Foto: Maria Cerezuela

Carles González (Barcelona, 1964) és l’actual director de Teledeporte, el canal d’esports de RTVE que es produeix des de Sant Cugat. Format a l’Institut Oficial de RTVE, ha desenvolupat gairebé tota la seva carrera professional a l’ens públic, en els departaments d’esports, informatius, programes i gestió. El 1987 es va incorporar com a redactor d’esports a TVE Catalunya, on va ser presentador i editor de programes com Estadio 2, Gol Nord o El mejor deporte. A més, va narrar dos mundials i dues eurocopes de futbol, i va formar part dels operatius dels Jocs Olímpics de Seül, Barcelona i Londres. En informatius va ser cap de societat i de cultura de TVE Catalunya, responsable de la coordinació del Telediario des de Sant Cugat i director d’informatius de RTVE Catalunya (2013-2016). En l’àmbit de la gestió ha estat director de RTVE a Catalunya (2016-2020) i director de l’Instituto RTVE (2021-2023). A Comunicació 21, González posa en valor la trajectòria de Teledeporte com a canal públic, especialment per als aficionats als esports minoritaris.

Al llarg de la seva carrera professional ha treballat en l’àmbit dels esports, d’informatius, de programes i de gestió. Per què va iniciar-se en la informació esportiva?
Sempre m’han agradat els esports, especialment el futbol. Recordo que abans d’incorporar-me al departament d’esports de RTVE Catalunya ja m’havia format prèviament en les diferents ràdios en què havia treballat. Tot i que després he pogut treballar en altres àmbits, els esports sempre han estat la meva passió.

Com es gesta la seva incorporació al capdavant de Teledeporte?
Després d’exercir durant dos anys com a director de l’Instituto RTVE, el centre de formació especialitzada en l’àrea audiovisual, em plantegen un nou repte professional dins la casa. La direcció decideix formar un tàndem al capdavant dels esports, amb Rosana Romero com a nova directora d’esports i jo com a director adjunt i director de Teledeporte. Així és com inicio una tercera etapa dins el departament d’esports de TVE.

Troba a faltar el dia a dia de la redacció o se sent més còmode en un despatx?
Porto tant de temps vinculat en la gestió que gairebé ni recordo la redacció! [riu]. En la gestió m’hi sento més bé, em sento més útil. Fins al punt que puc dir que em sento millor gestor que periodista. Traçar línies estratègiques, formar equips i empoderar-los m’agrada molt més que tractar la pròpia informació.

“Que Teledeporte s’emeti des de Sant Cugat i no des de Madrid és un reconeixement a la trajectòria de TVE Catalunya”

Quines serien, avui, les línies estratègiques del departament d’esports de TVE?
Més enllà de Teledeporte, la prioritat que té TVE és fer-nos amb tots els drets televisius de competicions internacionals i rendibilitzar-los. Recentment, vam tancar l’acord per emetre l’Eurocopa de futbol aquest 2024 en obert per TVE, que en total seran 51 partits, molts més dels 22 partits previstos inicialment. Estem a punt de tancar l’acord per l’emissió dels Jocs Olímpics de París 2024 i també de Los Angeles 2028. A més, lluitarem per l’emissió dels pròxims mundials de futbol masculí i femení.

El consum de contingut esportiu creix cada cop més –especialment l’streaming–, tenint en compte l’accessibilitat en els diversos suports i plataformes. L’esport és un contingut rellevant per arribar a audiències cada cop més disperses i fragmentades?
L’esport porta anys liderant l’audiència en les cadenes generalistes, encara que això no passi a les cadenes temàtiques amb aquesta especialització. És a dir, tenim un escenari en el qual les cadenes saben rendibilitzar l’esport prèmium en les seves graelles.

Podria donar-nos dades que ho confirmin?
L’any 2023, a falta de les últimes dades del mes de desembre, de gener a novembre, el futbol ha liderat les audiències a La 1, excepte del juliol passat que el programa més vist va ser el debat electoral al Congrés. L’any 2022, de les 20 emissions més vistes en les diferents cadenes de televisió en obert, 17 són continguts esportius, 16 dels quals a La 1.

Foto: Maria Cerezuela

Tot i que el futbol s’ho menja tot, a Teledeporte hi ha més oferta que el futbol.
Sí, durant el 2023, RTVE va emetre 58 esports diferents, és una dada que m’agrada posar-la en valor. La 1 ha emès fins a cinc esports diferents; set a La 2, i la resta a Teledeporte. Molts d’aquests esports tenen una rendibilitat molt escassa quant a audiència, però són necessaris en aquest equilibri imprescindible que han d’aportar els mitjans públics. L’aposta per la polivalència esportiva és un distintiu intrínsec de Teledeporte.

