Foto: Comunicació 21

Elena Busquets (Barcelona, 1992) és des de finals de l’any passat la directora de VIA Empresa, del grup Totmedia. Graduada en Periodisme a la UIC Barcelona, va treballar a Mundo Deportivo i MouTV, i va col·laborar amb els informatius de Ràdio Cornellà. A Comunicació 21, Busquets reivindica els continguts elaborats amb enginy i a foc lent per fer front al factor immediatesa que viu actualment el periodisme en l’aparador digital.

Aterres al periodisme, però sempre amb una mirada en el sector econòmic.
Per a mi, parlar de l’economia i del mercat immobiliari és el reflex d’una societat que produeix, que viu i que fa. Parlar de societat m’agrada, però parlar d’una societat que es desperta ben d’hora i posa tot els seus esforços per aconseguir els seus objectius, innova, produeix i fa créixer el seu país, m’encanta.

Quina mirada tenies de VIA Empresa abans de treballar-hi?
Amb VIA Empresa treballava des de Forcadell, els enviava informes. Després vaig ser mare i amb la maternitat vaig decidir acabar la meva experiència a Forcadell, que havia sigut de quatre anys, i vaig començar com a freelance a VIA Empresa per unes hores. Més endavant vaig aconseguir entrar a l’equip a jornada completa.

Has passat de ser freelance a ser la directora de VIA Empresa en només dos anys.
[Somriu] Sí, ha estat una carrera que no me l’esperava, i he de reconèixer que el càrrec em generava cert vertigen, i també il·lusió. És un projecte que hi crec moltíssim, i a més tinc la sort d’estar molt ben acompanyada per un equip meravellós i amb qui m’ho passo molt bé.

Té algun valor que siguis dona i directora a la vegada?
Té tot el valor i no en té cap. Recordo que un amic em va felicitar dient-me que havia trencat el sostre de vidre, i va ser una reflexió que em va agradar molt. Quan mires la taxa de dones que estan en càrrecs directius, és petita, per tant, ho valoro molt i em sento molt afortunada. Ara bé, si veiem la trajectòria de VIA Empresa, no és res extraordinari: de quatre directors, tres han estat dones.

“La batalla que tenen molts mitjans amb el SEO no la comprem”

Quin és el llegat que va deixar Víctor Costa?
D’en Víctor he après moltes coses, però en destaco dues: la seva manera de tractar les persones, tant l’equip com la gent de fora, i les relacions públiques amb el teixit i tots els seus agents. Aquest és un llegat que comparteixo, que tinc molt present i que intento que no es perdi.

L’especialització en economia és un valor afegit a l’hora de liderar VIA Empresa?
La xarxa de VIA Empresa compta amb un seguit de col·laboradors (des d’economistes, periodistes especialitzats i d’altres que no), però és necessari que els periodistes que estem explicant l’economia i l’empresa entenguem també de què estem parlant, cosa que no passa sempre.

I aquells qui no tinguin l’especialització?
Hi ha associacions com l’APIEC (Associació de Periodistes d’Informació Econòmica de Catalunya) que ens donen formacions sobre com entendre què és una auditoria, el sistema de finançament autonòmic o temàtica relacionada amb els bancs. Crec que és molt important especialitzar-te. Una mirada inquieta i les ganes d’aprendre constantment et poden donar aquesta especialització, que és necessària.

Foto: Comunicació 21

Sovint es diu que l’economia és avorrida. Quin és el perfil de lector de VIA Empresa?
No és així, l’economia és molt sexi! [riu] El lector de VIA Empresa, tant en masculí com en femení, ve de moltes professions, no només és el directiu o l’empresari, és de tots els agents i entitats econòmiques. En l’imaginari col·lectiu sempre pensem en un home d’entre 50 i 60 anys, i no és així, hi ha molts perfils. De fet, cada cop estem arrelant més públic jove.

VIA Empresa és una capçalera temàtica i especialitzada. Jugueu en desavantatge amb els mitjans generalistes?
No, crec que no. El nostre lector és molt selectiu, sentim orgull de tenir aquesta especialització. A més, pot informar-se amb VIA Empresa i també amb un altre mitjà generalista. A Catalunya hi hauria d’haver més mitjans temàtics, fins i tot, de premsa rosa.

