Joel Parera (Granollers, 1981) és tècnic de so de Ràdio Corbera. Format a Micro Obert, va iniciar-se a treballar com a tècnic de so en la mateixa acadèmia. Després va treballar en diversos programes a Onda Rambla, Onda Cero i RNE. En la seva darrera etapa lidera l’espai Viatge electrònic, que s’emet a Ràdio Granollers, Ràdio Caldes i Ràdio Corbera. Des d’aquest mes de març, Ràdio Corbera ha iniciat una nova etapa amb el repte de dinamitzar-la i convertir-la en un mitjà referent del municipi. A Comunicació 21, Parera exposa el nou projecte radiofònic i com està responent la ciutadania.

Ràdio Corbera ha començat una nova etapa després d’una dècada pràcticament inactiva.
Sí, aquesta emissora la van impulsar dos germans de Corbera de Llobregat l’any 1984, i posteriorment va passar a ser de titularitat municipal. Després d’uns anys de programació més o menys continuada, en la darrera dècada la ràdio ha actuat de fil musical amb una publicitat institucional caducada, fins ara era una ràdio sense ànima.

Com sorgeix la proposta de reinventar la ràdio municipal de Corbera?
És una proposta de Jordi Bru, que actualment gestiona la comunicació de l’Ajuntament de Corbera. Té una llarga experiència com a creador i realitzador de formats radiofònics. Ja va fer un intent a Corbera, l’any 2011, però en aquella ocasió només va tenir una durada de sis mesos. Ara ha rebut el vistiplau de l’Ajuntament per tornar-la a dinamitzar.

Què us heu trobat?
D’entrada, unes instal·lacions força antiquades i uns mitjans tècnics força caducs. Però ja sabíem el que ens trobaríem. És lògic després de tant de temps d’inactivitat. Estem reinventant Ràdio Corbera perquè sigui audible i participativa, i que la gent del poble se’n senti orgullosa i, sobretot, feta per la gent del poble.

Quins són els primers passos a seguir?
N’hi ha diversos. D’una banda, donar a conèixer a les entitats i als comerços del municipi que hi ha un projecte de ràdio, que vol ser un altaveu i que ho vol fer amb la participació de tothom. En aquest sentit, hem iniciat una campanya de captació de col·laboradors per començar a engreixar la programació. Després de Setmana Santa, tenim la intenció d’emetre un informatiu propi.

Com és avui la programació de Ràdio Corbera?
En aquest primer mes, la ràdio ha passat de ser un fil musical a posar-hi continguts; majoritàriament la graella la complementen els programes que emet La Xarxa. Aquest ha estat el primer pas. A més, comptem amb alguns programes de producció pròpia i alguns compartits amb altres emissores de ràdio.

“Estem reinventant Ràdio Corbera perquè sigui audible i participativa”

Quan podreu comptar amb una programació consolidada?
En aquests primers tres mesos –des d’ara fins a l’estiu–, hem de posar les bases de la nova programació que esperem que estigui consolidada al setembre, amb l’inici de la nova temporada radiofònica. Però fins aleshores no ens estarem de braços plegats. Per Sant Jordi tenim previst fer una programació especial.

El full de ruta passa per incrementar la plantilla de treballadors?
Avui no és una prioritat, perquè estem començant de zero. Ara l’objectiu és oferir una altra manera de gestionar una emissora. I amb això no vull dir que abans es gestionés pitjor, però sí que volem fer-ho diferent. Que creixi la plantilla voldrà dir que el projecte comença a prendre forma.

Ràdio Corbera es va posar en marxa el 1984. La ràdio ha avançat moltíssim, fruit dels avenços tecnològics. Com es pot reinventar una ràdio, avui?
Avui és més senzill posar en marxa una ràdio que fa 40 anys. I fins i tot, la podries fer des de casa! Ara bé, amb els avenços tecnològics no n’hi ha prou. Cal nodrir i omplir de contingut una programació, cosa que necessites l’aportació de la gent. Aquí és ens on situem ara a Corbera.

Com està rebent la ciutadania aquest nou impuls de la ràdio?
Estem molt satisfets amb la rebuda. El més repetit per la gent és que ara la ràdio sona, que té sentit. Fins i tot ja hi ha una entitat esportiva que s’ha compromès a elaborar un programa, que ben aviat en farem una prova pilot. Aquest és un exemple que ens demostra allò que volem: que la gent hi participi i se la faci seva. Volem estar connectats a tothom.

Quin estímul té una ràdio municipal, avui?
En té molts! I prova d’això és que, cada cop més, aquells qui estimem la ràdio estem disposats a posar el nostre gra de sorra en un projecte de ràdio municipal més que no pas en un de generalista. Avui les generalistes depenen molt més de l’estrella de torn, de les audiències i dels ingressos publicitaris. Crec que s’està tornant a l’època d’escoltar més els continguts de les emissores de proximitat, com va passar fa 40 anys.