Com pot competir TVE amb les grans plataformes que ofereixen continguts prèmium com l’emissió de la Champions League de futbol o la Fórmula 1?
No considero que hàgim de competir-hi. Cada cadena ha de fer les seves pròpies apostes, que en el nostre cas és la polivalència esportiva. I això va lligat a la funció de servei públic que va integrada a TVE, ens en sentim orgullosos. Amb els continguts que oferim, la prioritat és millorar el rendiment de la cadena.

Com es pot millorar el rendiment?
Sent valents i fent apostes decidides. És el cas del futbol femení: amb l’emissió del Mundial hem contribuït, en primer lloc, a enfortir el futbol femení, i en segon lloc, a sumar grans audiències fidelitzant un públic determinant. Algú havia d’apostar-hi i vam ser nosaltres. L’emissió del futbol femení ha estat una aposta valenta de TVE. Però hi ha altres casos, com en els darrers Jocs Olímpics, on es va emetre una final de waterpolo femení a l’hora d’un Telediario i va obtenir unes grans xifres. I ho tornarem a veure en els pròxims Jocs de París.

Quant a continguts, actualment, la programació de Teledeporte es basa fonamentalment en transmissions esportives.
Així és. També hi ha l’emissió d’Estudio estadio i les personalitzacions al voltant dels campionats. Volem anar a més, i per això hem creat una línia de documentals pròpia. Estem elaborant un primer documental sobre el recorregut de la selecció espanyola absoluta de futbol femení com a campiona del món. És previst que s’emeti abans de la fase final de la Nations League.

“L’aposta per la polivalència esportiva és un distintiu intrínsec de Teledeporte: durant el 2023, RTVE va emetre 58 esports diferents”

Com s’està treballant l’emissió dels continguts de Teledeporte a través dels perfils a les xarxes socials?
Comptem amb un equip específic digital per al departament d’esports. Estem treballant en la bona direcció, i tenim un projecte previst per als Jocs Olímpics i l’Eurocopa de futbol de l’estiu vinent, on encara es veurà millor tot el que estem cuinant.

Què simbolitza avui Teledeporte?
La casa gran de l’esport, on el telespectador s’ha de sentir a gust. Haver apostat des del primer dia per l’emissió d’esports minoritaris té una gran recompensa: que tothom agraeix el paper que juga Teledeporte. Majoritàriament, els esportistes de base de tot l’Estat, abans de competir en l’elit, només han tingut un altaveu televisiu: Teledeporte. És la cadena que els ha acompanyat com a esportistes i com a telespectadors. Aquest és un reconeixement d’un gran valor per a la cadena.

Quins reptes té avui Teledeporte?
De portes endins ens trobem en un moment rellevant: hi ha una fornada de periodistes que voregem la jubilació i hi haurà un procés per rejovenir la plantilla d’esports fruit d’un relleu obligat. Per això, davant d’aquest escenari, m’agradaria que Teledeporte es converteixi en una nova escola de joves periodistes especialitzats en l’esport.

Foto: Maria Cerezuela

Alicia Arévalo va ser la gran aposta esportiva de TVE el 2023, sent la veu del Mundial de Futbol femení. Aquest és el camí?
És un exemple més que hem d’estar atents a detectar el talent. En el cas d’Alicia Arévalo té tots els ingredients: és jove, periodista i també futbolista. Sempre li recomano que aprofiti aquest moment, però sobretot que, més enllà de la repercussió externa i els premis que li ha generat tot plegat, continuï formant-se. Ara s’està preparant per a les oposicions.

Les redaccions d’esports han canviat de cap a peus en els darrers 30 anys, especialment en l’equilibri entre homes i dones. Som lluny, encara, de la paritat?
Recordo en els meus inicis que a la redacció de TVE Sant Cugat només hi havia dues dones periodistes: Olga Viza i Rosa Garriga, la resta tot érem homes. Actualment, hi ha un fet palpable: a l’àrea d’informatius majoritàriament hi treballen dones i costa trobar-hi algun home. En canvi, a la d’esports majoritàriament són homes. Avui, a TVE Sant Cugat el percentatge seria de 70-30. Hem avançat, però encara som lluny de la paritat, perquè hi ha menys dones periodistes que volen dedicar-se professionalment als esports.

Quant a TVE, com es treballa conjuntament entre les redaccions de Madrid i Sant Cugat del Vallès?
Actualment, la informació esportiva de TVE la treballa majoritàriament la redacció de Madrid, i els programes des de Sant Cugat. Hi ha molta flexibilitat a l’hora de gestionar la informació i en la presència d’uns i altres, crec que forma part del nostre ADN.

La direcció de Teledeporte sempre s’ha exercit des de Sant Cugat i no pas des de Madrid. Quin valor té?
És un reconeixement a la trajectòria de TVE Catalunya.

“Els patrocinadors prefereixen aparèixer en la televisió convencional”

Mai hi ha hagut la temptació de centralitzar, també, Teledeporte?
Probablement sí. TVE Catalunya té una planta exclusivament per a la redacció i els platós de Teledeporte, cosa que reuneix totes les condicions perquè tot continuï així.

