El periodista Rafael Staat, cofundador d’Untitled, en un rodatge (foto: Untitled)

La combinació de l’esport d’elit i les xarxes socials està generant un negoci cada cop més a l’alça lligat a la creació de continguts audiovisuals. Fa dos anys, el periodista francès i barceloní d’adopció Rafael Staat Garcia (Ivry-sur-Seine, França, 1984) va posar en marxa Untitled juntament amb el seu soci –també francès– Achraf El Habchi.

Staat va vincular-se professionalment a Catalunya a través del FC Barcelona, sent l’encarregat de gestionar els continguts en francès del portal culer. “Després de treballar sis anys a can Barça i seguint el primer equip de futbol des de primera línia vaig tenir la necessitat de fer un pas endavant”, explica a Exterior.cat.

Aquest pas va ser fer el salt a l’agència Sportlab per desenvolupar el mercat espanyol, on va conèixer El Habchi, amb qui més tard s’han embarcat junts en aquest nou projecte. “No som una agència tradicional, formem un sistema híbrid entre la producció i el vessant creatiu. Oferim des de l’estratègia de marca fins a la producció de contingut i sempre fent un projecte a mida basat en la creativitat i l’agilitat”, diu Staat.

La creativitat, un valor afegit

“L’esport d’elit gira a l’entorn de les xarxes socials. Hi ha milions de seguidors esperant nous continguts i els clubs n’han pres consciència. Una bona campanya audiovisual et pot generar ingressos milionaris, per això els clubs esportius s’han convertit en autèntics mitjans de comunicació”, explica el cofundador d’Untitled.

Les campanyes s’adrecen a un públic objectiu d’entre 15 i 25 anys: “És una franja d’edat en la qual els clubs poden captar més seguidors. I una cosa porta l’altra: com més seguidors té un club, més patrocinis d’alta volada obtindrà”, explica el periodista francès. Faves comptades. Així i tot, Staat assenyala que “la pandèmia ha provocat que el primer departament dels clubs a reduir els pressupostos ha estat el de màrqueting”.

Així, l’agència Untitled s’ha convertit en una fàbrica creativa especialitzada en esport. Ha treballat per a clubs europeus com el PSG, l’AS Mònaco, el FC Metz o l’Sporting de Portugal, a més d’empreses com Rakuten, Nike, Kappa o el prestigiós Roland-Garros de tennis.

“Els clubs esportius s’han convertit en autèntics mitjans de comunicació”, diu Rafael Staat, cofundador de Untitled

“Els clubs inverteixen molts diners per a campanyes d’un vídeo d’un minut de durada, però que tindrà una repercussió molt allargada”, assegura. Un d’ells és el PSG, qui ha disparat la seva cotització arran del fitxatge de l’exblaugrana Leo Messi. “Fa anys que treballen molt bé, ho fan ràpid i amb molta qualitat i estan obtenint molt rèdit. És el club del món amb més interaccions que ha tingut en els darrers mesos”, subratlla. Untitled va crear la presentació del porter Gianluigi Buffon al club parisenc.

La comunicació, la publicitat i el periodisme conflueixen en les noves eines que ha generat la tecnologia. Segons Staat “la convivència ha provocat una certa tensió, com s’ha demostrat amb l’aparició d’Ibai Llanos per part del periodisme esportiu tradicional. Amb l’aparició de Twitch hi ha un debat obert en el qual cadascú intenta posicionar-se de la millor manera”, rebla.

En un mercat global i competitiu, Untitled aposta per l’enginy en totes les seves propostes. És la manera en la qual s’ha col·locat en el negoci de l’esport on es mouen xifres desorbitants. La nova comunicació ha vingut per quedar-s’hi.