El proper 8 de novembre, l’auditori del CosmoCaixa de Barcelona acull la quarta edició de les Jornades Internacionals de la Premsa Gratuïta i Mitjans Digitals, organitzades per l’associació del mateix nom. La trobada arriba quatre anys després de l’anterior, i ho fa enmig d’una crisi econòmica i financera que afecta profundament els mitjans de comunicació. En parlem amb Josep Ritort, secretari general de l’ACPG.

Quin és l’objectiu d’aquestes Jornades?
El que pretenem, precisament en aquests moments difícils de desorientació, és veure el punt on ens trobem i, sobretot, projectar-nos cap el futur. Tant la crisi econòmica i financera com els ràpids i continuats avenços tecnològics estan transformant a fons el nostre sector de la informació i la comunicació. Les Jornades són l’ocasió de deturar-nos a veure on som i quin és el camí que hem de seguir. Per aquesta raó és molt important la qualitat de les persones que intervindran com a ponents o formant part de les taules rodones programades.

Quins temes es tractaran?
Hem elaborat dos blocs estretament relacionats, que són Cap a on va el periodisme i Cap a on va la publicitat, i les tendències que actualment apunten cap a un pròxim futur. En el primer, l’exdirector d’El País digital, Gumersindo Lafuente, parlarà de la transició del paper a la xarxa; el prestigiós professor universitari holandès Piet Bakker tractarà els nous papers que assumeix el periodista, com és el d’agregador de notícies i el de community manager; i una taula rodona, moderada per Joan Canal, vocal del Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques, parlarà de la reputació a la xarxa digital.

I en l’àmbit publicitari?
La temàtica publicitària serà analitzada per l’empresari Josep-Lluís de Gabriel, que explicarà les deu tendències principals en màrqueting digital del 2013, mentre que la periodista i professora Cristina Ribas plantejarà nous models de negoci per al periodisme, amb experiències i projectes. A més, una taula rodona coordinada per Philipp Furst, vicepresident de l’Associació Empresarial de Publicitat, analitzarà els camins de futur de la publicitat.

També s’abordaran les tendències de futur.
En les tendències que apunten cap el futur, el britànic Tim Rowell explicarà quins són els deu errors a evitar si es vol construir una aplicació de la publicació que tingui èxit, i Elvira de Andrés, directora general de mitjans de Nielsen, abordarà el tema de la seducció a l’usuari mòbil i les tendències de la nova societat connectada.

Com penseu que serà el futur dels mitjans de comunicació, especialment en el sector de la premsa gratuïta?
A l’associació som conscients que vivim dos grans canvis a nivell mundial. Un d’estructural, que afecta tots els sectors de l’economia, degut al qual el món esdevindrà molt accessible per a tothom: el coneixement i les oportunitats s’igualen per als ciutadans de tots els continents. Alhora, es produeix una revolució en el mapa dels mitjans de comunicació que precipitarà que molts dels grans mitjans de comunicació desapareguin o vegin reduïda la seva capacitat d’influència. En definitiva, es fragmentaran les audiències dels grans mitjans, i en aquest nou escenari d’un mapa més obert, més plural i fragmentat, els mitjans de proximitat que realment siguin líders en el seu territori i informin bé els seus lectors prendran l’interès de les marques de prestigi. És en aquest entorn variable de la comunicació, que apareix una gran oportunitat per als mitjans de premsa gratuïta i mitjans digitals si actuen conjuntament. Una oportunitat per al treball que impulsa l’ACPG i que resumeix bé el nostre eslògan Junts construïm grans audiències.

Com afecta la situació econòmica els vostres mitjans?
La situació econòmica que ens envolta és pèssima i va cap a pitjor, però de cap manera volem quedar-nos amb la cara fosca de la crisi, volem plantar-li cara i, a partir d’un coneixement a fons de l’actual situació i les tendències que apunten cap a un pròxim futur, situar-nos el millor possible per sortir en primera línia una vegada la crisi hagi passat. Les Jornades són un instrument per afermar la nostra voluntat i la dels nostres associats de seguir informant i recollint la veu del nostre poble, veure la manera de com podem fer-ho millor i esvair la por davant un futur incert. Treballem per poder dir que el futur és nostre. Com diu el títol de l’última ponència, del jove empresari i emprenedor Pau Garcia-Milà, Encara que no ho sembli, tot està per fer.