Hi ha hagut mai la temptació de tancar el canal de Teledeporte?
En un parell d’ocasions, sí. Alguna presidència de la casa s’ha plantejat el tancament de Teledeporte, però sempre hi ha hagut molta pressió de tota la comunitat esportiva de l’Estat –des del Comitè Olímpic, les federacions i els clubs– que veuen Teledeporte com una eina imprescindible en la projecció dels seus esports.

Actualment té garantida la seva viabilitat?
Sí, tot i que té una temptació afegida: la nova plataforma RTVE Play, que mostra un ventall molt més ampli a l’hora d’oferir continguts en directe, cosa que alguns no tenen cabuda en la programació del canal Teledeporte. La direcció podria argumentar que el cost de mantenir un canal com Teledeporte és car i el rendiment d’audiència no és suficient. Però no és així.

Davant de les dues vies d’emissió actuals (la lineal i la plataforma), els patrocinadors dels esdeveniments esportius quina prioritzen?
L’emissió televisiva lineal, ens ho diuen les mateixes federacions esportives. Tot i les audiències que genera la plataforma, encara avui, els patrocinadors prefereixen aparèixer en la televisió convencional. Una sola emissió de Teledeporte és suficient per a molts clubs esportius per obtenir patrocinis, especialment d’aquells clubs de ciutats mitjanes.

Foto: Maria Cerezuela

En les línies estratègiques de TVE, com es treballa conjuntament en el format lineal (Teledeporte) i plataforma (RTVE Play)?
La coexistència és necessària. Teledeporte ha de prioritzar molt bé quina emissió emet, perquè únicament pot oferir-ne una. En canvi, RTVE Play t’ofereix la possibilitat d’emetre diversos continguts en el mateix moment. Així i tot, RTVE Play té avui algunes mancances en l’emissió en directe. Per això, necessitem fer alguns retocs en les transmissions esportives, especialment en les aturades i els descansos dels partits.

Creu que RTVE Play acabarà convertint-se en el format idoni per a l’audiència, tenint en compte el canvi d’hàbits de consum televisiu i audiovisual?
Probablement sí. Però crec que encara som lluny d’aquest escenari.

Quin és el lligam que hi ha entre Teledeporte i Esport3?
Tenim diversos acords fixos en l’emissió del waterpolo i el futbol sala. En altres ocasions, anem a l’una per obtenir i compartir els drets televisius.

Actualment, Esport3 es troba en un procés de reformulació del canal. Si vostè dirigís el canal, què proposaria?
Quan tens a la teva responsabilitat diners públics has de tenir una mirada molt més àmplia i global. L’objectiu d’audiència no ha de ser la prioritat, Esport3 hauria d’oferir molts més continguts poliesportius. Voler emetre continguts (com Un dia de partit, on tres o quatre persones comenten el partit del Barça en directe) quan no tens imatges del duel és un error (ho havia fet Teledeporte en una altra etapa anterior), i de retruc perds l’oportunitat de fidelitzar un altre públic que també li agrada l’esport.

“Les cadenes televisives associades a clubs esportius –com era el cas de Barça TV– són molt poc periodístiques”

Vostè és un professional amb l’ADN TVE Catalunya. Per què l’ens televisiu espanyol ha viscut sempre a l’ombra de 3Cat?
TVE Catalunya té la història, i 3Cat ha sabut connectar millor amb l’audiència. Fent autocrítica, crec que ens ha faltat explicar i promocionar millor el producte que fem, que és molt bo.

Aquesta tendència pot canviar?
No sé si és necessari que canviï. Tothom té el seu paper, que és diferent. En el cas de RTVE Catalunya, la prioritat és dissenyar nous formats, experimentar i difondre continguts a cadenes de tot l’Estat. En tot cas, en l’ecosistema comunicatiu català, som complementaris.

L’estiu passat va desaparèixer Barça TV. Què aportava en l’ecosistema comunicatiu esportiu?
Les cadenes televisives associades a clubs esportius –com era el cas de Barça TV– són molt poc periodístiques. La prioritat que tenen és acontentar la massa social, i mantenir-los engrescats, especialment en tertúlies i en recordar les gestes esportives. Mantenir una televisió és un cost alt, i possiblement amb un bon treball a través de les xarxes socials és suficient per informar els socis i aficionats.

La informació associada als clubs esportius d’elit s’ha bunqueritzat?
En la meva etapa com a periodista seguint la informació del Barça, cada mitjà elaborava continguts diferents. Avui no és així, tots els mitjans expliquem el mateix. La bunquerització dels clubs limita l’accés a la informació. El periodisme hi està perdent, i em preocupa. Això està passant especialment en el futbol; el meu desig és que no acabi passant en la resta d’esports.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram