Jordi Masferrer Soler (Vic, 1975) és el CEO de Reclam Magazine, una empresa dedicada a l’edició de revistes gratuïtes comarcals. Des de 1988, Reclam Magazine és el gratuït d’oci i cultura a Catalunya, i és líder a les comarques d’Osona, el Ripollès, la Garrotxa, la Cerdanya, l’Alt Urgell i la Cerdanya francesa. Agafant el relleu familiar, Masferrer va estudiar Disseny i Creativitat a l’Escola d’Arts i Oficis de Vic i ara capitaneja la transformació digital d’una capçalera que suma 35 anys de recorregut. A Comunicació 21, anuncia l’expansió de la marca amb noves capçaleres arreu del país.

Reclam Magazine suma 35 anys d’existència, tot i que l’empresa familiar comença molt abans.
Sí, els orígens de Reclam els hem de situar l’any 1935 com a agència de publicitat, sent una de les més antigues del continent europeu. El meu avi (Ramon Masferrer) va iniciar-se en el treball de diapositives de vidre i feia anuncis en revistes. El meu pare (Josep Masferrer) va agafar el relleu i va evolucionar l’agència impulsant l’any 1988 Reclam Magazine, la primera capçalera gratuïta de la comarca d’Osona.

Quina rebuda va tenir la capçalera?
Aleshores una publicació gratuïta estava molt mal vista. El pare va estar molt encertat de trobar aquest nou format, es va convertir en una eina d’informació i en el nou cercador de comerciants de la comarca. Un cop va funcionar el producte vam expandir-ho cap a Osona, el Ripollès, la Cerdanya i la Garrotxa. Aquella expansió també va arribar a altres indrets del país, com Terrassa, Sabadell, Tarragona, Reus i Girona.

Aquesta expansió coincideix amb els anys d’esplendor de la premsa gratuïta a Catalunya.
Els anys 90 es va viure l’època de més esplendor, però a partir de la crisi econòmica de 2008, amb l’aposta digital i fins a la pandèmia, la premsa gratuïta es veu amb la necessitat de replantejar-s’ho tot per a sobreviure. Així és com vam canviar el nostre projecte de dalt a baix.

Aquesta és la teva aportació al projecte familiar com a integrant de la tercera generació?
Sí, va ser coincidint amb la pandèmia i el confinament. La nostra aposta valenta va consistir a modernitzar i actualitzar el producte, canviant el paper, el format, la maquetació i l’estil, tant pel que fa al disseny com als continguts, que giren al voltant de l’oci i la cultura a Catalunya.

Dos anys després, la nova fórmula està quallant?
Per descomptat. Aquesta aposta ens ha permès assolir dos objectius: ser líders en premsa gratuïta en els territoris on tenim cobertura geogràfica i apropar-nos al públic més jove, que acostuma a ser més reticent en el consum de premsa de paper i gratuïta, i que conviu gairebé exclusivament en l’entorn digital.

És allò de renovar-se o morir?
Així és. Actualment, les empreses de comunicació que no apostin per la innovació i el màrqueting tenen els dies comptats, no tindran recorregut. A banda, haurem de posar-hi tot l’enginy per atrapar el públic jove, que s’allunya del consum del paper. Aquest és el repte que tenim tots plegats si volem sobreviure.

“Catalunya té grans editors, hi ha capçaleres amb continguts de qualitat en català”

Com s’ha dut a terme aquesta consolidació i lideratge de Reclam Magazine al territori?
En aquests anys hem creat una xarxa de 3.300 punts de distribució amb més de 800 expositors situats als llocs més concorreguts dels diferents pobles i ciutats de les comarques d’Osona i el Ripollès, la Garrotxa, la Cerdanya, l’Alt Urgell i la Cerdanya francesa. Això ens ha donat molta visibilitat al carrer. Els continguts ens han fet més atractius.

Quines són les dades de consum que té actualment la capçalera?
Disposem d’un tiratge de 65.000 revistes, més de 10.000 subscriptors al nostre butlletí d’informació digital i una mitjana de 160.000 lectors per edició.

Quins són els reptes de Reclam Magazine per aquest 2023?
Anirem a contracorrent. El repte principal és obrir noves edicions a nous territoris de Catalunya. Concretament, un mínim de tres edicions més a la província de Girona i Barcelona. Per qüestions d’estratègia, no puc avançar res més.

Hi ha espai per a tothom?
Creiem que cal continuar apostant per una premsa gratuïta de qualitat. Hi ha mercat i territori, l’aposta és viable. Amb l’èxit i la consolidació al nostre territori, ens veiem amb la capacitat de continuar creixent. Perquè avui el mercat necessita productes de qualitat.

“Reclam Magazine obrirà un mínim de tres noves edicions el 2023”

Les empreses familiars actualment encara tenen recorregut en l’àmbit empresarial?
Sí, tenen molt recorregut. Però cal conèixer bé com funciona una empresa d’aquestes característiques, i sobretot en el moment del pas d’una generació a l’altra, que és el més complex. És un moment en el qual, pare i fill, han d’entendre el seu rol, fent-lo partícip del projecte.

L’empresa es converteix en el fil conductor de la vida en família.
En una empresa familiar sempre es parla de feina a casa, també durant les vacances. Els meus pares formaven part del projecte. He estat educat així, des de petit, quan començava a treballar-hi. He fet tots els papers de l’auca.

Quin valor té que un producte cuinat fora de l’òrbita barcelonina tingui èxit en el panorama comunicatiu català?
Hi ha bons professionals a tot el país, també més enllà de Barcelona. Reclam també és un exemple de capçalera de premsa gratuïta del mercat espanyol i europeu. Catalunya té grans editors, hi ha capçaleres amb continguts de qualitat en català. Gràcies a aquest esforç i juntament amb l’AMIC, la premsa gratuïta s’ha fet un lloc dins el panorama comunicatiu del país.

Quin paper juga l’AMIC?
L’AMIC és el nostre escut, ens protegeix davant de qualsevol diversificació comunicativa i ens assessora. És l’eina que ens permet arribar a les institucions i als grans comptes de publicitat. La seva tasca és imprescindible.