Foto: Quim Torrent

Imanol Crespo (El Prat de Llobregat, 1988) és l’actual director-gerent d’El Prat Comunicació. Llicenciat en Periodisme per la UAB, va iniciar-se en la professió ben jove en mitjans de proximitat com ara El Prat Ràdio i Periòdic Delta. Després va fer la beca universitària de Ràdio Barcelona-Cadena SER, i posteriorment va treballar a Radio Marca i la revista El Llobregat com a director. El Prat Ràdio, que compleix 20 anys, ha estat guardonada recentment en els Premis de Comunicació Local 2022 per “la tasca duta a terme en els darrers anys en la producció de continguts diversos tractats de manera variada i assolint un gran nivell”. A Comunicació 21, Crespo reivindica el model de comunicació que s’ha desenvolupat a El Prat.

El Prat Comunicació s’ha convertit en l’aparador de la gestió pública de la comunicació de la ciutat.
El Prat Comunicació SL és l’empresa municipal de l’Ajuntament del Prat que gestiona tots els mitjans de comunicació de titularitat pública del Prat de Llobregat. En concret, la ràdio municipal elprat.ràdio, que emet de forma ininterrompuda des de 2002 al dial 91.6 de l’FM; la televisió digital elprat.tv, creada l’any 2008; el mitjà elprat.digital (2021), i la publicació municipal Revista El Prat.

Tot i l’efervescència de l’entorn digital, la ràdio a El Prat és el mitjà per excel·lència. Quina evolució ha tingut?
Neix el 2002, el dia de Sant Jordi, i des d’aleshores ha anat fent una evolució molt progressiva. Sempre amb una vocació molt oberta i participativa, ha estat capaç d’omplir una graella molt excepcional, molt comunitària amb temes d’interès i una gran quantitat de col·laboradors que se la senten seva.

Com s’ha integrat en la nova fórmula d’El Prat Comunicació?
La ràdio sempre ha estat el mitjà més arrelat de l’empresa, va ser el primer i potser el més estimat, però s’ha anat adaptant a les noves tendències, amb el seu propi espai web. En el creixement progressiu de l’empresa, es va assumir la revista i la tele sota un format de redacció integrada, i va ser un encert. I que sigui una televisió digital també ho va ser, enfocat en el futur a mitjà termini que ara és el nostre present.

Quin moment viu la ràdio a El Prat?
Ara estem enfortint-nos i ens trobem en una etapa de modernització dels mitjans, tenint el nostre espai web modern i gràficament atractiu, adaptat al consum de pòdcast i de ràdio a la carta. I multipliquem els nostres canals de distribució, som una de les primeres ràdios locals de tot l’Estat espanyol a estar presents tant als principals assistents de veu com en altres dispositius intel·ligents.

I la programació de la ràdio?
El fet de tenir programació pròpia durant tot el dia ens permet ser molt selectius amb els projectes que incorporem, i hem incorporat una programació especialitzada de qualitat. Aquests programes enriqueixen i complementen la programació pròpia dels nostres professionals. Tenim un magazín matinal, el Planeta Prat, de quatre hores diàries, vint hores setmanals, que és molt excepcional; l’equip d’informatius és qui millor coneix l’actualitat del territori; i a més, El Prat Esports i les seves retransmissions esportives que també són un dels nostres pilars, possiblement som una de les ràdios de Catalunya que més viatja amb els equips fora de la ciutat.

Com s’ha gestionat la pandèmia des d’El Prat Comunicació?
Va ser un temps molt complex. Per primera vegada en la història de la ràdio vam haver de centrar tots els nostres esforços en la part informativa i garantir la informació de servei. Vam treballar per transmetre tota la informació contrastada i verificada en un moment de moltes incerteses, vam fer cavis en la programació per garantir la informació i la seguretat de l’equip. Vam implementar eines de teletreball d’emergència, i vam aprendre molt. D’aquesta dificultat hem pogut treure una oportunitat i un aprenentatge que segurament ens ha fet millors.

“Som una de les primeres ràdios locals de tot l’Estat espanyol a estar presents tant als principals assistents de veu com en altres dispositius intel·ligents”

La pandèmia ha fet més necessari el periodisme de proximitat?
Absolutament, perquè en el moment en què tothom esperava informació, la premsa de proximitat hem tingut un paper molt important. I encara que sembli una obvietat, amb les fake news i en aquest context d’infoxicació, els mitjans públics som una garantia de rigor, de professionalitat, de contrastar les informacions. No era fàcil, tothom volia ser el primer a donar la informació a la ciutadania, i nosaltres teníem el punt de prudència de contrastar-ho tot i voler fer-ho bé. L’equip de professionals de la casa ha fet una feina brutal.

El Prat Ràdio acaba de bufar 20 espelmes. I hi ha novetats.
Després de dos anys sense celebrar el nostre tradicional sopar d’aniversari, hem tornat aquest any que ha coincidit amb el 20è aniversari. També vam aprofitar per presentar una nova proposta d’identitat corporativa, ho hem renovat tot! Així hem guanyat transparència i modernitzant aquests elements gràfics.

Com viu la ciutat l’esperit de la ràdio, hi està connectada?
Tots fem esforços per no tenir dependència de l’FM tradicional. I les dades d’audiència ens donen la raó, estem en la corba verda, en un moment en què la ràdio generalista té una tendència a la baixa.

Com ho heu fet?
Fent un treball de formigueta, sent curosos amb el contingut, sent participatius i oberts, sortint de l’estudi al carrer, i tenint la mirada metropolitana, no només del Prat. Els nostres esforços han de servir per aportar valor afegit, que és el que ens donarà la diferència amb què atraurem la ciutadania i fidelitzar-la.

“En aquest context d’infoxicació, els mitjans públics som una garantia de rigor”

Quin és el full de ruta per als pròxims anys?
Tenim clar que continuarem treballant en la modernització dels mitjans i estant oberts a qualsevol canvi, perquè tot canvia molt de pressa. Si fem l’esforç de posar el contingut al centre, hem de trencar fronteres entre els mitjans, calen més sinergies. No ser tan romàntics per aportar noves propostes, sense por. Hem d’estar pendents dels canvis constants, captar les possibilitats que hi hagi, perquè si no deixarem de ser atractius.

La Xarxa és el paraigua del món comunicatiu de proximitat. Al Prat no en sou l’excepció.
Només tinc paraules positives, més enllà de la darrera distinció rebuda. La relació és molt positiva, perquè ens permet aquesta mirada metropolitana que dèiem abans i fer coses que sols seria impossible. Gràcies a ells estem fent un magazín territorial excepcional amb ràdios del quart cinturó. Realitats molt diferents oferint un producte que no es troba enlloc més a Catalunya. I puc avançar-vos que el magazín d’estiu de La Xarxa s’emetrà, aquest any, des dels nostres estudis del Prat.