Josep Maria Ponce (Premià de Mar, 1964) és l’editor de Tribuna Maresme, que enguany celebra el seu 20è aniversari. Ponce és l’ànima de la publicació des que va heretar diverses revistes de la comarca per convertir-se en una de les més longeves. Després d’un recorregut de 20 anys, Tribuna Maresme s’ha fet un lloc com a publicació gratuïta a la comarca, sobretot des del pas del paper de diari a revista. A Comunicació 21, Ponce rememora el trajecte de dues dècades i augura que el format paper per a la premsa de proximitat no desapareixerà.

20 anys enrere Tribuna Maresme va aglutinar diverses capçaleres per convertir-se en una de sola.
Així és. Les capçaleres eren Premià Actual, Vilassar Informació i El Masnou Avui. La prioritat era unificar-les amb l’objectiu de ser més forts i que el producte fos rendible. I amb una intenció molt clara: aterrar a Mataró, que va arribar dos anys més tard. En aquells moments la publicació seguia el ritme de l’actualitat de la comarca, pràcticament de tots els municipis. Actualment, cobrim 17 pobles del Maresme.

Vist amb perspectiva, va ser un encert aquell acord?
Sí, absolutament. No només vist en perspectiva, en aquell moment ja vèiem que es feia impossible la seva pervivència. Als inicis d’heretar les diferents capçaleres, es va apostar per editar una revista en cada municipi, completament diferent i sota el nom de Tribuna. La fórmula Tribuna Maresme, unificant tots els continguts en una sola capçalera, ha fet molt més rendible el projecte.

De tabloide a revista. Quina ha estat l’evolució de la capçalera?
Inicialment va sortir al carrer en format periòdic, com una revista amb edicions de diverses localitats de la comarca. Després d’un procés de consolidació en el territori, es va fer el pas de setmanari a mensual, explorant les noves possibilitats informatives que aquest format permetia al mitjà. Pel que fa a la periodicitat, ha passat de setmanal a quinzenal i finalment mensual. Tot i estar molts anys resistint-m’hi, el 2017 vam posar en marxa l’últim gran canvi amb el pas del format de diari de premsa al de revista.

Com s’explica aquest darrer canvi?
Bàsicament per la pressió dels anunciants i també d’alguns lectors. Especialment en la qualitat del paper i de les fotografies. El color i el gruix del paper han aportat molt en el producte. El canvi va tenir molt bona acollida, va valer la pena.

La periodicitat ha obligat a modificar el tractament de l’actualitat?

Sí, sent un format mensual no tenia cap sentit cenyir-nos exclusivament en l’actualitat del dia a dia i vam passar a oferir continguts on predominen més els reportatges i l’entrevista. Això ens permet no esclavitzar-nos i abordar qüestions informatives que interessen al conjunt de la comarca, no només a un poble o ciutat. I també fa que la cocció del producte sigui molt millor.

Quin paper juga Tribuna Maresme en l’ecosistema comunicatiu de la comarca?
El Maresme és una comarca molt potent en els mitjans de comunicació gratuïts, tot i que van ser molts més abans de la crisi econòmica de 2008. Actualment encara continua havent-hi força tradició en les capçaleres informatives, tot i la davallada que viu el sector. No oblidem que la pandèmia s’ha emportat pel camí alguna capçalera.

“La fórmula Tribuna Maresme, unificant tots els continguts en una sola capçalera, ha fet molt més rendible el projecte”

D’aquests 20 anys, quin ha estat el moment més dolç?
En l’època de vaques grasses, quan la publicitat va generar tants ingressos vam arribar a editar 40.000 exemplars [somriu]. Avui són 15.000 mensuals. Quant a la rendibilitat, és evident que ho era molt més fa 15 anys enrere. Així i tot, actualment el producte és molt millor. Està més treballat, és més polit i de més qualitat.

Sempre ha estat una publicació gratuïta. S’han plantejat mai la fórmula de pagament?
Mai. L’únic intent que vam fer quan vam canviar la periodicitat a mensual va ser instaurar la figura del subscriptor, però vam tenir molt poca acollida. El format gratuït m’agrada perquè és a l’abast de tothom, té molt més abast i aquest és el valor més preuat per als anunciants.

Quin és l’abast que ofereix el format digital i les xarxes socials?
És una eina més per arribar a molta més població, tant en l’àmbit periodístic com comercial. El format web de la capçalera s’ha anat actualitzant amb el pas dels anys. Els continguts del web són els mateixos que en paper, però es van actualitzant a mesura que avancen els dies.

El petit comerç –tot i que agonitzi– continua sent qui manté la supervivència del projecte?
La revista tampoc seria possible sense els nostres anunciants, un pilar essencial que la fan possible mes rere mes. I sense el suport dels quals el projecte no seria una realitat, ja que és la nostra principal font d’ingressos.

Tribuna Maresme és essencialment un producte de paper. Creu en els cants de sirena que asseguren que el paper de premsa acabarà desapareixent?
No només no desapareixerà, sinó que tenim noves oportunitats de continuar amb la fórmula paper, especialment els mitjans de proximitat. Aquest efecte de proximitat i el fet de generar xarxa amb els lectors de forma més directa fa que s’obri un escenari ben diferent al dels mitjans generalistes. El format paper en la premsa de proximitat encara té molt prestigi i recorregut. Com a mínim, els anunciants encara prefereixen l’anunci de paper que en format digital.

Amb l’excusa del 20è aniversari, hi ha novetats en la capçalera?
Hem aprofitat per adaptar algunes seccions de la revista, crear-ne de noves, polir-la molt més. Hem creat un logotip commemoratiu per al 20è aniversari que lluirà en la portada de la revista durant aquest 2022.