Jordi Martínez (Tarragona, 1976) és llicenciat en Dret i, després d’aficionar-se a la ràdio, va convertir-se en el director de Constantí Ràdio, una emissora que tot just acaba de complir els 25 anys de vida. En aquest primer quart de segle, la ràdio municipal de Constantí ha assumit els canvis tecnològics amb empenta, ha fet créixer la seva audiència i s’ha apropat a tots els segments de població. En el seu millor moment, Constantí Ràdio està consolidada i Jordi Martínez explica a Comunicació 21 cap a on s’encamina per millorar, encara més, el seu arrelament al poble.

Et va costar fer el pas de dedicar-te al Dret i tenir la ràdio com un hobby a convertir-ho en la teva feina?
No, perquè realment no m’ho vaig ni pensar. La comunicació des de sempre m’havia agradat molt. El fet de col·laborar amb una ràdio m’apassionava, i al principi em vaig plantejar, sobretot a nivell econòmic, què passaria si m’hi dedicava professionalment, però fer la feina que t’agrada no és comparable a res. A més, tampoc gaudia gaire de l’àmbit jurídic, així que en el fons em va anar bé.

Com arribeu als 25 anys de Ràdio Constantí?
En un molt bon moment, perquè hi ha hagut diferents etapes i vam començar amb uns mitjans molt precaris, però actualment és un dels millors moments en què està la ràdio.

Per què?
Per l’evolució que ha tingut, tant des de l’àmbit tècnic com de programació i continguts, i per com ens hem anat adaptant a tots els canvis que s’han anat donant.

Quin ha estat el salt més gros que heu fet?
En els últims anys, el més significatiu ha estat el pas al digital, però pel que fa a mitjans tècnics, vam començar en un habitacle molt petit a les golfes de l’Ajuntament. Els primers cinc anys van ser de precarietat, però el 2004 ens vam canviar a un altre edifici que té algunes mancances que esperem resoldre en un futur.

Com heu evolucionat pel que fa als continguts?
A l’inici eren en formats més amateurs, però ara hem aconseguit una programació molt variada, amb col·laboradors que són professionals de molt àmbits, i tenim un ventall ampli de continguts. El més important és que hem consolidat la ràdio com a element de cohesió social i de dinamització cultural.

Què vols dir amb això?
El que és important per a nosaltres és que el teixit d’entitats i associacions ens ubiqui com a element important a l’hora de ser un altaveu per difondre les seves activitats. Per això, ens hem convertit en un element imprescindible a l’hora de situar la difusió de totes les activitats que es fan al municipi. Aquesta referència informativa ara es complementa amb la capacitat de tenir col·laboració directa amb les entitats i amb les escoles, l’institut, els centres de salut i de gent gran, i la resta de serveis municipals.

Constantí Ràdio ha fet 25 anys [foto: cedida].

Veient aquest lligam tan estret, com es reflecteix a la programació?
La nostra programació té quatre eixos: la informació local, la participació ciutadana, la cultura i l’entreteniment. Som dues persones en plantilla i la resta són col·laboradors, que hi són de manera voluntària i altruista, que tenen el seu programa de temàtiques molt variades.

Aquesta temporada hi heu afegit novetats?
Sí. Un dels nostres objectius era apropar-nos al públic jove amb continguts que els arribi i amb què es poguessin identificar, així que hi hem donat cabuda en la nostra programació. Tenim un programa en col·laboració amb els joves de l’institut sobre temes interessants per a ells, i també hem donat cabuda al col·lectiu LGTBIQ+ amb un programa que difon els continguts que interessen al col·lectiu.

Heu assolit aquest objectiu que us havíeu establert?
Crec que sí. Portem poc temps, però veiem un feedback molt important, sobretot amb el programa Salvatge, perquè hem arribat a un segment que no havíem assolit. I amb els joves de l’institut hem buscat un win-win per a les dues parts, perquè la ràdio fos una eina per al seu projecte educatiu i perquè nosaltres cobríssim la demanda d’utilitzar un llenguatge amb què s’identifiquin els joves i els adolescents.

Com conviviu amb les xarxes socials?
La forma de consumir ràdio avui en dia ha canviat molt i ens hi hem adaptat, però seguim amb l’emissió FM i uns continguts com els informatius a la mateixa hora, perquè hi ha un sector de la nostra audiència que té aquesta referència. Pel que fa a les xarxes socials, des de fa uns sis anys ens hi hem posat de ple per tenir una presència activa, i les dues últimes temporades ens hi hem posat de valent per tenir pòdcast.

De quina manera?
Aquesta temporada, com a novetat, hem fet un infopòdcast que només distribuïm a través de les xarxes socials, tenim uns subscriptors que cada setmana el reben al seu telèfon mòbil, i té una durada d’uns tres minuts sobre l’actualitat local.

Ha costat que tingueu subscriptors?
Estem treballant-hi, ara en tenim uns 100, i encara tenim marge per créixer. La nostra audiència estava molt acostumada a la ràdio tradicional i tot això de subscriure’s feia mandra, però ens mantenim en els 100.

“És més important que mai reivindicar el paper dels mitjans de comunicació de proximitat”

Heu presentat més novetats, enguany?
Sí, s’emmarquen en el 25è aniversari i han començat el mes de febrer. Una d’elles és un programa de memòries dels 25 anys, que es diu En sintonia amb tu, i tindrà diferents capítols dedicats a les persones i programes que han format part de la història. L’altra novetat, que era una assignatura pendent, era apropar-nos a l’Associació d’Amics del Teatre de Constantí, que es diu Les Forques Teatre. No trobàvem la fórmula i era un objectiu dels nostres 25 anys.

I l’heu trobada?
Sí! Serà una radionovel·la que tindrà una durada de vuit capítols d’una mitja hora on vindran els components de Les Forques Teatre a interpretar la novel·la I aleshores no en quedà cap, d’Agatha Christie.

També heu presentat un documental en el 25è aniversari.
Sí, no és pròpiament un programa de ràdio, però ens feia molta il·lusió. Volíem fer-nos un homenatge a nosaltres mateixos i a totes les persones que hi han col·laborat, i és un documental del qual estem molt orgullosos, ha tingut una molt bon acollida, amb unes 300 visualitzacions en només deu dies.

Cap a on vol encaminar-se Ràdio Constantí per excel·lir el moment en què es troba?
Crec que és més important que mai reivindicar el paper dels mitjans de comunicació de proximitat, els que posen en contacte les persones amb la seva realitat més propera. I penso que ara l’objectiu és adaptar-nos a totes les transformacions que s’estan donant i que tinguin aquesta presència en els nostres continguts. Aquesta és la línia en què estem treballant durant les últimes temporades. Com a emissora municipal no podem perdre de vista la digitalització ni com es consumeix avui la ràdio.

És el gran repte de les emissores locals?
Sí, aquest és un repte importantíssim, perquè la transformació és molt gran, i la manera en què es consumeix ràdio i quins continguts necessiten presència ha canviat, i hem d’estar-hi a l’alçada. Hem de ser un altaveu del que passa al municipi.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram