El podcast de laselva360 acaba de guanyar el Premi Carles Rahola de Comunicació Local en la categoria de millor informació digital. Una distinció que atorga la Demarcació de Girona del Col·legi de Periodistes i la Diputació de Girona. L’editor de laselva360 és Josep Lluís Vidal (Barcelona, 1977), a qui la ràdio l’ha acompanyat tota la vida. Ha treballat en emissores municipals de la comarca de la Selva i actualment és soci fundador de solucions360, on fa assessorament, consultoria i formació en comunicació i màrqueting online. Des d’El Centre–Eix de Negoci de Santa Coloma de Farners, solucions360 s’està fent un forat en l’ecosistema comunicatiu català replantejant la informació de proximitat i adaptant-la als nous sistemes d’informació. A Comunicació 21, Vidal aposta per integrar la informació de proximitat als nous sistemes de difusió.

El podcast diari d’actualitat comarcal de laselva360 havia estat nominat per segona vegada al Carles Rahola. A la segona, ha estat la vençuda.
[Riu] Sí, l’any passat vam ser finalistes i aquest cop hem aconseguit el premi. El podcast de laselva360 replanteja la informació de proximitat que s’adapta als nous sistemes d’informació. Aquest és el principal motiu pel qual vam rebre la distinció i és el que va acabar valorant el jurat del Carles Rahola.

No és la primera vegada que el podcast de laselva360 rep una distinció.
Així és. L’any passat també vaig rebre el premi a la innovació en la 20a edició dels Premis Ràdio Associació.

Per a aquells que no l’hagin escoltat mai, què ofereix el podcast de laselva360?
És un flaix informatiu que condensa les principals informacions d’àmbit comarcal en un arxiu d’àudio de dos minuts. Es complementa amb la informació meteorològica i que s’acomiada amb un fragment d’una cançó com a comiat. Es distribueix a través de missatgeria instantània, de dilluns a divendres, primera hora del matí. Actualment es pot rebre a través de Telegram així com de les plataformes iVoox i Spotify.

I quin és l’èxit del producte?
Que et dona la possibilitat de combinar la ràdio tradicional a través dels nous mecanismes de la informació. Aquesta manera és la que ens fa pioners. Es tracta d’un producte de curta durada i molt accessible per al consumidor, que només requereix una subscripció prèvia inicial. Així el podcast arriba directament al consumidor amb un avís al mòbil a primera hora del matí. Per tant, no cal fer ni l’esforç de buscar-lo. Fruit d’aquesta experiència, s’estableix un vincle amb aquells qui el consumeixen.

Quins continguts ofereix el podcast de laselva360?
És una pinzellada ràpida que condensa les principals informacions d’àmbit comarcal en un arxiu d’àudio de dos minuts. He de deixar clar que no és un breaking news, no és podcast d’última hora. Actualment hi ha més de 500 persones que consumeixen el podcast a través de la missatgeria instantània.

Com és el procés de cocció?
És relativament senzill. Es tracta d’elaborar els continguts, enregistrar els continguts i fer el muntatge com si es tractés de qualsevol gravació del tradicional butlletí d’informatius a la ràdio. Un cop enllestit el producte, ho programes a través del sistema que t’ofereixen les diferents plataformes.

Quan sorgeix la possibilitat d’apostar per aquest nou format de podcast?
Després de tota una vida vinculat amb la ràdio, amb l’aparició d’internet vaig descobrir un nou món comunicatiu. Així, vaig posar en marxa 360, un mitjà de comunicació que té la voluntat d’explicar tot allò que passa a les comarques del Maresme i la Selva a través dels digitals maresme360 i laselva360. Actualment, el projecte es troba en una fase de creixement en tots els sentits.

Aquest format de podcast respon a l’evolució de la ràdio convencional?
El podcast és un producte que està en auge ara però que fa temps que existeix. Gàcies a la millora de la tecnologia, sobretot amb l’esclat dels smartphones, ha contribuït a convertir el podcast en un format atractiu per als consumidors. És un producte que té molt recorregut, sobretot per a aquelles emissores municipals que es mantenen únicament en el format de ràdio convencional.

El podcast vindrà a rellevar la ràdio convencional?
Soc conscient que la tendència s’encamina a ser més minoritària perquè el consumidor cada cop més vol decidir quan, on i què vol escoltar. Així i tot, el concepte del podcast ha d’evolucionar més.

Tota una vida lligada a la ràdio.
M’hi dedico des de que tenia 12 anys, és la meva passió. He fet tot tipus de programes, des d’informatius a musicals passant per l’entreteniment, en diverses emissores de Girona i Barcelona. A Ràdio Marina, de Blanes, i Ràdio Sabadell, per posar només dos exemples. Soc un romàntic de la ràdio convencional, m’apassiona i dubto que acabi desapareixent tot i els nous formats que estan apareixent amb força.