Els canvis a escala global en els comportaments dels consumidors ajuden a explicar quines són les tendències que s’estan produint actualment a Catalunya en el consum de mitjans, les quals seran determinants en els propers 3-5 anys. Partint d’aquest principi, la Fundació Creafutur (observatori participat per ESADE i la Generalitat) ha realitzat l’estudi Noves tendències del consum mediàtic a Catalunya que exemplifica amb dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura aquests comportaments globals.

Increment del consum de mitjans en català

Una de les tendències és l’anomenada Resiliència tangible, on la ciutadania adopta una nova manera de consumir béns i serveis que beneficiïn la comunitat local i que en reforcin la seva identitat. Segons l’estudi, això es fa evident en el creixent consum de mitjans de comunicació en català. En concret, el consum de ràdio en català ha crescut un 10% del 2008 al 2010 (amb una penetració entre la població que ha passat del 26 al 28%). En canvi, en el mateix període, el consum de ràdio en castellà ha caigut un 8% (la penetració passa del 35 al 32%).

La tendència també s’evidencia en l’augment de consum de revistes en català, que ha crescut un 31% des del 2008 (amb una penetració entre la ciutadania que passa del 23 al 30%), mentre que el consum de revistes en castellà gaudeix d’un increment menys pronunciat, del 5% (amb una penetració que va del 47 al 49%).

Augment del consum mediàtic

Una altra tendència és la Xarxa estalvi, la qual indica que l’evolució tecnològica i la crisi provoquen que els consumidors facin servir internet per consumir a un cost més baix. A banda, la digitalització dels mitjans ha comportat que els darrers anys s’hagi incrementat el temps destinat al consum mediàtic, i que la distinció entre entretenir-se, relacionar-se i informar-se es difumini.

Per exemplificar-ho, l’estudi mostra com el temps que la població dedica diàriament a internet ha crescut un 40% des del 2008, passant de 42 minuts al dia a 59 minuts el 2010. En aquest període, el consum de premsa generalista impresa a internet ha crescut un 52% (amb una penetració que ha passat del 21 al 32% dels internautes), i el consum de premsa esportiva en paper un 132% (del 8 al 18%).

A banda, també ha augmentat el temps de contacte amb els mitjans tradicionals (diaris, suplements, ràdio, televisió), encara que menys, un 7%, passant dels 336 minuts diaris als 360. Una de les explicacions al fet que es dediqui més temps als mitjans és que alguns d’ells s’estan solapant, com el consum simultani de televisió i internet.

Incrementa la participació a internet

La tercera tendència que utilitza Creafutur és la Creació comuna. Aquesta indica que creix el consum d’informació i entreteniment en diferents dispositius i que els consumidors volen participar i intervenir activament a la xarxa i als mitjans, sentint-se’n protagonistes. Així, la creixent complexitat i infoxicació fa que els consumidors demandin agregadors de continguts envers el punt d’accés únic.

Segons l’estudi, això s’evidencia en el fet que l’ús de les xarxes socials ha augmentat un 282% des del 2008, quan tenien un 14% de penetració entre els internautes, mentre que ara és del 53%. A més, la participació habitual a internet ha crescut un 353%: el 2008 el 8% dels usuaris utilitzava webs interactives de participació (fòrums, xats, xarxes socials), mentre que al 2010 és un 35%.

Una altra dada que explica aquesta tendència, segons l’estudi, és el consum d’internet al mòbil, el qual ha augmentat un 105% en els darrers tres anys: el 2008 el 4% dels usuaris l’utilitzaven, i al 2010 és un 8%.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram