Carla Vilaseca i Vilarasau (Balaguer, 1986) és l’actual directora de Balaguer Televisió, un segell que forma part de Balaguer Audiovisuals. Després dels estudis de Comunicació Audiovisual a la Universitat Pompeu Fabra, va tenir clar que volia posar en marxa un projecte a Balaguer, a casa seva. Així, el 2012 va fer-ho realitat juntament amb dos socis més, Toni Simó i Santi Carles. Durant aquest temps, Balaguer TV s’ha posicionat com un dels mitjans audiovisuals amb més seguiment a la província de Lleida.

Com sorgeix el projecte de Balaguer TV?
Fa més de deu anys vaig conèixer Toni Simó i Santi Carles, quie gestionen la productora Replay Serveis Audiovisuals, on vaig treballar en el projecte AgroNoms, un programa de televisió sobre el món rural. A partir d’aquí vaig plantejar-los la idea de crear Balaguer TV, i així ho vam fer. L’any 2012, Balaguer TV va ser la primera televisió per internet de les terres de Ponent.

Va ser un projecte innovador.
Més aviat va ser un experiment, tenint en compte que les xarxes socials sí que estaven interioritzades entre la població, però no pas el consum de vídeos per internet. Des del primer moment vam posar en marxa un format mix d’un diari digital amb la incorporació de vídeos sobre l’actualitat. Als inicis era jo sola i actualment, al grup, som gairebé una desena de professionals. I tot i que em toca fer tots els papers de l’auca, em sento periodista i per poc que puc intento exercir-lo.

Quina acollida va tenir als inicis Balaguer Televisió?
Molt bona! Va ser tota una sorpresa i va generar molta curiositat. Fins aleshores els únics referents televisius eren TV3 i Lleida TV, però tothom s’ha vist identificat en el projecte com a aparador atractiu. Hem fet el nostre nínxol informatiu i el feedback que rebem és positiu. En un context tan globalitzat, el periodisme de proximitat s’ha revaloritzat. Balaguer TV és un projecte petit però arribem allà on ho hem de fer. I aquesta és la millor recompensa que podem tenir.

El projecte va créixer ràpidament amb l’aposta per ampliar el mateix model a Tàrrega i Mollerussa.
Així és. Tàrrega i Mollerussa reforcen el projecte compartit de Balaguer TV, tot i que cadascú treballa els continguts de manera autònoma i independent. Ara som un grup de comunicació especialitzat en la producció audiovisual d’informació local que posa la mirada a les comarques de la Noguera, l’Urgell i el Pla d’Urgell. És un model de televisió IP amb difusió de programes i notícies a través del web i les xarxes socials.

“Balaguer TV s’ha convertit en un mitjà de formació per a periodistes que genera oportunitats per a la gent jove de la comarca”

La prioritat és la informació de proximitat.
Sí, el que hem potenciat amb el pas dels anys són els diferents formats. Darrerament hem posat en marxa Social ment, un programa de caire social, i En viu, d’entrevistes d’actualitat. Aquests dos programes suposen un pas endavant en la producció pròpia que es complementa amb la producció de notícies. Balaguer TV s’ha convertit en un mitjà de formació per a periodistes que genera oportunitats per a la gent jove de la comarca.

Les dades us avalen.
Segons les dades del darrer informe d’OJDinterativa, corresponent al mes de gener del 2021, Balaguer Televisió ha arribat a 61.929 usuaris únics amb més de 100.000 pàgines vistes. Mollerussa Televisió supera els 9.000 usuaris i 21.000 pàgines vistes mentre que Tàrrega Televisió ha atret 5.783 usuaris únics i 7.122 pàgines vistes. Són unes dades molt bones, sobretot les de Balaguer, ja que superem el grup Territoris.cat i també LaManyana.cat, i només tenim per damunt al Segre.com.

Fa temps que teniu sinergies amb altres mitjans.
Quan El Punt Avui tenia desconnexió a Lleida, des de Balaguer TV, conjuntament amb Tàrrega TV i Mollerussa TV, oferíem un informatiu per la TDT. Tenim col·laboracions amb Lleida TV i amb La Xarxa, que ens permeten eixamplar els nostres continguts arreu. A TV3 li cedim imatges per als seus serveis informatius quan ho necessiten. Sempre hem cregut en les sinergies.

Quin paper juga La Xarxa?
És un coixí, més enllà de l’ajut econòmic que et genera com a contrapartida pels continguts que elaborem des de Balaguer, Mollerussa i Tàrrega. Però també en la formació continuada que exigeix la professió, el contacte que s’estableix amb els diferents mitjans associats, o bé en les eines que t’ofereix per a la millora en els formats i les xarxes socials.

Com esteu gestionant la transformació digital?
Des del primer dia, el projecte neix sota el paraigües digital. Actualment, el 70% de les visites que reben els nostres portals és des de les xarxes socials, principalment des de Facebook i Instagram. Sí que potser no havíem visualitzat amb més força la plataforma de YouTube per intentar captar tota l’atenció a través del web. Ara estem donant-hi la volta, tot i que un dels reptes serà l’accés a Twitch.

Més enllà de descobrir el nou univers Twitch, quins són els reptes que us heu fixat?
D’entrada consolidar l’aportació de publicitat i els ingressos que obtinguem perquè el projecte encara agafi molta més solidesa. I pel que fa als continguts, volem crear una graella amb continguts propis sumant-hi tot allò que ens ofereix La Xarxa, per oferir una continuïtat com tenen les televisions a la TDT però des del format digital.