Anna Vives (La Seu d’Urgell, 1974) és la directora executiva de l’Agència de Notícies Andorrana (ANA) des de fa dos anys. Llicenciada en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona, compta amb un màster de Direcció en Comunicació. Ha treballat com a directora de l’àrea de formació de Creu Roja Andorrana i va ser regidora de Comunicació i Benestar Social de l’Ajuntament de La Seu d’Urgell durant més d’una dècada. A Comunicació 21, Vives escenifica una nova etapa a l’ANA amb una clara aposta per l’especialització de continguts i els nous formats que permeten l’adaptació a la nova realitat tecnològica i digital.

De la política municipal a la comunicació activa al capdavant de l’ANA. Com se t’encomana l’interès per dedicar-te en el sector comunicatiu?
El màster sobre Direcció en Comunicació em va obrir els ulls. Però també la meva etapa al capdavant de la Regidoria de Comunicació a l’Ajuntament en la qual, entre d’altres, vam impulsar un pla de comunicació que mai s’havia fet anteriorment. Treballar colze a colze amb qui va ser l’alcalde de La Seu, Albert Batalla, que com a periodista té una visió molt allargada, va ser tot un aprenentatge.

Quina és la teva tasca com a directora executiva de l’ANA?
Tot allò que té a veure amb la funció executiva de l’empresa, una figura més com a gerent que vetlla tant per tot allò que té a veure amb el personal com pel funcionament diari de l’agència. Soc la cara visible quant a la relació amb els clients que té l’ANA, que és l’única agència de notícies del Principat.

L’ANA suma 13 anys d’existència. Com va sorgir una agència de notícies a Andorra?
Va néixer fruit de la necessitat d’un sector empresarial del Principat amb l’objectiu de nodrir els professionals de la comunicació i gabinets de premsa, així com institucions públiques i empreses privades, de contingut informatiu multimèdia. Quan va sorgir l’ANA no hi havia gabinets de premsa en la majoria d’empreses del país, fet que actualment ha canviat i aquest àmbit s’ha anat professionalitzant.

Què ofereix l’ANA?
Ofereix en els formats de text, àudio, fotografies digitals i imatges de vídeo tota la informació del dia relacionada amb Andorra i l’àmbit geogràfic pirinenc més proper. Així és com ha esdevingut per a molts dels seus abonats una empresa de comunicació multidisciplinària, separant l’activitat corporativa de la informativa. Ho fa amb agilitat i rapidesa en el treball, rigor en el tractament de les informacions, i un equip jove i emprenedor. A més, oferim un panel de recerca sociològica que serveix per desenvolupar estudis sociològics i d’estudis d’opinió al país.

“L’ANA ha fet un viratge cap a l’audiovisual amb una mirada més creativa sense oblidar-se de la funció informativa”

Com s’ha anat adaptant l’agència als canvis tecnològics?
S’hi està adaptant contínuament. Hi ha serveis que s’oferien als inicis que han perdut pistonada i d’altres que van sorgir més endavant i que tenen molta més força. Així, l’ANA ha fet un viratge cap a l’audiovisual amb una mirada més creativa sense oblidar-se de la funció informativa. Hi ha clients que els atrau molt aquest nou concepte.

L’ANA ha apostat per l’especialització aglutinant la informació per sectors. És el cas de l’economia i els esports.
Una de les apostes recents i que s’ha consolidat ha estat ANA Economia, el primer portal digital d’Andorra especialitzat en informació econòmica, empresarial i financera. Un sector que té molta volada és l’esport així aquest any hem posat en marxa dos portals únics al país: ANA Esports, dedicat a la informació de l’esport base del Principat, i ANA Gaming, un portal informatiu d’e-Sports a Andorra. He de subratllar que l’ANA Gaming és l’únic portal informatiu d’e-Sports en català, un sector que es troba en plena efervescència.

Aquesta diversificació ha dut a l’ANA, per primer cop, a produir un programa propi per a Andorra Televisió.
Es tracta del programa A l’alça, dedicat a les iniciatives empresarials i l’economia del país. Respon a l’aposta de l’agència per potenciar els continguts audiovisuals. El programa el presenta Elisabet Cortiles i està dirigit per Àlex Mendoza. És la primera col·laboració d’aquest tipus entre la RTVA i l’ANA, que són els dos dels principals grups de comunicació andorrans.

No és la primera vegada que l’ANA treballa conjuntament amb altres capçaleres. És el cas de l’Ara Andorra.
Amb l’Ara hi anem de bracet, alineats en la mirada editorial. Des de l’ANA gestionem i produïm tots els continguts en un format digital. Per a l’Ara és una bona manera de posicionar la seva marca al Principat, i per a l’ANA, enfortir el lideratge en l’espai de la comunicació d’Andorra. Més enllà d’informar dels nostres clients, l’ANA trepitja el carrer, és a tot arreu. Andorra ha consolidat una agència de notícies amb perfil propi.

Quins són els reptes que té l’ANA?
Que el caràcter de neutralitat que té l’agència continuï sent útil per als seus clients i arribar a la població en general. Que tingui la capacitat d’ampliar la cobertura dirigida al públic adaptant-se en els formats que exigeixi a la nova realitat digital.

Com està patint la pandèmia el sector comunicatiu andorrà?
Els mitjans d’arreu estan patint per la caiguda d’ingressos, i també a Andorra, fet que ha condicionat, entre altres aspectes, la configuració de les plantilles i, conseqüentment, la forma i el ritme de treball. Tot i això a Andorra es manté un escenari curiós: l’actualitat està lligada a la dimensió del país, però en canvi compta amb molts mitjans de comunicació i no veig massa clar que hi hagi lloc per tothom.

Hi ha lloc per a tots?
Arran de la pandèmia també s’ha detectat un augment del consum d’informació dels mitjans digitals, que han pres molta força. Hi ha un aspecte rellevant: les xarxes socials han aconseguit treure valor a les fonts d’informació tradicionals, per això convé una reflexió àmplia cap on s’ha de dirigir el periodisme.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram