Maria Darnell (Barcelona, 1977) és periodista i la directora de Fibracat TV, que acaba de complir un any d’emissions. Fibracat TV és el canal de TDT en català impulsat per l’operador global de telecomunicacions Fibracat. Llicenciada en Filosofia per la UB i amb un postgrau de Periodisme Digital a la UOC, va endinsar-se en la comunicació a través de gabinets de premsa de TRUC. Ha treballat en tasques de producció en diferents programes de TV3, Catalunya Ràdio i RAC1. A Comunicació 21, Maria Darnell reivindica la singularitat de Fibracat TV i aposta per una televisió que sigui una finestra de les revolucions digital i feminista.

Com t’uneixes al projecte de Fibracat TV?
Tot va ser molt ràpid. Jo formava part del programa Revolució 4.0 de Catalunya Ràdio i em van oferir la possibilitat de dirigir un nou projecte televisiu a Catalunya. Tenint en compte que la professió es troba tan precaritzada, no m’ho vaig pensar dues vegades i vaig acceptar la proposta en ple confinament. Dos mesos més tard començaven les emissions.

Tots els inicis sempre són complexos. Ha estat una cursa d’obstacles?
Sí, però haver complert un any ja és un gran triomf per a un projecte televisiu sense famosos, ni sèries, ni pel·lícules, ni programes convencionals. A poc a poc, Fibracat TV està consolidant un model que no s’assembla a cap altre canal, ni vol competir amb ningú. Tenim clar quin és el camí, volem créixer, però sense tornar-nos bojos.

Vorejant els 225.000 telespectadors en només 12 mesos en antena, segons un estudi de l’empresa Konodrac.
Estem molt satisfets. Si s’extrapola aquesta xifra, tenint en compte que només el 57% de les llars tenen smart TV (segons l’Associació de la Publicitat i la Comunicació Digital a Espanya), i comptant que hi ha 2,5 persones de mitjana per habitatge, es pot concloure que 225.000 persones veuen Fibracat TV en algun moment del dia. Els dies feiners l’audiència mitjana és de 46.000 smart TV connectades i el cap de setmana arriba a les 65.000. Si es mira l’acumulat durant tot un més, la xifra d’smart TV que es connecten al canal és de 380.000 de mitjana.

Les televisions generalistes no usen les mètriques de Konodrac.
Doncs farien bé d’usar-les, perquè les estadístiques i les trucades telefòniques per mesurar l’audiència comencen a ser un model antic. Mesura l’audiència de forma digital i en temps real. Les mètriques de Konodrac es calculen a partir de dispositius d’smart TV verificats (no duplicats, comptabilitzats un sol cop) que hagin sintonitzat el canal. La seva eina per mesurar consums de continguts audiovisuals ja la utilitzen diversos operadors de televisió.

“En televisió predomina molt l’entreteniment, però entre poc i massa. Cal donar-li més valor al contingut”

El fet d’aparèixer a la TDT, quan s’apunta que ja és una fórmula caduca al costat de l’emergent de les plataformes, és un pas enrere?
Ni molt menys! La TDT continua sent una fórmula forta, com s’ha demostrat durant la pandèmia. És cert que la nova via de les plataformes té cada cop més interès, però encara hi ha molta gent que consumeix televisió a través de la TDT. Un altre debat seria si la TDT la consumeix més aviat gent gran.

Fibracat TV arriba a totes les llars del país?
Ho fa al 92% de Catalunya. La presència de Fibracat TV és simultània en streaming, a la carta, a internet i a la plataforma Fibracat Plus, i oberta a la interactivitat per mitjà de les seves pròpies xarxes socials. Fibracat TV és l’únic canal de TDT amb difusió a tot Catalunya que supera el 95% de contingut en català i més del 80% de producció pròpia.

Amb un canal de TDT, Fibracat ja és més que un operador global de telecomunicacions?
Sí, així és. És un canal de TDT 100% en català que no vol guanyar diners i que té un propòsit, en majúscules: ser una tele feminista que reivindica el paper de la dona i difon referents femenins en sectors tan diversos com la tecnologia, la recerca o la medicina. Fibracat TV vol visibilitzar, encara més, les revolucions digital i feminista. I la manera de fer-ho va ser impulsar un canal de televisió reforçant aquests continguts. En televisió predomina molt l’entreteniment, però entre poc i massa. Cal donar-li més valor al contingut.

Aquests continguts també es visualitzen en altres canals.
Sí, però encara són molt lluny del que hauria de ser. A Fibracat TV més del 50% de la programació té com a fil conductor el feminisme i la tecnologia. Perquè la revolució serà feminista i digital o no ho serà. I el més rellevant és el format en com es cuinen els continguts. És a dir, emetem espais divulgatius i entrevistes amb una durada d’entre 5 i 30 minuts i, en alguns casos, amb formats que tenen semblances amb els que podem trobar a les xarxes socials. Continguts curts i àgils amb una perspectiva de gènere molt clara, fugint de continguts llargs i feixucs que més aviat avorreixen i perden l’interès del públic.

Quins són els programes de referència de Fibracat TV?
Feministic i Connectades són els més vistos. En l’espai Feministic, la periodista i humorista Ana Polo analitza temes com la falta de dones en el món TIC, els haters i el masclisme, o l’assetjament a les xarxes socials. A Connectades, les protagonistes són dones amb talent de diferents sectors (científiques, emprenedores, artistes, etc.) i l’entrevistador és un assistent de veu.

N’hi ha dos més: L’enginy (in)VISIBLE i Stem arreu.
A L’enginy (in)VISIBLE, la professora de la UPC i presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia, Núria Salán, presenta dones que han fet progressar la humanitat però són autèntiques desconegudes per a la majoria. I Stem arreu, que viatja pel món per visibilitzar dones que han fet estudis sobre ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques en universitats catalanes, i que desenvolupen la seva carrera en empreses i institucions dels cinc continents.

Què esteu cuinant per a la segona temporada?
El gran repte de la propera temporada per a Fibracat TV és consolidar la seva programació. Així hi ha previstes noves estrenes com Lab06, creat amb la col·laboració de la Universitat de Manresa amb l’objectiu d’apropar la ciència als més petits, i La mare del Tano, on Alba Carreras i Àngela Monge parlaran de les maternitats amb un toc d’humor. Una altra novetat serà Xarxa de dones, que presentarà dones del sector de la moda a través de les seva presència a les xarxes. I també volem posar la mirada en les retransmissions esportives femenines.

Com t’imagines el projecte de Fibracat TV en els propers anys?
Com qualsevol empresa, no pots demanar resultats immediats. I menys en un sector com el de la comunicació, que cada cop hi ha més oferta. Però l’objectiu no és competir, sinó ser fidels a allò que diu el manifest. Aquesta és la prioritat, fer una tele a mida amb uns continguts que cada cop interessen més a la gent.