Foto: Gemma Tubert / ACN

La 33a edició del Visa Pour l’Image va arrencar el cap de setmana a Perpinyà amb els conflictes bèl·lics i el drama dels refugiats com a grans protagonistes. El festival de fotoperiodisme, però, tampoc vol oblidar la crisi del coronavirus, que l’any passat va centrar part de les exposicions i que enguany compta amb dues mostres. En total, 25 exposicions engalanen fins al 26 de setembre les parets del Convent de Mínims i l’Església dels Dominicans. El seu director, Jean-François Leroy, diu que l’edició d’enguany oferirà la possibilitat als assistents de visualitzar a través de les mostres “tota l’actualitat del món”.

El món del fotoperiodisme es torna a donar cita a Perpinyà. L’edició d’enguany parla tant de guerres com de crisis, política, esports, cultura, ciència o el canvi climàtic. Però els conflictes bèl·lics i els refugiats són els seus principals protagonistes. En paraules del seu director, al Visa s’hi podrà veure un programa “molt complet” i “eclèctic” sobre els temes de rabiosa actualitat que afecten tot el planeta.

Entre les exposicions més destacades, hi ha Síria: una dècada en guerra, de l’Agence France-Press, que retrata el conflicte bèl·lic des de la Primavera Àrab, quan semblava que el país estava a les portes d’una revolució històrica. També Armenis, un poble en perill, d’Antoine Agoudjian, o La Primavera birmana, d’un fotògraf anònim per al The New York Times que retrata el cop d’estat al país.

Feliç vida en parella: Haití, en la prosperitat i en l’adversitat de Valérie Baeriswyl (Reuters) recull la fractura social al país caribeny arran del terratrèmol del 2010 que, entre d’altres, obliga parelles a casar-se de forma col·lectiva per compartir despeses.

El Visa també retrata els últims dies del camp de Moria, destruït per les flames el setembre de l’any passat amb més de 20.000 malvivint-hi, i dedica tres exposicions als conflictes de la regió del Tigré, a Etiòpia. Tigré: Etiòpia s’enfonsa en el caos d’Eduardo Soteras; Etiòpia, exilis i derivats d’Olivier Jobard, i Fugir de la guerra de Trigré de Nariman El-Mofty.

Retrospectiva d’Éric Bouvet

A Perpinyà també s’hi pot veure una retrospectiva del fotoperiodista Éric Bouvet, 1981-2021: 40 anys de fotografia. En paraules del propi artista, “40 anys de treball” on més que les imatges és “la gent” qui pren el protagonisme. Bouvet celebra tornar a exposar al Visa, i destaca que el festival és tot un referent mundial que permet veure treballs que d’una altra manera no seria possible visibilitzar.

El Visa no oblida els efectes de la pandèmia i compta amb dues exposicions sobre la crisi del coronavirus: un reportatge dels fotògrafs de l’agència MYOP que retrata la “doble pena” dels refugiats en la crisi sanitària, i Vida i mort a Nova Delhi davant la segona onada, una exposició que mostra la situació extrema que ha viscut l’Índia amb la pandèmia.

Mesures contra la Covid-19

La mostra de fotoperiodisme estarà marcada un any més pel coronavirus i, tot i que les exposicions són de lliure accés, cal presentar el passaport sanitari o bé una PCR negativa, a banda de la obligatorietat de dur mascareta. Leroy, però, treu importància a la mesura i diu que no és “res” comparat amb el que viuen altres països com l’Afganistan o Síria.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram