Albert Brosa (Olot, 1980) és el director d’Olot Televisió, una cadena de titularitat privada que forma part de Corisa Media Grup i que abraça la comarca de la Garrotxa. En una etapa primerenca a Barcelona va treballar en programes informatius a Barcelona TV i 8tv i, més endavant, a TV Girona en un espai d’economia i empresa. A TV3 va presentar el programa Mou-te per Catalunya (2017). Tot i que el seu càrrec l’obliga a asseure’s al despatx, a Brosa li apassiona seguir exercint de periodista. Actualment presenta el programa Paisatges encreuats, que s’emet La Xarxa. A Comunicació 21 repassa els seus vuit anys al capdavant d’Olot TV i com ha estat capaç de recuperar l’autoestima perduda adaptant-se a les exigències que requereix el món digital.

Treballant i vivint a Olot. Ho fa lluny de Barcelona, l’epicentre del periodisme català.
Els periodistes, sobretot quan som joves, tenim una mena d’obsessió estranya en la qual ens pensem que per exercir plenament la professió cal fer-ho a Barcelona. Seguint la meva vocació pel periodisme –que em ve de quan era un nen–, havent-me format de forma autodidàctica i després d’anys treballant a Olot, vaig decidir als 25 anys fer el salt a Barcelona. Necessitava descobrir què es coïa en els mitjans grans del país i sortir per primer cop del poble.

Passa d’Olot Televisió a Barcelona TV i 8tv. Mai és tard per una oportunitat així.
Aleshores, a Barcelona TV, vaig presentar els informatius els caps de setmana, anava a contracorrent treballant de dijous a diumenge. Però era jove, sempre he estat molt inquiet i amb una forta vocació periodística. Després de Barcelona TV, Josep Puigbó –que és d’Olot– em va donar l’oportunitat de formar part del programa Amics, coneguts i saludats a 8tv durant més de dos anys. A més, com a tècnic especialista en estudis de la Unió Europea, durant un temps vaig poder presentar diversos debats amb els representants polítics catalans al Parlament a Brussel·les. Agraeixo aquella oportunitat que em va donar l’aleshores eurodiputat Raül Romeva. Tot plegat, l’etapa lluny d’Olot ser un gran aprenentatge professional.

Torna a Olot sent molt jove.
La muntanya i la tranquil·litat de la vall són mitja vida… [riu] Després de l’experiència de treballar en mitjans més grans a Barcelona, t’adones que en un mitjà de proximitat i lluny de la ciutat també es pot fer molt bon periodisme. Ara bé, aleshores va coincidir amb un seguit de canvis a Olot TV i vaig creure que era una bona oportunitat per tornar a casa i retornar el que havia après al meu poble.

Amb 32 anys el nomenen director d’Olot Televisió. Què s’hi troba?
Una televisió en crisi, amb una situació molt complexa econòmicament fruit d’una reducció de capital i un equip de professionals molt desanimat. La prioritat era recuperar l’autoestima. I ho vam aconseguir enfortint la relació amb les entitats i associacions de la comarca, arrelant el projecte al territori, generant confiança i remant tots plegats cap a la mateixa direcció. Com que ja hi havia format part en una primera etapa abans d’anar a Barcelona, el fet de treballar en tots els papers de l’auca m’ha permès tenir una visió molt transversal del projecte.

I vuit anys després, quin és l’escenari?
El més rellevant és que Olot Televisió està sanejada. I bona part del mèrit és del conseller delegat de l’empresa, Jordi Martí, que és qui ha redreçat la gestió econòmica, que era essencial per la seva continuïtat. Al llarg de la història d’Olot TV hi ha dues etapes diferenciades: la primera, als inicis amb Josep Puigbó al capdavant, amb un projecte molt potent on predominen uns continguts de molta qualitat; i una segona, la que som ara, en la qual tot passa per garantir la viabilitat econòmica i la bona gestió sense perdre de vista la qualitat del producte. Olot TV viu, actualment, un moment d’esplendor i d’estabilitat econòmica, i és més que mai el mitjà de referència dels garrotxins.