Què aporten verticals com Tot Economia i On Economia?
Que apareguin nous verticals econòmics és positiu. VIA Empresa va apostar per un model que ha demostrat que és atractiu i que té recorregut en un mercat on fins aleshores no hi havia res més. Que hi hagi noves capçaleres, encara que siguin verticals, vol dir que ho has fet bé. Així com nosaltres hem necessitat un temps per consolidar-nos, ells també necessitaran fer el seu camí. Els desitjo el millor, a molts dels periodistes que hi treballen me’ls estimo molt i els llegeixo. I potser ells tenen un altre estil, se centren en una altra informació.

“No hi ha espai per aquelles capçaleres que collen els seus periodistes amb sous precaris”

En els darrers deu anys han aparegut una munió de capçaleres digitals en català. Hi ha espai per a totes?
L’interès del lector hi és, però no sé si hi haurà recursos econòmics per a tothom. Trobar aquests recursos, majoritàriament de caràcter públic, pot determinar el recorregut de cada capçalera. Ara bé, no hi ha espai per aquelles capçaleres que collen els seus periodistes amb sous precaris.

VIA Empresa va néixer en format digital. L’edició en paper és sobre la taula?
No, l’ús del paper serà excepcional, per editar algun llibre. Som un portal exclusivament digital, i la nostra mirada és endavant. Per això, anirem abans cap a altres formats, com el pòdcast o el contingut audiovisual. Tant de bo puguem donar-vos notícies al respecte aquest mateix 2023.

Teniu una versió en català i en castellà. Us heu plantejat una versió en anglès?
Si mirem les xifres, un de cada deu lectors ens llegeix en castellà. La versió en català és la que acumula més lectures. Pel que fa a l’anglès, hem publicat articles que es traduïen del català. D’entre tots els plans que tenim, aquest no hi és.

Foto: Comunicació 21

Què aporta la capçalera en l’aparador digital comunicatiu català?
VIA Empresa és un diari d’empresa i d’economia de Catalunya que parla en perspectiva catalana i explica l’economia catalana dins i fora. Ho explica d’una manera constructiva (que no vol dir positiva), pausada i donant un temps de reflexió i anàlisi.

Un dels distintius de VIA Empresa és l’ús del llenguatge, que convida a llegir.
Hi ha un llenguatge específic, que és el de l’economia, però el que té valor en el periodisme és la manera d’explicar l’actualitat i les històries. La batalla que tenen molts mitjans amb el SEO no la comprem. A VIA Empresa prioritzem un contingut amb gràcia, més elaborat i amb enginy.

“A Catalunya hi hauria d’haver més mitjans temàtics, fins i tot, de premsa rosa”

El contingut amb gràcia, més elaborat i amb enginy necessita temps. En un entorn digital, no us fa perdre el factor d’immediatesa?
A VIA Empresa treballem a dos ritmes. D’una banda, les peces d’actualitat, que has de fer amb certa rapidesa per publicar perquè succeeixen al moment, i de l’altra, els reportatges a foc lent. No es compra qualsevol titular, hi ha una revisió, i forma part de l’ADN de VIA Empresa. Google potser no ens ho premia, però els continguts que publiquem passen abans per un criteri editorial o periodístic, que no el del SEO.

Així i tot, les xifres són molt bones.
Sí, boníssimes. Crec que el que es premia és l’especialització, ja que tens un lector molt fidel a qui li interessen molt els teus continguts. Les dades s’expliquen per l’aposta de les newsletters. A primera hora del matí és el moment per a les grans obertures i l’aposta editorial del diari, i a la tarda, el que ha passat durant el dia, perquè l’economia té les seves hores punta.

Aquest mes d’abril VIA Empresa compleix 10 anys de vida.
És una ocasió fantàstica per celebrar i per posicionar encara més el diari. Estem en el moment més dolç, sumant audiències rècord. El març vam tornar a superar-nos amb 240.000 usuaris únics al mes. Els deu anys són l’etapa d’expansió territorial, i en vindrà més, com València, però també d’expansió d’audiències, de fusions i de noves seccions.

Com ho celebrareu?
Estem fent un llibre monogràfic en format revista on parlem dels deu anys de trajectòria i hem entrevistat persones que estan al capdavant de motors econòmics de Catalunya; hi ha articles d’opinió de col·laboradors i economistes molt destacats, i és un reflex de VIA Empresa. A més, l’11 de maig és previst un acte de commemoració, i altres activitats previstes durant tot aquest any.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram