Laura Ribes (Sant Boi de Llobregat, 1985) és periodista i la presentadora de 180º, un nou programa de La Xarxa basat en l’actualitat i les connexions en directe que compta amb la participació de 36 televisions de proximitat. Llicenciada en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona, després d’una beca als informatius de Telecinco i un any a Comunicàlia, ha fet carrera a la Xarxa Audiovisual Local des de fa més d’una dècada, on ha combinat informatius i programes. A Comunicació 21, Ribes es mostra il·lusionada amb el projecte de l’OTT de La Xarxa.

Abans d’entrar a fons amb el nou projecte 180º, què va suposar treballar al costat del meteoròleg Alfred Rodríguez Picó a El nou temps del Picó la temporada passada?
Va ser una gran experiència molt agradable, sobretot poder aprofundir en el coneixement dels aspectes que envolten el canvi climàtic, i fent-ne pedagogia amb l’audiència. Rodríguez Picó m’ho va posar molt fàcil, és una mina de coneixement. El gran repte va ser la copresentació, però vam trobar l’encaix entre els dos perfils: l’expert i la periodista.

Aquesta setmana ha començat a emetre’s 180º, un nou programa de La Xarxa. Com es gesta?
Un cop la direcció de betevé suprimeix El nou temps del Picó, s’aposta per assumir la gestió del Via 15 i posar en marxa un nou espai que té com a particularitat que s’estén a tota la geografia catalana. Així, amb la suma del Via15 i el 180º es cobreix tota la franja de 7 a 8 del vespre.

El Via 15 i el 180º són dos espais que ofereixen una continuïtat informativa i d’entreteniment?
Així és. El format és similar: les connexions en directe i l’actualitat com a fil conductor. Aquesta actualitat l’entenem de manera diferent als mitjans generalistes. És a dir, posem la mirada en l’impacte sobre el territori que tenen les mesures que prenen els diferents governs. És una mirada de proximitat amb la gent, i des de 180º volem explicar tot allò que afecta els nostres telespectadors.

És l’ADN Xarxa.
Així és. La Xarxa simbolitza viure el periodisme de proximitat al màxim. Som la finestra dels periodistes de les diferents televisions locals, que són els primers a trepitjar el terreny, els que expliquen primer la notícia i els que poden contrastar-la.

“Estem il·lusionats en la posada en marxa de l’OTT”

Com es cuina per dins el programa?
El 180º està centralitzat des de La Xarxa, però és una coproducció amb 36 televisions locals. Per coordinar-nos millor, hi ha sis televisions capçalera (Lleida TV, TAC12, Canal Blau, Televisió del Ripollès, El 9 TV i La Xarxa) que ens permet coordinar les temàtiques que sorgeixen arreu del territori.

Una de les novetats del programa és l’ús del sistema MOJO (mobile journalism) en les connexions en directe?
Sí, és la principal novetat. El MOJO és una aposta molt decidida de La Xarxa, facilita la immediatesa, es manté la qualitat i és molt més àgil per als operadors de càmera i els periodistes durant l’enregistrament.

És la televisió del futur feta avui?
Indiscutiblement. Això sí, per contra, hem d’estar alerta que aquest nou sistema no acabi generant més precarietat en el sector. No ens podem permetre que un home orquestra ho faci tot.

Durant la pandèmia, la televisió va viure un augment de connexions per internet. Han vingut per quedar-s’hi?
Encara s’usa, però s’hauria de tornar a apostar per la qualitat en les connexions per televisió i començar a prescindir de les connexions telemàtiques, que eren més freqüents durant la pandèmia. Hem acostumat massa el telespectador a oferir-li imatges amb plans mal enquadrats, de poca qualitat i, sovint, amb interferències o dificultats durant la connexió. És el moment de tornar a fer els rodatges totalment presencials.

“S’hauria de tornar a apostar per la qualitat en les connexions per televisió”

Com pot competir La Xarxa davant la consolidació de les plataformes d’entreteniment?
Tant La Xarxa com la resta de televisions convencionals tenen el repte de captar aquells joves que han deixat de consumir la televisió com l’havíem entès fins ara. Soc de les que penso que la televisió no morirà, però s’ha de reconvertir per no perdre l’interès. Els continguts a la carta són un primer pas.

A finals d’any és prevista la posada en marxa de la nova OTT de La Xarxa. Serà l’impuls definitiu?
Això esperem. Serà una plataforma on s’aglutinaran tots els continguts d’àudio i de vídeo de la comunicació de proximitat. Per primera vegada estarà centralitzat en un únic espai i permetrà a l’usuari accedir a continguts en directe i a la carta. Crec que el més interessant de la nova OTT serà el fet de segmentar els continguts en funció dels interessos o bé de la glocalització. És un contingut diana.

Per a l’audiència, què ha de permetre?
Assolir l’etern repte de La Xarxa: arribar a nous públics que no aconseguim només amb la televisió convencional. I especialment a la gent jove, que no està acostumada a consumir el format convencional.

De portes endins hi ha molt d’entusiasme en la posada en marxa de l’OTT?
El què hi ha és molta feina [riu]. Sobretot per a aquells que estan treballant directament en el projecte. Però, sí, estem il·lusionats en la posada en marxa de l’OTT i que el producte de La Xarxa agafi una altra volada.