Hi té alguna cosa a veure l’aliança amb Corisa Media Grup?
Moltíssim! Des de fa gairebé tres anys, Corisa Media Grup –un dels grups de comunicació de proximitat més importants de Catalunya–, va entrar en l’accionariat d’Olot TV. Un fet que des d’aleshores ha garantit l’estabilitat econòmica que feia anys que necessitava el projecte. Més enllà d’aquest aspecte prou rellevant ,però des d’una mirada periodística, el treball en equip de les dues redaccions que en formem part –Olot TV i Televisió del Ripollès– ha permès produir un informatiu coral durant el confinament. Una aliança que demostra que té moltes més possibilitats i que té molt recorregut per endavant.

Quina és la columna vertebral dels continguts que ofereix Olot TV?
Que es fonamenta única i exclusivament d’informació de proximitat i ser presents en els 21 municipis de la comarca de la Garrotxa. Els programes informatius són els espais més vistos de la cadena. Ara bé, la graella es complementa amb programes divulgatius i d’entreteniment basats en la realitat social, cultural i esportiva de la Garrotxa, i que s’apropen al dia a dia de la comarca i la seva gent. Actualment oferim una emissió pròpia d’entre dues i mitja i tres hores diàries, amb vuit programes a la graella. Un dels segells d’Olot TV són els directes que s’emeten al llarg de l’any.

Des d’aquest punt del país, Olot Televisió també juga dins la programació de La Xarxa.
Sí, Olot TV és una entitat adherida a La Xarxa de televisions locals de Catalunya. Hi participa de manera molt activa, ja sigui contribuint en programes coproduïts o bé produint continguts d’àmbit local i comarcal i que es visualitzen a tot Catalunya a través de les més de 40 televisions adherides. Un projecte, el de La Xarxa, que el fa únic al món en l’aposta per la informació de proximitat.

Un dels programes amb segell propi d’Olot TV és Paisatges encreuats, que el presenta vostè mateix.
Així és, un programa de la mà de l’Observatori del Paisatge de Catalunya i que coproduïm juntament amb els tècnics de TV Ripollès. Des de fa dos anys, l’espai ofereix un paisatge dels 134 que compta el país i dels quals ja hem emès prop d’una setantena de programes. Des del primer dia ha tingut una bona acollida i em permet descobrir un país que és meravellós. Alhora, Paisatges encreuats permet treure’m el cuquet de periodista, ja que tot i que exerceixo de director, el que realment soc és comunicador.

Des d’Olot TV han ampliat l’oferta amb el portal Garrotxadigital.cat.
Amb la voluntat de ser el mitjà de comunicació de referència a la comarca Olot TV va posar en marxa aquest portal de notícies de proximitat, que s’actualitza al minut i de manera permanent. Del web es poden consultar i veure les notícies de la comarca, tant en format de text com també en vídeo, accedir a tots els perfils de les xarxes socials d’Olot Televisió, al portal Olot TV a la carta i a Olot TV en directe, l’emissió per internet. Aquesta nova finestra ens està generant una nova audiència. Fa dos anys i mig, quan era el portal d’Olot TV comptàvem 400 usuaris únics diaris i ara ens situem entre els 2.500 i els 3.000.

Olot TV ha estat un mitjà reconegut i premiat per la seva qualitat i proximitat en diverses ocasions.
L’any 2010 vam rebre el Premi Carles Rahola de Comunicació pel reportatge L’eix de les oportunitats, sobre l’impacte social i econòmic de l’obertura de l’eix Vic-Olot per Bracons; el 2012, el Premi Zapping al millor programa de televisió de la categoria local pel documental El somriure de Jaume Sanllorente, i el 2015 vaig ser finalista, també als Premis Carles Rahola, com a director de l’informatiu Al Dia Comarques de Girona, que s’emet diàriament a totes les televisions locals de la demarcació.

Un cop redreçat el projecte d’Olot TV, quines són les prioritats a curt, mitjà i llarg termini?
A curt termini, Olot Televisió té previst fer el salt cap a l’alta definició, cosa que ens obliga a ajustar-nos el pressupost previst. En una situació de normalitat seria el moment de plantejar grans projectes, però en plena pandèmia l’escenari és completament incert. Cal ser cautelós i consolidar tot allò que hem fet fins ara, sobretot en els darrers anys.