en un mes. I el mateix passa a les seves xarxes, Eufòria és un accelerador d’artistes”.

Dos dels exemples més gràfics han estat els concursants Alèxia Pascual i Tomàs Figueroa: la primera va créixer de 2.400 a 7.300 seguidors a Instagram en poc més d’un mes de programa, mentre que el segon va començar amb 514 i va pujar fins als 3.871 abans de la desena gala. Sofia Coll arribava amb 18.300 seguidors i ha crescut fins als 23.100, i és la concursant més seguida a Instagram. A TikTok, en Tomàs, l’Elena, la Jim i la Carla no hi eren abans de començar el programa, i ara s’apropen, de mitjana, als més de 2.600 seguidors cadascun. Pel que fa al programa, Eufòria ha crescut de 54.000 a 65.300 seguidors a Instagram, mentre que a TikTok té 22.000 seguidors (creixent respecte els 9.158) i ha fet un pas de gegant en els ‘m’agrada’, passant dels 116.500 als 613.100 des del 30 d’octubre de 2022 fins al 22 de maig.

Els divendres, de gala

Carla Rubio conversa amb el VAR musical per al Twitch d’‘Eufòria’ (foto: Quim Miró / Comunicació 21).

Els dies de programa en directe, l’equip bull des de primera hora de la tarda. Carla Rubio i Nadine Romero s’alternen els directes a Twitch cada setmana, amb un programa que arrenca una hora abans de la gala i que s’allarga una mitja hora més quan acaba. Ambdues segueixen els instants previs al plató, conversen amb el públic, els coaches i el VAR musical, i recullen les opinions dels espectadors que prefereixen veure la gala a través d’aquesta plataforma, una comunitat d’unes 120 persones. En total, s’apleguen més de 13.000 seguidors en aquesta xarxa (en començar el programa ho feien menys de la meitat, 6.237).

Durant una hora, trepitgen el plató on el públic comença a preparar-se per a la gala, els demanen la seva opinió, llencen preguntes als espectadors de Twitch i hi interactuen. Fins i tot, col·laboren en la promoció per a la venda d’entrades del doble concert dels concursants i enllacen amb la gala següent. En un relat que passa, indubtablement, per les xarxes socials del moment i potser sense preveure-ho, deixen incògnites que es resoldran durant la setmana o en la gala següent. I reforcen, d’aquesta manera, una comunitat a Twitch que han fidelitzat.

La final de la primera edició, amb el 29,7% de share i 473.000 espectadors, va ser el programa més vist a TV3 des del mes de febrer de 2021

Carla Rubio viu la segona edició d’Eufòria des de dins, després de ser-ne una espectadora l’any passat. Ara, amb el micròfon com a aliat, confessa que no guionitzen el que passarà cada divendres: “aquesta és la gràcia de Twitch, perquè anem reaccionant al que ens diuen, jo intento planificar-m’ho com menys millor”. Ella, que n’era seguidora, canvia del tot la seva manera de sentir Eufòria, i tot i explicar que està molt al dia durant la setmana, deixa fluir la improvisació per als directes, on se sent molt còmoda.

Aposta pel català

Infografia: Marga Moreno / Comunicació 21

Sobre l’audiència que s’acumula en aquesta plataforma, Enric Esteban ha admès que “al principi generava preocupació, per si restava audiència, però tot i perdre alguna dècima de share seria ben compensat”. Aquest equilibri és causat pel fet que es tracta d’una comunitat en català, una rara avis en programes d’entreteniment, però que és una de les fites d’Eufòria. “L’objectiu és tenir un talent show musical que es pugui fer en català i tenir xarxes socials en català, sense complexos”, diu.

El ritme del programa és ràpid i no deixa espai a tenir un guió molt tancat i encotillat. Els continguts varien en funció de l’avenç de la setmana, els assajos dels concursants i, per descomptat, com hi respon el públic. Pau Fernández prepara l’emissió de Twitch els dimecres i els divendres, i també crea recursos per a Instagram, tot sota l’estil del programa. “No ens hem adaptat a fer tele per fer la postgala, sinó que emetem el que nosaltres fem a Twitch. La flexibilitat és la base i ells ho entenen”, apunta, i explica que coneixen què està funcionant, així que ho exploten i s’hi llencen de cap.

I sobre el públic menys avesat a les xarxes socials? Eufòria també els té en compte, i és que són espectadors igual de vàlids. Tot i que el consum majoritari se situa entre els 4 i els 24 anys –prop del 40%–, els pares i les mares de les criatures també en gaudeixen cada divendres. “La nostra idea és que entrin joves, però no podem oblidar les generacions més adultes. Ho tenim en compte a les reunions de repertori, amb la selecció musical, i partint de la base que sabem qui està mirant la televisió, no podem oblidar cap generació”, ha reconegut Enric Esteban. Els exemples més recents són el Remena, nena (any 1970), Paraules d’amor (1967) o Mujer contra mujer (1988), que han compartit pantalla amb èxits més actuals.

El fenomen d’Eufòria ha situat TV3 i la Corpo en l’aparador digital, una bona recepta a l’hora de cuinar la refundació de la cadena

Eufòria continua agafant musculatura i guanya adeptes entre els més joves. Amb l’anunci dels dos concerts al Palau Sant Jordi el pròxim 2 de juliol, continua demostrant el seu creixement. Fresc i amb la capacitat d’atraure les xarxes socials en català, Eufòria és un dels èxits més recents de TV3, i aviat arribarà a la gran final. Com a referència, les dades de la final de 2022 treuen el cap: la final de la primera edició, amb el 29,7% de share i 473.000 espectadors, va ser el programa més vist de tota TV3 des del mes de febrer de 2021. A Twitch, 10.358 usuaris únics van connectar-se a l’emissió especial de 30 hores que va fer-se amb motiu de la final.

Des del programa, però, la fita no és la d’igualar aquells números, segons explica Enric Esteban: “Aconseguir unes xifres semblants o superar-les seria tot un èxit, però no m’ho plantejo com a objectiu. El que és important és que els continguts que donem als seguidors siguin del seu interès i que vulguin comentar-los, compartir-los i que sentin les xarxes com una manera d’estar connectats directament amb Eufòria”.

En clau digital, la gala final va ser la més vista de la temporada, amb 29.300 usuaris únics, i es va establir un rècord de participació, amb 167.657 vots en la primera ronda. L’Eufòria 2023, però, comença a acostar-se a aquestes xifres, i és que en la gala del 12 de març passat van registrar-se 123.000 vots. Aconseguirà la final d’enguany apropar-se a la repercussió de la primera edició? Els espectadors d’Eufòria ho decidiran, i mentrestant, el programa ja prepara una acció a TikTok que generarà moviment en la seva comunitat. Passi el que passi, el fenomen d’Eufòria ha situat TV3 i la Corpo en l’aparador digital, una bona recepta a l’hora de cuinar la refundació de la cadena ara que celebra el seu 40è aniversari.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram