Dídac Boza (Sevilla, 1964) és periodista i coordina juntament amb Anna Murgadas l’espai radiofònic Obert x Vacances, que s’emet per a una cinquantena d’emissores a través de La Xarxa. El magazín s’emet de dilluns a divendres (de 9 a 11 h) presentat per Carles Carvajal, de Badalona Comunicació. Forjat en l’autoaprenentatge, Bouza acumula una llarga trajectòria a la ràdio. Des del seus inicis a Ràdio Calella i Gramanet Ràdio, passant per la desapareguda Cadena 13, Ràdio Barcelona i amb una etapa laboral a Madrid (Cadena SER i Onda Cero). De tornada a Catalunya, va incorporar-se al departament de premsa de l’Ajuntament de Barcelona, i des de 2006 treballa a la XAL. Actualment també dirigeix Ràdio Hostafrancs, emissora comunitària de Barcelona. A Comunicació 21, Bouza reafirma l’aposta del format de La Xarxa pel periodisme de proximitat.

Segona temporada d’Obert x Vacances. Què recolliu de la primera?
La primera va ser una temporada complexa, tenint en compte que l’inici de la pandèmia era molt recent i molt pitjor que avui. I alhora, que el programa es va cuinar amb molt menys temps. Però, així i tot, va ser un producte que va encaixar molt bé dins la programació. Un programa coral que manté el mateix presentador i que es basa en un treball en equip; és a dir, 50 ràdios locals juntes fent pinya.

Prova d’això és la menció de qualitat que va rebre el programa en els Premis Ràdio Associació de Catalunya.
Sí, va ser un premi que va merèixer l’equip que va treballar-hi la temporada passada. Com que la fórmula és bona, hi haurà continuïtat. L’Obert x Vacances aporta una gran riquesa al català per la confluència dels diferents dialectes del territori. És una responsabilitat compartida, un espai amb l’ADN La Xarxa.

La Xarxa té clara la fórmula de l’estiu i que calca a la ràdio i a la televisió.
Sí, i és així perquè als matins hi predomina la ràdio i a les tardes la televisió, que enguany ha fet l’aposta amb A la fresca. És un format que s’hi assembla i que potencia l’ADN La Xarxa; és a dir, mitjans de qualitat del territori units en un mateix programa, sigui de ràdio o de televisió.

Què proposa Obert x Vacances?
És un magazín que combina l’actualitat, l’entreteniment, el directe i la divulgació. És la mirada de proximitat de La Xarxa que explica, des del territori, històries i fets que interessen a qualsevol oient de Catalunya. És un model que no és nou per a La Xarxa, que ja ha fet en altres ocasions tant en format televisiu i radiofònic. El canvi principal respecte a l’any passat és l’aposta pels directes al carrer. Considerem que l’estiu és un bon moment per treballar des de l’exterior.

Segona temporada i seguim en pandèmia.
Les vacunes han obert una gran escletxa d’esperança i van permetent reactivar activitats, però cal ser molt i molt prudent, perquè els contagis estan essent aquests dies l’altra cara de la moneda. En la temporada anterior, la pandèmia ens va limitar moltíssim a l’hora de fer directes, i esperem que aquest estiu tendeixi a normalitzar-se tot plegat. Nosaltres volem ser optimistes, tant com es pugui.

“L’Obert x Vacances és una alternativa a l’oferta televisiva i tot un repte connectar cada dia amb una quinzena de punts diferents del país”

Les emissores petites tampoc fan vacances?
Una proposta com Obert x Vacances és una bona alternativa, tenint en compte que l’estiu és una època en què els treballadors han de fer vacances. Així, amb un producte cuinat en equip i de qualitat fa que sigui una oportunitat per a elles, que amb menys recursos seria impossible oferir una programació estable en aquesta època de l’any. Amb aquest format ens ajudem conjuntament.

Des de la teva posició de coordinació, quina és la tria de continguts?
Els continguts van lligats a l’actualitat. Hi seran presents des de l’evolució de la pandèmia o l’increment dels incendis forestals. Pel que fa a la dinàmica de l’equip, totes les emissores que en formen part llancen les seves propostes a una emissora de referència territorial. Els continguts tenen com a prioritat que siguin de proximitat, però no necessàriament localistes.

Sou la contraoferta de les grans emissores del país?
La voluntat de La Xarxa no és la de competir. L’Obert x Vacances és una alternativa a l’oferta televisiva i tot un repte connectar cada dia amb una quinzena de punts diferents del país.

Quina mirada hi posa l’Obert x Vacances a les xarxes socials i al consum a la carta?
Som conscients que des de fa un temps el consum de la ràdio també hi té un lloc a la carta o per streaming. En aquest sentit, Ràdio Ciutat de Tarragona s’encarregarà d’enfortir l’explotació a les xarxes socials i a la carta. És una emissora que té una llarga experiència en aquests àmbits i que reforçaran els continguts més enllà de la durada del programa.