Foto: Marga Mallol

Adrià Muñoz Punzano (Tarragona, 1983) és el director de Ràdio Cambrils, l’emissora municipal de la població del Baix Camp. Llicenciat en Periodisme per la Universitat Rovira i Virgili, va treballar al Diari de Tarragona, Aquí, Tots21 i havia col·laborat a Ràdio Constantí, Tarragona Ràdio i COPE Tarragona. A més, va gestionar la comunicació corporativa de l’oenagé Mare Terra Fundació Mediterrània. Des de l’any 2019 dirigeix la segona etapa de Ràdio Cambrils (que va estar inactiva durant sis anys) i assaboreix el moment més dolç amb reconeixements i premis que avalen la feina feta fins ara. A Comunicació 21, Muñoz passa balanç dels seus tres anys liderant Ràdio Cambrils.

La majoria d’emissores municipals del país tenen una llarga trajectòria de forma ininterrompuda. No és el cas de Ràdio Cambrils.
És un cas particular. Ràdio Cambrils va néixer el 1985, però arran de la crisi econòmica de la dècada del 2000 deixa d’emetre el gener de 2013. Aleshores, el govern municipal va prendre la decisió política de tancar la ràdio i les seves emissions, a més de la televisió local (TDCamp), dos mitjans que s’integraven a Cambrils Audiovisual, un patronat municipal.

Tancar una ràdio és un sotrac. Com es recupera el projecte?
El 2015, Esquerra Republicana es presenta a les eleccions municipals amb l’aposta que Cambrils torni a disposar d’un mitjà públic municipal com és la ràdio. Així és com s’inicia el procés de recuperació fins a la seva posada en marxa, el 2019.

Quan es posa en marxa la ràdio, no hi ha unanimitat política al consistori municipal.
Així és. Quan Esquerra Republicana va posar en marxa el projecte, alguns grups municipals s’hi van oposar votant en contra de la proposta. Així i tot, al cap de tres anys, hem aconseguit que tots els grups polítics de l’Ajuntament de Cambrils avalin el projecte de la ràdio municipal.

S’ha acabat la divisió?
Sí, hem passat de la divisió a la unanimitat política. I s’ha assolit, fins i tot, amb un canvi de govern al consistori. Ara tothom hi creu en el projecte de la ràdio municipal, de com està funcionant, i tothom ha entès el paper que hi juga a Cambrils.

“Hi ha persones que em pregunten: ‘quan Ràdio Cambrils serà com la d’abans?’. I jo els dic que no ho serà mai”

El 2019 se’t fa l’encàrrec de ser el cuiner del nou projecte radiofònic a Cambrils.
[Somriu] Sí, després de dissenyar un projecte, la meva va ser la proposta guanyadora. Però havíem de començar de zero. Des dels inicis vaig comptar amb la periodista Margarida Mallol, qui es va sumar al projecte poc després. Així és com vam triar sintonies, preparar les falques, trucar a possibles col·laboradors, trobades amb les entitats locals i omplint la graella de continguts. La programació estable es posa en marxa mig any després i donem cabuda a tothom.

Quines potes formen la programació de Ràdio Cambrils avui?
L’actualitat i la informació local, que es visualitza amb un magazín diari (El món de Cambrils) i un informatiu; la producció pròpia, amb programes elaborats per col·laboradors; i finalment, l’actualitat esportiva, que hem reforçat aquesta temporada. El més recent ha estat l’aposta per un programa dedicat a la gastronomia, un dels elements que més identifiquen Cambrils.

Quin seria el valor afegit de la ràdio?
Quan vaig dissenyar el projecte tenia molt clar que la ràdio municipal havia de tenir arrelament i pes. La prioritat va ser formar un equip gran de col·laboradors, cosa que hem aconseguit amb una quarantena de persones. A banda de la quantitat, també és molt bo destacar la qualitat dels continguts, cosa que ens ha permès obtenir alguns premis en els darrers mesos.

És inevitable caure en la temptació de comparar la primera i la segona etapa de la ràdio?
Hi ha persones que em pregunten: “quan Ràdio Cambrils serà com la d’abans?”. I jo els dic que no ho serà mai, perquè la ràdio dels 80, dels 2000 i l’actual no tenen res a veure, són etapes diferents. La gent i les entitats de Cambrils han trobat en la ràdio un altaveu per difondre les seves activitats. I Cambrils ha recuperat el seu pes en l’àmbit comunicatiu com a ciutat important del Camp de Tarragona.

“A Cambrils en només tres anys hem passat de no tenir ràdio a tenir una programació consolidada”

Una segona etapa a la qual s’hi suma una pandèmia. Què va provocar en aquest procés de reactivació de l’emissora municipal?
La pandèmia va ser un temps de contrastos. D’una banda, va ser positiva perquè va provocar un elevat consum de continguts, però de l’altra, va posar fre a la consolidació del projecte. Així ens va impedir seguir fent ràdio al carrer, cosa que a mesura que s’han anat acabant les restriccions hi hem tornat.

El projecte de Ràdio Cambrils està consolidat?
A Cambrils en només tres anys hem passat de no tenir ràdio a tenir una programació consolidada, i de dos a tres periodistes. Ara ens trobem en la darrera fase de la consolidació de Ràdio Cambrils. I ara arriba el més complicat: la fase de creixement tenint en compte un pressupost ajustat.

En què es basa aquest creixement?
En l’audiència, especialment en el consum de pòdcast, que ja tenim unes xifres digitals que ens satisfan. I en un creixement tecnològic, que representa la millora dels aparells tècnics, i fer el salt cap a una ràdio cada cop més digital. Hem d’anar cap aquí, tenim molt camí a recórrer, però cal fer-ho tocant de peus a terra, creixent a poc a poc, i dissenyant molt acuradament aquesta estratègia.

Quin paper juga La Xarxa en la fase de consolidació i de creixement?
Amb La Xarxa sempre hi ha hagut una bona relació, hi col·laborem sempre en els informatius. Fins i tot, en els canvis que suposarà la nova OTT de La Xarxa han respectat allò que els hem proposat des de Cambrils.