Foto: Clarens Val / betevé

Laura Oliver (Sant Quirze del Vallès, 1992) és periodista i presentadora de Via 15, una producció de betevé i La Xarxa que s’emet de dilluns a divendres a les 18.30 h i compta amb la col·laboració de 15 televisions locals de l’àrea metropolitana de Barcelona. Graduada en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona, treballa a betevé des que va sortir de la facultat, ara fa set anys. A Comunicació 21, Oliver reivindica el paper de betevé com a eina de comunicació de proximitat i referent a la ciutat de Barcelona.

A punt d’arribar al primer mes de vida de Via 15. Va pel bon camí?
[Somriu] Sí, és un programa on donem a conèixer l’actualitat metropolitana més destacada en directe, amb especial atenció als temes socials, de mobilitat, medi ambient i habitatge, entre d’altres, gràcies al coneixement que aporten 15 televisions de proximitat des dels seus respectius territoris.

Com es gestiona la feina de portes endins de les 15 televisions de proximitat?
Tot necessita el seu temps d’aprenentatge, però de moment estem molt satisfets. Tothom està molt implicat. Ara la prioritat és que tot el programa tingui el mateix estil, independentment que cada televisió té la seva manera de treballar. És un producte en constant evolució. Avui no té res a veure amb l’emissió de la primera setmana. I seguirà evolucionant, amb la intenció d’incorporar nous continguts.

És un producte que fan de bracet betevé i La Xarxa. Aquesta és una aposta ferma de periodisme de proximitat?
Sí, sense cap mena de dubte. És una aposta que hi creiem moltíssim i, més enllà de l’àmbit estrictament local, amb Via 15 betevé té l’oportunitat d’obrir la mirada en l’àmbit metropolità. El projecte d’ampliació de l’aeroport o la contaminació atmosfèrica són exemples clars del que avui genera interès des d’una mirada metropolitana. Aquí també juga a favor nostre l’expertesa que tenen els mitjans de proximitat dels seus municipis i ciutats, i que la visió de cadascuna pot donar una mirada àmplia de tot l’arc metropolità.

Via 15 és la teva estrena com a presentadora de televisió. Com has assumit el repte?
[Riu] Molt bé. És el repte professional més important que he tingut fins ara i era una de les aspiracions que tenia. M’ho van comunicar abans de l’estiu, així que vaig tenir prou temps per assimilar-ho. Els primers dies costava més dormir a les nits, però l’equip és espectacular. Em sento molt còmode a plató, i feliç. Tant de bo sigui un punt de partida per seguir creixent.

Com ho viu la família?
[Riu] Els cau la bava! Cada tarda són davant de la televisió, comentem la jugada i ho comparteixen amb els amics. Fins ara només havia presentat un cop l’informatiu, una substitució puntual. Diria que estan més contents que jo!

“Amb TV3 competim en la informació de Barcelona, de la qual en som experts”

Sempre has exercit el periodisme des de la televisió.
Sí, la ràdio sempre m’havia cridat més l’atenció, però vaig voler provar la televisió i em va encantar des del primer dia. Ara bé, betevé s’ha convertit en un mitjà multimèdia que et permet tocar totes les tecles. Fins a la temporada passada estava treballant al canal web i he hagut d’escriure moltes peces.

Has treballat a informatius i en un dels programes de referència de la casa, Bàsics.
Bàsics ha estat el meu gran aparador, és qui em va donar la possibilitat d’estrenar-me en un plató. Davant d’una càmera ja havia estat en els primers anys als informatius de betevé. A Bàsics també vaig poder endinsar-me en les xarxes socials.

Quina és l’essència de betevé?
Som el mitjà de referència de Barcelona, la capital de Catalunya. Possiblement la gran descoberta per a molts va ser durant els aldarulls provocats per la sentència del procés català. Des d’aleshores, betevé ha fet un salt endavant de portes endins i enfora apostant pels directes i la qualitat, prova d’això és el Via 15. Les crítiques que s’associen al govern pel fet de ser un mitjà públic crec que estan superades.

Sent referents de la informació a Barcelona, us posiciona per davant de TV3?
Les comparacions són inevitables. betevé no pot competir amb TV3 perquè no tenim ni de bon tros els recursos que té la televisió pública del país. Així i tot, amb TV3 sí que competim en la informació de Barcelona, de la qual en som experts. Aquí és on hi dediquem tots els esforços.

Què ha canviat a betevé des que Sergi Vicente va assumir-ne la direcció?
L’aposta per ser un mitjà transversal que combina el format digital (portal web) i la televisió analògica. Convivim en aquesta realitat. Ara sovint donem més prioritat al web per una qüestió d’immediatesa. I ho fema través de les xarxes socials, que ens permeten eixamplar el nostre públic potencial. Aquesta està sent la seva empremta, un canvi de model molt reconegut i definit.

Què està aportant Eva Arderius com a nova cap d’informatius de la casa?
La tasca d’Arderius i també la de Marcos Arizmendi és complementària a la de Sergi Vicente i va en la mateixa direcció: l’aposta pels directes i per l’àmbit digital. Els directes tenen molta tirada tant a través dels canals que t’ofereix l’aparador digital com la televisió convencional. Actualment betevé emet una programació en directe paral·lela a través dels diferents canals de les xarxes socials. I s’ha fet una aposta per l’actualitat d’última hora al web per competir amb els grans mitjans.

La televisió convencional morirà?
No morirà mai. I ho demostra la mateixa actualitat que és quan la televisió agafa tot el seu protagonisme. Des de betevé ens hem adaptat a la nova realitat digital sense renunciar als continguts de la mateixa televisió convencional.

Signes fer carrera a betevé?
És difícil tenint en compte que no tinc ni 30 anys i que em queda tota una carrera periodística per fer. Soc molt feliç fent televisió i fent-la a betevé. No m’agrada plantejar-me més enllà. Vull créixer aquí.