Una noia contempla l’exposició de Jean-Louis Fernandez [foto: Aleix Freixas / ACN].

La guerra d’Ucraïna, el conflicte intern que viu l’Equador o el poder de les bandes a Haití marquen la 36a edició del Visa Pour l’Image, que es va inaugurar cap de setmana a Perpinyà. A banda dels conflictes armats, la mostra també inclou exposicions sobre les conseqüències del fentanil o la sobreexposició dels infants a les pantalles, temes que segons el director de la mostra, Jean-François Leroy, formen part de l’actualitat més enllà dels conflictes bèl·lics. Centenars de persones ja han visitat les exposicions repartides per tota la ciutat en el primer cap de setmana del festival, que s’allargarà fins al 15 de setembre, i preveu créixer en visitants respecte de les edicions d’abans de la pandèmia.

Des del passat dissabte Perpinyà s’ha convertit en la capital del fotoperiodisme durant dues setmanes amb motiu de la 36a edició del festival Visa Pour l’Image. Enguany, els conflictes armats que hi ha en diversos punts del món tornen a guanyar tot el pes de la mostra, que es divideix en una vintena d’exposicions repartides en diferents espais de la ciutat.

Jean-François Leroy explica que el festival intenta “reflectir la realitat del món” i per això les guerres hi tenen un pes especial. En destaca el treball que ha fet la fotògrafa Anastasia Taylor-Lind a la zona del Donbàs, titulat A 5 km del front, i que mostra la vida de les famílies que viuen en aquesta zona en plena guerra entre Rússia i Ucraïna. Cinzia Canneri exposa l’ús de la violència sexual contra les dones en la guerra de Tigre, a Etiòpia, i John Moore relata el conflicte armat que viu l’Equador. Per la seva banda, Corentin Fohler exhibeix les fotografies on es demostra el poder de les bandes a Haití, i també hi ha una mostra sobre les polítiques migratòries de Mèxic amb Els dos murs d’Alejandro Cegarra.

Pantalles, fentanil i els Jocs Olímpics

Més enllà d’imatges crues sobre el poder de les armes per sobre de la població, el Visa Pour l’Image també tracta altres conflictes, com ara el poder que les pantalles tenen a Occident i la sobreexposició que en pateixen els infants. Leroy remarca que la mostra intenta fer una crítica del “perill” que suposa per als infants aquesta exposició a les xarxes, ja que és una entrada molt perillosa de notícies falses.

Paolo Manzo relata la realitat dels suburbis de Nàpols, i també hi ha una exposició sobre les conseqüències del fentanil als Estats Units. El director ha remarcat que amb aquesta motra intenta mostrar els efectes d’aquesta droga just en el moment en què està entrant a França. També hi ha un recull d’imatges dels fotògrafs d’AFP que van fer als Jocs Olímpics, entre les quals destaca la viralitzada fotografia del surfista Gabriel Medina que semblava flotar en l’aire.

Per la seva banda, el francès Jean-Louis Fernandez exposa diferents retrats que ha fet a la companyia de teatre Comédie-Française (una de les més antigues d’Europa) al llarg d’un any. El fotògraf ha fet un seguiment dels actors al llarg de la creació del seu últim espectacle fins al moment de la representació. L’autor destaca que ha volgut fer totes les fotos en blanc i negre perquè és tal com està acostumat a treballar. Només una trenca la regla i és en color: l’última, mentre la companyia saluda el públic després de l’estrena. Fernandez assegura que ho ha fet per mostrar que “el teatre està ple de colors i de vida”.

Superar les 200.000 persones

El director del Visa Pour l’Image, Jean-Françoise Leroy, assegura que en aquesta edició preveuen superar els 200.000 visitants que ja van aconseguir l’any passat. Es tracta d’una xifra similar a la del 2019, abans de la pandèmia, i que va suposar la plena recuperació del festival fotoperiodístic. Leroy, però, ha avançat que després de combatre la pandèmia es troben amb una altra batalla: la de la inflació. El director apunta que l’increment dels preus dels avions i del transport dificulta que la gent visiti Perpinyà, i això perjudica el creixement de l’esdeveniment internacional.

El Visa Pour l’Image no veu viable una exposició sobre la guerra de Gaza
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram