Carmina Crusafon Baqués (Sabadell, 1970) és vicepresidenta quarta de l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC) i secretària del patronat de la Fundació .cat. doctorada en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona, també compta amb una Diplomatura d’Estudis Avançats en Estudis Europeus per la Universitat de París 8, i un Postgrau en Relacions Internacionals per la Universitat de Barcelona. La seva recerca està especialitzada en temes d’estructura de l’ecosistema mediàtic digital (global i supranacional), en polítiques de comunicació (Unió Europea i Amèrica Llatina), en models de negoci periodístic i en la premsa de proximitat. Ha estat investigadora visitant en universitats de Gran Bretanya, Estats Units i Bèlgica. Compta amb experiència professional en el sector audiovisual (Media Park) i en consultoria en comunicació estratègica i corporativa. Actualment és professora agregada del Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació de la UAB. A Comunicació 21, Crusafon aborda l’estratègia de l’AMIC des d’una mirada internacional.

Com sorgeix la iniciativa d’impulsar el Premi Internacional AMIC Mitjans de Proximitat?
La iniciativa sorgeix de la voluntat de promoure a escala internacional una singularitat dels territoris de parla catalana: la realitat d’una presència molt important de la premsa de proximitat. Aquest fet que ens caracteritza també està present en altres parts del planeta, i el premi el que vol és distingir aquells mitjans de proximitat que són rellevants en les seves comunitats. Alhora vol posar en valor la figura de l’editor local i emfatitzar la funció que té en el desenvolupament dels espais locals.

El premi té la vocació d’estar sempre amb una mirada posada al món?
El premi té tres categories que volen destacar a mitjans de diferents àrees geogràfiques. Dues d’elles, la internacional i la de la Unió Europea, volen identificar exemples de mitjans de proximitat que són rellevants en altres països i que alhora poden servir per tenir noves mirades sobre el negoci de la comunicació local. Es tracta d’identificar casos interessants dins de la UE i de la resta del món.

Quins han estat els requisits que han estat determinants en l’elecció de les propostes guanyadores?
Tenim una xarxa d’observadors internacionals, que agrupa professionals i acadèmics, que coneixen molt bé els mitjans dels seus països. Ells són els encarregats de fer-nos arribar diferents nominacions de mitjans de proximitat que destaquen en el seu territori pel seu model de negoci, el seu impacte en la comunitat i per preservar el periodisme local.

“La voluntat de l’AMIC és establir acords internacionals amb associacions d’altres països per poder compartir experiències davant els reptes que planteja l’ecosistema digital”

Outlier Media, de Detroit (EUA), ha estat el guanyador en la categoria internacional. Què ha valorat el jurat?
Ha valorat diferents elements: el seu periodisme de servei que dona resposta a les necessitats de les comunitats menys ateses de la ciutat de Detroit; el seu model de negoci i estructura s’ha transformat passant de ser una start-up fins a la consolidació d’una redacció amb 17 professionals, sota un lideratge femení i sent una mostra d’integració de diferents perfils professionals de gran diversitat.

I des del punt de vista periodístic?
Outlier Media ha desenvolupat un model molt proper amb la seva audiència i publica informacions molt rellevants per a la seva comunitat. A més, el seu producte digital és de qualitat i té bon disseny. Tot i ser un model de mitjà de proximitat non-profit, la seva experiència i el seu creixement ens permeten identificar noves maneres de fer periodisme de proximitat amb compromís i col·laboració comunitària, i alhora garantir qualitat informativa. Clarament, en un entorn complicat com el que està vivint la premsa de proximitat als Estats Units, Outlier Media és un cas d’èxit que s’ha de celebrar i premiar.

I del guanyador de la Unió Europea, Der Nordschleswiger, què en destaques?
El premi de la categoria de la Unió Europea s’ha concedit a Der Nordschleswiger, un mitjà danès que es publica en llengua alemanya. És un exemple magnífic per veure com un mitjà local en paper es transforma completament al digital i, no només aconsegueix mantenir la seva audiència, sinó incrementar-la amb públic jove i alhora tenir impacte més enllà de la seva comunitat lingüística alemanya. S’ha convertit en una font de referència a la regió. El seu cas demostra el potencial de les redaccions locals petites per consolidar-se en l’època digital a través de la innovació i un compromís profund amb la seva comunitat.

I el guanyador de la categoria de llengua catalana, ens pot donar alguna pista?
[Somriu] Haurem d’esperar uns dies! El premiat català s’anunciarà durant la cerimònia dels premis prevista per al pròxim 19 de març a La Pedrera de Barcelona.

L’acte a qui s’adreça?
Està obert als editors locals, els professionals de la comunicació, periodistes, experts i acadèmics, prèvia inscripció al portal web del premi, perquè l’aforament a La Pedrera és limitat. Vol convertir-se en la referència de la premsa de proximitat per destacar la feina dels editors locals i la seva importància en les nostres societats democràtiques com a motor de l’activitat i de la cohesió de les comunitats, i referència d’informació per a la ciutadania.

“De les experiències internacionals aprendrem com establir vincles amb les diferents comunitats i com arribar a noves audiències”

A banda del lliurament de premis, l’AMIC promou una jornada en què s’hi han programat ponències de figures rellevants de mitjans de proximitat a l’exterior. És una oportunitat per conèixer de primera mà casos d’èxit?
L’acte comptarà amb tres convidats que ens explicaran la situació de la premsa de proximitat en tres països de referència. Dels Estats Units, ens acompanyarà Neil Chase, membre de la junta de LION Publishers, l’associació de referència en premsa de proximitat, i ens parlarà del model sostenible que estan desenvolupant entre els seus associats. Del Regne Unit vindrà Jason Gibbins, director del projecte Local News Partnerships de la BBC, i ens farà cinc cèntims de com està funcionant aquest acord que la corporació britànica té amb diferents mitjans local per donar cobertura informativa a tot el territori de la Gran Bretanya. Del nostre país veí, França, Aurélie Rosseau, presidenta del Festival de l’Info Locale, ens presentarà la situació dels mitjans locals francesos. Amb ells podrem fer-nos una imatge de conjunt del que està passant més enllà de les nostres fronteres.

Què en podem aprendre els mitjans de proximitat catalans de les capçaleres internacionals?
De les experiències internacionals, podem aprendre diferents coses: en l’àmbit de negoci, idees i fórmules per generar ingressos i per consolidar aliances i acords amb anunciants i empreses; en impacte social, com establir vincles amb les diferents comunitats i com arribar a noves audiències, especialment aquelles que van orientades cap als més joves; des del punt de vista periodístic, com elaborar informació local de qualitat, que sigui rellevant per a la ciutadania, i que respongui a les necessitats i interessos. Tot i que de vegades els contextos són molt diferents, tots els casos poden aportar noves mirades o maneres de fer que poden inspirar els nostres mitjans.

El premi vol promoure la creació d’ecosistemes de treball col·laboratius. Com es durà a terme?
La voluntat de l’AMIC és establir uns acords internacionals amb associacions d’altres països per poder col·laborar en projectes i per compartir experiències davant els reptes que planteja l’ecosistema digital. En aquest sentit, l’any passat ja es va signar un acord amb MIDAS, l’Associació Europea de Diaris en Llengües Minoritàries i Regionals. Enguany, ens plantegem explorar col·laboracions amb l’associació LION Publishers, que agrupa els principals mitjans digitals independents dels Estats Units.

Aquest premi no surt com un bolet. Des de fa anys que l’AMIC mira el món amb altres iniciatives. Quines?
Anteriorment, l’AMIC ja havia organitzat diferents jornades internacionals, així com el Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat i alhora participa també en projectes com el de l’Euroregió Joves i Europa verda.

Aquesta és la primera edició del Premi Internacional AMIC Mitjans de Proximitat. Quin recorregut tindrà?
Aquesta primera edició té com una doble voluntat: consolidar la xarxa d’observadors internacionals que ens han ajudat a identificar els mitjans nominats per ser candidats; i enfortir els vincles amb associacions internacionals. A partir d’aquí, l’objectiu és anar fent créixer la xarxa i així poder abastar el nombre més gran de països. I d’aquesta manera, poder identificar els casos d’èxit i els exemples que poden ser més útils pels nostres mitjans.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram